RUMAH GADANG: CONTEXTUAL MATHEMATICS IN A SOCIO-CULTURAL CONTEXT FOR NUMERACY ASSESSMENT
Hadi Nur Rahman, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
D’Ambrosio, U. (1999). Literacy, Matheracy, and Technocracy: A Trivium for Today. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 131–153. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0102_3
D’Ambrosio, U. (2018). The Program Ethnomathematics: Cognitive, Anthropological, Historic and Socio-Cultural Bases. PNA, 12(4), 229–247.
Deviana, T., & Aini, D. F. N. (2022). Learning Progression Guru Sekolah Dasar dalam Pengembangan Konten Soal Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Jurnal Basicedu, 6(1), 1285–1296. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2095
Fauzan, A., Tasman, F., & Fitriza, R. (2020). Exploration of Ethnomathematics at Rumah Gadang Minangkabau to Design Mathematics Learning Based on RME in Junior High Schools. Proceedings of the 2nd International Conference Innovation in Education (ICoIE 2020), 279–283. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201209.234
Fauziah, F., Niniwati, N., & Wahyuni, Y. (2020). Ethnomathematics in the Room of the Rumah Gadang. IndoMath: Indonesia Mathematics
Education, 3(2), 100–109. https://doi.org/10.30738/indomath.v3i2.7880
Fitriza, R. (2018). Ethnomathematics Pada Ornamen Rumah Gadang Minangkabau. Math Educa Journal, 2(2), 181–190. https://doi.org/10.15548/mej.v2i2.187
Fitriza, R., Afriyani, D., Turmudi, & Juandi, D. (2018). The Exploration of Ethno-Mathematics Embedded on Traditional Architecture of Rumah Gadang Minangkabau. Proceedings of the University of Muhammadiyah Malang’s 1st International Conference of Mathematics Education (INCOMED 2017), 270–276. https://doi.org/10.2991/incomed-17.2018.57
Hamzah, A. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan Library Research. Literasi Nusa Abadi.
Hasanah, U., Edwita, & Januar, A. (2021). Pendampingan Guru Mengembangkan Assesment Kompetensi Minimum (AKM) Berorientasi Pisa Untuk Meningkatkan Kualitas Hasil Pembelajaran Di Sekolah Dasar Wilayah Kabupaten Bogor. Jurnal Abadimas Adi Buana, 5(01), 90–99. https://doi.org/10.36456/abadimas.v5.i01.a3634
Ilham, A. N., & SB, A. S. (2012). Tipologi bangunan rumah tinggal adat sunda di kampung naga jawa barat (Building Typology of Sundanese Traditional Houses at Kampung Naga, West Java). Jurnal Tesa Arsitektur, 10(1), 1–8.
Irianti, F., Dewi, M. A., & Surya, C. S. (2022). Kajian Etnomatematika Rumah Adat Gadang Suku Minangkabau. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 222–226.
Katherina Estherika, A., & Setianingsih, R. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). MATHEdunesa, 11(3), 837–849.
Lestari, G. (2016). Bhinnekha Tunggal Ika: Khasanah Multikultural Indonesia di Tengah Kehidupan SARA. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(1), 31–37.
Marthala, A. E. (2013). Rumah Gadang: Kajian Filosofi Arsitektur Minangkabau. Humaniora.
Ministry of Education and Culture (MoEC). (2020). Asesmen Nasional Sebagai Penanda Perubahan Paradigma Evaluasi Pendidikan. Kemendikbud.
Nasoha, S. R., Araiku, J., Yusup, M., & Pratiwi, W. D. (2022). Kemampuan Numerasi Siswa Melalui Implementasi Bahan Ajar Matematika Berbasis Problem Based Learning. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(2), 49–61. https://doi.org/10.31851/indiktika.v4i2.7903
Novianti, D. E. (2021). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dan Kaitannya dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Seminar Nasional Pendidikan LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 2(1), 85–91.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing.
Purwanto, A. J. (2021). Pemahaman Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Pujer dalam Menyelesaikan Soal AKM Numerasi. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(2), 109–115. https://doi.org/10.19184/jomeal.v1i2.24272
Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 21–31.
Sari, D. R., Lukman, E. N., & Muharram, M. R. W. (2021). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Asesmen Kompetensi Minimum- Numerasi Sekolah Dasar. FONDATIA : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 153–162. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1387
Setiawan, H., Fauzan, A., & Arnawa, I. M. (2021). The Development of Geometrical Learning Devices Based on Rumah Gadang Ethnomathematics for Grade VII Junior High School. Journal of Physics: Conference Series, 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1742/1/012003
Setiawan, H., Jamaris, J., Solfema, S., & Fauzan, A. (2022). Validitas Perangkat Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika Rumah Gadang. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3484–3494. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1881
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta CV.
Wijaya, A., & Dewayani, S. (2021). Framework Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). In Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Yenti, I. N., Putri, M. V., & Maris, I. M. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Etnomatematika Menggunakan Lectora Inspire Untuk Materi Segitiga Dan Segiempat. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2847–2856. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.6030
Yuningsih, N., Nursuprianah, I., & Manfaat, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Rancang Bangun Rumah Adat Lengkong. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i1.19517
Z., Y. R. (2020). Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Etnomatematika: Rumah Gadang Minangkabau Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Azimut, 3(SMAR), 22–29. https://doi.org/10.31317/jaz.v3ismar.636
Z., Y. R., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123–136. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.5942
DOI: https://doi.org/10.21831/ej.v5i1.59976
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Ethnomathematics Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ethnomathematics Journal by https://journal.uny.ac.id/index.php/ethnomath/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |