Evaluasi katalog online perpustakaan menggunakan pendekatan Salton and Mcgill

Fitriana Tjiptasari, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Kajian ini bertujuan untuk evaluasi katalog online perpustakaan FIP UNY dalam perspektif manajemen dan pengguna perpustakaan menggunakan pendekatan Salton and McGill. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kualitatif, dengan jenis penelitian deskriptif-analitis. Data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder. Hasil kajian menunjukkan bahwa 1) Nilai recall menunjukkan angka 30.61%, sedangkan nilai precision menunjukkan angka 75.92% untuk subjek pendidikan anak, dengan penggunaan pada simple search dan advanced search. 2) Sistem mampu menemukan informasi yang dibutuhkan dalam kurun waktu 0,4 detik. 3) Pada poin upaya pengguna, belum ada modul khusus yang disediakan untuk memudahkan pengguna dalam mengakses katalog online. Terutama pada bagian menu pengguna, di mana belum ada menu HELP, tentang tata cara menelusur. Perpustakaan hanya menyediakan fasilitas “Live Chat” dan “Ask Librarian”. 4) Tampilan katalog online sesuai dengan standar SLiMS Meranti. Kendala pengguna adalah apabila pengguna tidak menekan menu “detil cantuman”, maka pengguna tidak akan mengetahui keberadaan koleksi yang tersebar di tiga kampus. 5) Koleksi yang dihimpun perpustakaan FIP masih didominasi oleh buku teks.

 

Online public access catalog evaluation using Salton and Mcgill approach

This study aims to evaluate the library's online catalog of UNY FIP in perspective of management and library users use the approach of Salton and McGill. The research approach used is qualitative, with a type of descriptive-analytical research. The data used are the primary data and secondary data. The results of a study indicates that 1) the value of recall demonstrated numbers 30.61%, while the value of precision showed numbers 75.92% at subject of child’s education, with usage on simple search and advanced search. 2) the system is able to find the needed information within 0.4 seconds. 3) On the point of user effort, there is no special module provided to facilitate users in accessing the online catalog. Especially in the user menu section, where there is no HELP menu, about how to search. The library only provides "Live Chat" and "Ask Librarian" facilities. 4) Display online catalog in accordance with SLiMS Meranti standard. The constraints of the user if the user is not pressing the menu "listing details", then the user will not know the existence of the collection dispersed across three campuses. 5) Collections compiled by the library FIP still dominated by textbooks.


Keywords


online catalog; evaluation; Salton & McGill

Full Text:

PDF

References


Azzopardi, L. and Vinay, V. (2008). Accessibility in Information Retrieval. 2008. Diakses dari http://ir.dcs.gla.ac.uk/~leif/papers/azzopardi2008accessibility_short.pdf.

Chowdhury, G.G. (1999). Introduction to Modern Information Retrieval. London: Library Association Publishing.

Kowalski, G. J. & Maybury, M. T. (2002). Information Storage and Retrieval System: Theory and Implementation, Second Ed. New York: Kluwer Academic Publisher.

Kurniasih, N. (2014). Aspek Pengguna dalam Sistem Temu Kembali Informasi. Diakses dari https://www.academia.edu/6672852/Aspek_Pengguna_dalam_Sistem_Temu_Kembali_Informasi.

Pendit, P. L. (2008). Perpustakaan Digital: dari A sampai Z. Jakarta: Cita Karyakarsa Mandiri.

Sanderson, Mark. (2010). Test Collection Based Evaluation of Information Retrieval System dalam Foundation and Trends in Information Retrieval vol 4 No 4, pp. 250, DOI 10.1561/1500000009.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thakur, N., Mehrotra, D., and Bansal, A. (2012). Information Retrieval System Assigning Context to Documents by Relevance Feedback dalam International Journal of Computer Application vol 58 (20) Nov 2012, https://pdfs.semanticscholar.org/f174/45743616076e83c7e8a2669c1eec67d42a1e.pdf.




DOI: https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i1.23797

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Supervised by:

Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan has been indexed by:

  

View My Stats