Status Gizi Siswa Kelas IV dan V Sekolah Dasar Negeri 1 Sorobayan Gadingsari Kapanewon Sanden Kabupaten Bantul

Authors

  • Bachtiar Mukti Hidayat Yogyakarta Student University

Keywords:

Nutritional Status, Students, Elementary School, Childhood Age, Physical Activity

Abstract

This research aims to determine the level of nutritional status of the fourth and fifth grade students of SD Negeri 1 Sorobayan (Sorobayan 1 Elementary School), Sanden District, Bantul Regency. Due to the lack of concentration of some students during learning and there are students' unbalanced body postures between height and weight.
The research method used a quantitative method. The data from this research were students at SD Negeri 1 Sorobayan, Sanden District, Bantul Regency with a total of 44 students consisted of 25 male students and 19 female students. The data collection technique involved measuring body weight and height using a weight scale (GEA) and a stadiometer (Stature Meter) to obtain data, then the data was calculated by using the BMI formula.
Based on the research results, it shows that the nutritional status of the fourth and fifth grade students of SD N 1 Sorobayan, Sanden District, Bantul Regency has normal nutritional status, for about 11 students (39.11), then in the over nutritional category there are 4 students (47.29), and in the underweight category there are 26 students (31.14) and 3 students are in the obese category (49.27). Therefore, the frequency is in the poor category, thus the nutritional status of the fourth and fifth grade students of SD N 1 Sorobayan, Sanden District, Bantul Regency, is mostly poor.

Author Biography

Bachtiar Mukti Hidayat, Yogyakarta Student University

Fakultas Ilmu Keolahragaan dan Kesehatan

References

Addawiah, R., (2020.) Gambaran Kejadian Stunting Dan Wasting Pada Bayi Dan Balita Di Tenayan Raya Pekan Baru. Journal Of Nutrition College, Volume 9, pp. 228-234.

Afiani, R., (2020.) Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Volume 2, pp. 7-17.

Amanatuz, F. G., (2020.) Hubungan Pola Makan Dengan Status Gizi Pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, Volume 11, pp. 423-429.

Fayasari, A., (2020.) Pengaruh Edukasi Gizi dengan Media Ceramah dan Video Animasi Terhadap Pengetahuan Sikap dan Perilaku Sarapan Serta Konsumsi Sayur Buah. Jurnal AcTion: Aceh Noutrition Journal, Volume 5, pp. 55-61.

Fayasari, A., (2020.) Hubungan Aktivitas Sedentari Dengan Kejadian Gizi Lebih Pada Mahasiswa Universitas Nasional. Jurnal Pangan Kesehatan dan Gizi, Volume 1, pp. 1-10.

Gianfranco, (2021.) Pengaruh Kekurangan Nutrisi Terhadap Perkembangan Sistem Saraf Anak. Jurnal Giomedik, Volume 13, pp. 266-273.

Hamzah, (2020.) Pengaruh Pola Makan Terhadap Status Gizi Anak SD. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, pp. 70-76.

Hamzah, (2020.) Pengaruh Pola Asuh Terhadap Status Gizi Anak. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada , Volume 9, pp. 729-797.

Hapsari, D. A., (2021.) Pemberian Makanan Tambahan Fitbar Bingu Terhadap Status Gizi Balita Wasting Di Puskesmas Sako Tahun 2021. Jurnal Gizi dan Kesehatan , Volume 1, pp. 87-93.

Hayati, F., (2021.) Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5, pp. 1809-1815. INDONESIA, M. K. R., 2020. Standar Antropometri Anak Tahun 2020.

Indrawati, (2022.) Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Status Gizi Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 6, pp. 3024-3033.

Indonesia, M. K. R., (2020.) Standar Antropometri Anak. pp. 65-73.

Kumala, M., (2020.) Pemeriksaan Status Gizi Sebagai Upaya Preventif Penyakit pada Anak SD. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, Volume 3, pp. 10-18.

Kusnandar, (2020.) Status Gizi Berdasarkan Indeks IMT/U Dan TB/U Pada Anak Baru Masuk Sekolah Dasar Di Perkotaan Dan Perdesaan. Jurnal Kesmas Indonesia , Volume 8, pp. 81-91.

Khofifah, H., (2021.) Edukasi Gizi Seimbang Sebagai Upaya Meningkatkan Pengetahuan pada Remaja di Desa Bedingin Wetan Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Kesehatan Global , Volume 4, pp. 66-74.

Lutfiasari, D., (2020.) Efektifitas Pemberian Modisco terhadap Berat Badan Balita Gizi Kurang dan Gizi Buruk. Jurnal Bidan Pintar , Volume 1.

Leo, R. (2022). Penentuan Kadar Vitamin pada Minuman Bervitamin yang Disimpan Pada Berbagai Waktu . Journal Of Health and Medical Science , 105-115.

Ladiba, A., (2021.) Pengaruh Edukasi Gizi Terhadap Peningkatan Pengetahuan Dan Asupan Sayur Buah Pada Siswa Sekolah Dasar Dengan Status Gizi Lebih. Darusssalam Nutrition Journal, Volume 5, pp. 110120.

Ma'arif, I., (2020.) Status Gizi saat Pandemi Covid-19 pada Siswa SDN SeKapanewon Gudo. Jurnal Gizi Universitas Negeri Surabaya, Volume 1, pp. 45-52.

Nevi Septianti, R. A., (2020.) Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Di SDN Cikokol 2. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini , Volume 2, pp. 7-17.

Purwaningsih, S., (2022.) Edukasi Gizi Anak Di Wilayah Kerja Puskesmas Sangorara Kota Palu. Jurnal Pengabdian Nasional Indonesia, Volume 3, pp. 21-26.

Septiawati, D. (2021). Tingkat Konsumsi Energi dan Protein dengan Status Gizi Anak. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada , 598-604.

S, G. F., (2021.) Pengaruh Kekurangan Nutrisi Terhadap Perkembangan Sistem Syaraf Anak. Jurnal Biomedik, Volume 13, pp. 266-273.

Sugiyono, (2018.) Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Jurnal Ilmiah, Volume Volume 3, pp. 30-48.

Sulistiani, C. H. (2020). Gambaran Status Gizi Anak Berdasarkan Pola Makan Dan Pola Asuh Di Sekolah Dasar Negeri 3 Batur. Jurnal Medika Udayana, 12-17.

S, H. F. A., (2020.) Status Gizi Dan Tingkat Kebugaran Jasmani Putra. Jurnal Status Gizi, pp. 1191-1196.

Septiawan, B., (2019.) Tingkat Konsumsi Energi Dan Protein dengan Status Gizi Balita. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, Volume 10, pp. 2654-4563 dan 2354-6093 .

Yulianti, M., (2022.) Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Penerapan Gizi Seimbang Pada Balita Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmu Keperawatan Sebelas April, Volume 4, pp. 1-10.

Zulvira, R., (2021.) Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5, pp. 1846-1851.

, K. K. R., (2021.) Gerakan Nusantara Tekan Angka Obesitas. Jakarta: Kemenkes RI.

Veni, A. d., (2021). Konsumsi Energi Protein Aktivitas Fisik, Pengetahuan Gizi dengan Status Gizi Siswa SD. Jurnal Gizi UNESA, Volume 01, pp. 45-52.

Downloads

Published

2025-10-07

How to Cite

Hidayat, B. M. (2025). Status Gizi Siswa Kelas IV dan V Sekolah Dasar Negeri 1 Sorobayan Gadingsari Kapanewon Sanden Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Aktifitas Jasmani, 4(2), 23–30. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpdaj/article/view/72613

Issue

Section

Articles