Pencapaian Hasil Belajar Teori Kejuruan Ditinjau dari Persepsi Mahasiswa pada Pembelajaran Online

Sukardi Sukardi, Program Studi Pendidikan Teknik Mesin, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Palangka Raya, Indonesia
Muhammad Hudan Rahmat, Program Studi Pendidikan Teknik Mesin, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Palangka Raya, Indonesia

Abstract


One of the effort to overcome the ineffectiveness of face-to-face learning is to extend the interaction outside the classroom framework. In this case, advances in information technology can be utilized. The use of technology that functions like classroom face-to-face is through online learning. This study aims to find out: (1) student perceptions of online learning (a Moodle platform); and (2) the effect of student perceptions of online learning on the learning outcomes of Vocational Theory course. The research object was 117 students. The data analysis being used were descriptive statistics and Kendall's tau. The results of the study indicate that online learning is an excellent medium to complement face-to-face learning. The contribution of the perception of learning outcomes found in this study is only 1.70%. It can be said that 98.0% of learning outcomes are determined by other factors

Upaya yang dapat dilakukan untuk mengatasi masalah ketidak efektifan pembelajaran tatap muka adalah dengan membuat ekstensi berinteraksi di luar kelas. Dalam hal ini, kemajuan teknologi informasi dapat dimanfaatkan. Penggunaan teknologi informasi yang memiliki fungsi seperti layaknya tatap muka dalam kelas tersedia melalui pembelajaran online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran online (plat form Moodle); dan (2) pengaruh persepsi mahasiswa pada pembelajaran online terhadap hasil belajar Teori Kejuruan. Objek penelitian berjumlah 117 orang mahasiswa. Teknik analisis data menggunakan statistik deskriptif dan Kendall's tau. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran online merupakan media yang sangat baik untuk melengkapi pembelajaran tatap muka. Besarnya nilai kontribusi persepsi terhadap hasil belajar yang ditemukan dalam penelitian ini hanya 1,70%, atau 98,30% hasil belajar ditentukan oleh faktor lain.


Keywords


media pembelajaran, moodle, pembelajaran daring

Full Text:

FULLPAPER

References


Endrotomo. 2016. SKS : Pemikiran Perhitungan Jumlah SKS Program Pendidikan dan Besaran SKS Mata Kuliah, Article.

Kendall, M. 2001. Teaching Online to Campus-based Students: The Experience of Using WebCT for the Community Information Module at Manchester Metropolitan University. Education for Information, 19(4), pp. 325–346

Kauffman, H. 2015. A review of Predictive Factors of Student Success in and satIsfaction with Online Learning. Research in Learning Technology, Vol. 23.

Osguthorpe & Charles R.G. 2003. Blended Learning Environments Definitions and Directions Russell T. Article.

Ryan, R.S. 2013. The Effect of Online Discussion Forums on Student Learning and Student Perception of Learning in a Science Course at the Community College Level, Dissertations, University of Southern Mississippi.

SN-Dikti. 2015. Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi.

Sukardi & Rozi. 2018. Pengembangan Tutorial Pembelajaran Online Moodle Untuk Meningkatkan Efektivitas Perkuliahan. Laporan Akhir Penelitian Dosen Pemula.

Tayebinik, M, & Puteh, M. 2013. Blended Learning or E-learning?, Article

Tuncay, N, Uzunboylu, H & Teker, N. 2011. Students Evaluation of Edu 2.0: a Case Study. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, (28), 948 – 956.




DOI: https://doi.org/10.21831/dinamika.v4i2.27394

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons 

Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin by http://journal.uny.ac.id/index.php/dynamika was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


 

 

 

in collaboration with:

 

 

View My Stats