Learning strategies of productive lesson at vocational high school in Serang City

Mohammad Fatkhurrokhman, University of Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Suroso Mukti Leksono, University of Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Sulaeman Deni Ramdan, University of Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Ikman Nur Rahman, University of Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

Abstract


The purpose of this research are: (1) to know the design of delivery strategy of learning of productive lesson; (2) to know the implementation of delivery strategy of learning of productive lesson; and (3) to find out the result of applying the delivery strategy of learning of productive lesson. This research uses qualitative phenomenological approach with multi-case design. Informants in this study are students, teachers, leaders of Vocational High School in Serang City. Data collection through interviews and observation. Data analysis technique is Miles & Huberman interactive model. The results of this study found that (1) The design of the delivery of learning strategies productive lesson conducted by teachers is to design learning strategies by involving the media and based on the goal; (2) At the time of learning activities of productive lesson take place, the strategy used by teachers is the use of instructional media by demonstrating to students in front of the classroom; and (3) The implementation of learning delivery strategy of productive lesson applied by the teachers from each of the research sites resulted in increased value.


Keywords


learning strategy; productive lesson

Full Text:

Fulltext PDF

References


Abizar, H. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran lesson study pada paket keahlian teknik pemesinan di SMK. VANOS: Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 103–124.

Ahmadi, A., & Prasetya, J. T. (1997). Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Aini, S. N., & Sudira, P. (2015). Pengaruh strategi pembelajaran, gaya belajar, sarana praktik, dan media terhadap hasil belajar patiseri SMK se-Gerbangkertasusila. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(1).

Arifin, Z. (2012). Evaluasi instruksional prinsip teknik prosedur (1st ed.). Bandung: Remaja Karya.

Armansyah, Saputro, H., & Rohman, N. (2017). Upaya meningkatkan hasil praktik pada mata pelajaran pemesinan pelalui penggunaan work preparation sheet siswa kelas XI TPM 1 SMK Pancasila Surakarta tahun pelajaran 2016/2017. VANOS: Journal of Mechanical Engineering Education, 2(1), 55–64.

Degeng, I. N. S. (1990). Teori pembelajaran 2. Malang: Program Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka.

Department of National Education. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (2003).

Djamaroh, S. B. (2002). Strategi belajar mengajar (1st ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Fatkhurrokhman, M. (2016). Strategi belajar siswa pada kegiatan praktik kerja industri dalam memperoleh kompetensi. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 47–58.

Hariyanto, V. L. (2012). Integrasi bahan ajar kewirausahaan bidang produktif bangunan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1). Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/1020

Irawan, H. (2016). Peningkatan motivasi dan prestasi belajar menggunakan alat ukur mekanik melalui peraga alat ukur mekanik siswa kelas X teknik kendaraan ringan. VANOS: Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 179–188.

Mansyur. (1991). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Dirjen Pembinaan Bagais Universitas Terbuka.

Martubi, & Fatah, A. (2010). Peningkatan prestasi belajar CAD mahasiswa Teknik Otomotif Non-Reguler FT UNY melalui pembuatan “Pohon Kata” perintah dalam program Autocad. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 19(1), 105–122.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (3rd ed.). New York: SAGE Publications, Inc.

Mufarokah, A. (2009). Strategi belajar mengajar (1st ed.). Yogyakarta: Teras.

Mursid, R. (2017). Pengembangan model pembelajaran penguatan vocational life skills mahasiswa berwawasan kewirausahaan di bidang teknik mesin. Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(1), 110. https://doi.org/10.21831/jpv.v7i1.12653

Mutaqin, Maryadi, T. H. T., & Haryanto. (2009). Penerapan media interaktif dengan menggunakan cooperatif learning pada mata kuliah instalasi listrik penerangan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(2), 235–254.

Nurdjito. (2013). Pre-test dan work plan sebagai strategi pembelajaran efektif pada praktikum bahan teknik lanjut jurusan Pendidikan Teknik Mesin FT UNY. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(4), 335–339.

Nurtanto, M. (2016). Mengembangkan kompetensi profesionalisme guru dalam menyiapkan pembelajaran yang bermutu. In Seminar Nasional Inovasi Pendidikan (pp. 553–565). Solo.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Setiyadi, B. R., & Ramdani, S. D. (2016). Perbedaan pengaturan tempat duduk siswa pada pembelajaran saintifik di SMK. VANOS: Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 28–42.

Zaini, H., Munthe, B., Aryani, S. A., Djamaluddin, M. A., & Rosyad, R. (2002). Desain pembelajaran di perguruan tinggi. Yogyakarta: CTSD IAIN Sunan Kalijaga.




DOI: https://doi.org/10.21831/jpv.v8i2.19485

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:
       

ISSN 2088-2866 (print) || ISSN 2476-9401 (online)

View Journal Visitor Stats