IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN DEMONSTRASI TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR TEKNOLOGI DASAR OTOMOTIF SISWA SMK
DOI:
https://doi.org/10.21831/jpvo.v7i2.85821Keywords:
demonstration, learning, Basic, automotive, vocationalAbstract
Vocational High School (SMK) is a bridge to create graduates who have expertise in certain fields that are in accordance with the business and industrial world (DU/DI). In this case, SMK must prepare effective learning in all Light Vehicle Engineering (TKR) subjects including basic automotive technology which is the basis of lessons in the Light Vehicle Engineering Department. However, the learning approach used is still conventional so that student grades need to be improved and student motivation also needs to be improved. In connection with this, this study aims to improve student competence using the Demonstration Learning Method at SMKN 6 Malang. in the subject of Basic Automotive Technology. This study applies the Research (Demonstration) method using pre-test, post-test, field notes, and interview guidelines. After two meetings in two cycles. The results in the study were said to have increased because in cycle one the completion of 44.83% of knowledge increased by 100%. The increasing percentage of each cycle is seen from the average cycle one 75 for knowledge for cycle two the average knowledge gets 82.69 so that it exceeds the minimum criterion limit of 75. Student motivation also increases and student perceptions are also positive towards the implementation of demonstration learning. It can be understood that demonstration learning is able to increase the value of knowledge, skills, and student motivation in learning basic automotive technology subjects.
Keywords: demonstration learning, basic automotive technology, vocational high school
References
Adinda Safitri (2024) Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smk It An Naba. Jurnal Kajian Pendidikan 6(3) 493-501.
ASMA (2021) Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas X Di SMK Negeri 2 Paguyaman. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 7(3) 1135-1142.
Ahmad Solehudin, Devy Habibi Muhammad, Nali (2022) Upaya Peningkatan Hasil Belajar PAI Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas XI SMK Raden Sa’id Sunan Kalijaga. JURNAL PENDIDIKAN DAN KONSELING 4(1) 351-367.
Ardhani, Y. (2020). Kualitas butir soal penilaian akhir tahun mata pelajaran teknologi dasar otomotif kelas x teknik kendaraan ringan otomotif di Smk Muhammadiyah Gamping. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 3(1), 85-94.
Dwi Suharti (2021) Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas XI SMK Negeri 1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2019/2020. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengabdian Masyarakat 1(1) 44-60.
Dona Romaito Damanik, Muhammad Darwis, Andi Anna Rifai (2022) Penerapan Metode Demonstrasi Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X OTKP SMK YPKP Sentani Kab. Jayapura Papua. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran 4(1) 63-69.
Eleonora Sompie (2021) Penerapan Metode Pembelajaran Demonstration Dan Experiment Dalam Upaya Peningkatan Kemampuan Melayani Makan Dan Minum Dan Keaktifan Belajar Pada Siswa Kelas XII Jasa Boga Di SMK Negeri 1 Airmadidi. Jurnal Pengabdian Masyarakat: DIKMAS 1(1) 1-10.
Hasbiah HS, Muh Fahreza, Elpisah (2022) Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi dan Minat terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan 4(3) 3382 – 3392.
Hakim Lao (2019) Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Animasi 3 Dimensi Peserta Didik Kelas Xii Mm Smk Negeri 5 Pekanbaru Dengan Model Pembelajaran Project Based Learning Dan Metode Pembelajaran Demonstrasi. Jurnal Pendidikan Tambusai 3(1) 483-491.
Kurniawan, Arif Susanto, Suyitno (2021) Penerapan Metode Pembelajaran Demonstrasi pada Mata Pelajaran K3 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Autotech: Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif Universitas Muhammadiyah Purworejo 16(1) 14-21.
Nur Selly Grah Reza Zebua, Aprianus Telaumbanua, Envilwan Berkat Harefa, Arisman Telaumbanua (2024) Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Teknik Konstruksi Dan Perumahan. Jurnal Kelitbangan 12(2) 133-146.
Nade Ratul Anggina (2020) Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sholat Jenazah Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Pada Kelas XI TKJ di SMK Negeri 1 Kuantan Mudik. JOM FTK UNIKS 2(1) 128-137.
Putri Adelia Harahap, Fita Fatria (2021) Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Menulis Teks Prosedur Pada Siswa Kelas XI SMK swasta Nurul Amaliyah Tanjung Morawa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Education Journal of Indonesia 2(1) 21- 24.
Romuli Hutagaol, Rut Dorma Silaban, Rika Trinawati Sinaga, Maria Aulia Pratama Sinaga, Putri Ulina Situmorang, Mustika Wati Siregar (2024) Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas X-A SMK Negeri 11 Medan. Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara 1(3) 3046 – 4560.
R. L. OPTAPIA, J. Siska, I. Rachayu (2022) Efektivitas Metode Pembelajaran Demonstrasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Simulasi Komunikasi Digital. Jurnal Computer and Informatics Education Review – CIER 3(1) 6-11.
Samuel Steven Hutasoit, Susy A Sibagariang, Leo F Simatupang (2022) Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Demonstrasi Dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestsi Belajar Siswa Kelas Xi Akl Pada Mata Peljaran Akuntansi Keuangann SMK-1 Swasta Tamansiswa Pematang Siantar T.A.2022/2023. Jurnal Darma Agung 30(3) 609 – 619.
St. Rahmiyah Shaleh, Muhammad Darwis, Andi Anna Rifai (2022) Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kearsipan Siswa Kelas X OTKP di SMK Muhammadiyah 3 Makassar Sulawesi Selatan. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran 4(1) 114-123.
Tholibin, Devy Habibi Muhammad (2022) Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas X Di SMK Zainul Falah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4(1) 321-332.
Utama, K. O. D., & Sukaswanto, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dan Keaktifan Belajar Siswa Di Smk Negeri 1 Ngawen. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 2(2), 79-92.
Vristiliana, Dewi Sulistiyarini, Vindo Feladi (2022) Komparasi Metode Latihan Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TKJ. Jurnal Darma Agung 30(3) 620 – 635.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpvo.