Learning mathematics through Islam Nusantara culture: An etnomathematics study in Indonesia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21831/ej.v1i1.33129

Keywords:

islam nusantara, ethnomathematics, mathematics

Abstract

This study discusses the study of Islam Nusantara culture in mathematics learning. This research uses library method. The data obtained is a publication of research articles in a scientific journal. The article analyzed includes three stages, namely organize, synthesize, and identify. The results of data analysis show that (1) culture of Islam Nusantara can be used to teach a concept in learning mathematics, (2) this culture can be used as material in strengthening character education, (3) and this culture can develop the ability of cultural literacy.

References

Richardo, R. (2017). Peran ethnomatematika dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118-125.

Richardo, R., & Martyanti, A. (2019). Developing ethnomathematical tasks in the context of yogyakarta to measure critical thinking ability. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012063). IOP Publishing.

Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Budaya Dan Matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35-41.

Nadlir, M. (2014). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 299-330.

Misdalina, Zulkardi, & Purwoko. (2009). Pengembangan Materi Integral Untuk Sekolah Menengah Atas (SMA) Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia(PMRI) di Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 61–74

Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 1(2), 74-81.

Cahdriyana, R. A., Richardo, R., Fahmi, S., & Setyawan, F. (2019). Pseudo-thinking process in solving logic problem. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012090). IOP Publishing.

Abdullah, A. A., & Richardo, R. (2017). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memilih Makanan Sehat Dengan Pembelajaran Literasi Matematika Berbasis Konteks. Jurnal Gantang, 2(2), 89-97.

Sari, R. H. N. (2015). Literasi matematika: Apa, Mengapa, dan Bagaimana? Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. UNY:719

Luthfi, K. M. (2016). Islam Nusantara: Relasi Islam dan Budaya Lokal. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(1), 1-12.

Astuti, H. J. P. (2018). Islam Nusantara: Sebuah Argumentasi Beragama dalam Bingkai Kultural. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 27-52.

Hasanah, M., & Rivaie, W. (2015) Akhlak Berinteraksi Santriwati Di Pondok Pesantren Darul Ulum Kuala Dua Kecamatan Sungai Raya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(6), 1-15

Kosim, M. K. (2012). Kyai dan blater (elite lokal dalam masyarakat Madura). KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 12(2), 149-160.

Warisno, A. (2017). Tradisi Tahlilan Upaya Menyambung Silaturahmi. Ri'ayah: Journal of Social and Religious, 2(02), 69-97.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2).

Downloads

Published

2020-07-08

Issue

Section

Articles