STRATEGI PENGEMBANGAN EKO-WISATA BERBASIS MASYARAKAT DI KAMPUNG WISATA REJOWINANGUN

Endah Tisnawati, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia
Dita Ayu Rani Natalia, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia
Desrina Ratriningsih, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia
Angling Randhiko Putro, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia
Wiliarto Wirasmoyo, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia
Henry P. Brotoatmodjo, Universitas Amikom, Indonesia
Adwiyah Asyifa’, Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia

Abstract


ABSTRACTCommunity-based ecotourism is one of the efforts of rural development through the tourism sector, which not only presents natural tourism resources, but also contributes to environmental conservation, and the community as the main controller in its development. Rejowinangun Tourism Village is a village with a lot of potential and began to be developed as an ecotourism area, but still has many problems, both from the environmental aspects, management aspects, to aspects of human resources, so that tourism activities in the region have not developed. Therefore, a study is needed to analyze the potentials of community-based ecotourism development in Rejowinangun Tourism Village, and to achieve these objectives, an analysis is conducted on all aspects, namely analysis on aspects of tourist objects and attractions,social aspects, management aspects, up to aspects of organizing community empowerment. In collecting data, the method used is community participatory. In this method the community is the central focus and the ultimate goal of the activity, citizen participation will increase citizens' self-esteem and the ability to be able to participate in the mission concerning the community and village. Citizen participation will foster an environment that is conducive to increasing environmental potential and community growth. Keywords: Community-Based Ecotourism, Ecotourism, Rejowinangun Tourism Village  ABSTRAK

Ekowisata berbasis masyarakat merupakan salah satu upaya pengembangan pedesaan melalui sektor pariwisata,  yang  tidak  hanya menyuguhkan sumber  daya  wisata  yang  masih  alami,  namun  juga  berkontibusi terhadap konservasi lingkungan, dan masyarakat  sebagai pengendali utama dalam pengembangannya. Kampung Wisata Rejowinangun  merupakan  kampung dengan banyak potensi  dan mulai  dikembangkan  sebagai  kawasan  ekowisata,  namun  masih  memiliki  banyak  permasalahan,  baik  dari aspek  lingkungan,  aspek  pengelolaan,  hingga  aspek  sumberdaya  manusia,  sehingga  aktivitas  wisata  di kawasan tersebut belum berkembang. Oleh karena itu, diperlukan suatu kajian untuk menganalisis potensi-potensi pengembangan ekowisata berbasis masyarakat  di Kampung Wisata Rejowinangun, dan untuk  mencapai tujuan tersebut,  dilakukan  analisis  pada  semua  aspek,  yaitu  analisis  pada  aspek  objek  dan  daya  tarik  wisata,  aspek kemasyarakatan,  aspek  pengelolaan,  hingga  aspek  penyelenggaraan  pemberdayaan  masyarakat.  Dalam pengumpulan data, metode  yang  digunakan  adalah  partisipatoris masyarakat. Di dalam metode ini masyarakat adalah fokus sentral dan tujuan terakhir kegiatan, partisipasi warga akan meningkatkan harga diri warga dan kemampuan untuk dapat turut serta dalam keutusan yang menyangkut masyarakat dan kampung. Partisipasi warga dapat menumbuhkan lingkungan yang kondusif bagi peningkatan potensi lingkungan dan pertumbuhan masyarakat.


Kata kunci: Ekowisata Berbasis Masyarakat, Ekowisata, Kampung Wisata Rejowinangun


Keywords


Community-Based Ecotourism, Ecotourism, Rejowinangun Tourism Village

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/inersia.v15i1.24859

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Endah Tisnawati, Dita Ayu Rani Natalia, Desrina Ratriningsih, Angling Randhiko Putro, Wiliarto Wirasmoyo, Henry P. Brotoatmodjo, Adwiyah Asyifa’

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Publisher:                   Co-Publisher:

Indexed by:
 
  
 

Supported by:
Jurnal Ilmiah Magister Managemen
 

Social Media:


 Online (e-ISSN): 2528-388X  || Printed (p-ISSN): 0216-762X

Lisensi Creative Commons
INERSIA by https://journal.uny.ac.id/index.php/inersia/index was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.