Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA kelas V

Corry Pebriani, Universitas Palangka Raya Jalan Yos Sudarso, Palangka, Jekan Raya, Kota Palangka Raya, Kalimantan Tengah 74874, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh media video terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPA, (2) pengaruh media video terhadap hasil belajar kognitif peserta didik pada pembelajaran IPA, (3) pengaruh media video terhadap motivasi belajar dan hasil belajar kognitif peserts didik pada pembelajaran IPA. Penelitian ini adalah quasi experiment. .Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas V se gugus 04 Palangka Raya. Sampel penelitian ditentukan dengan teknik cluster random sampling. Pengumpulan data menggunakan skala motivasi dan tes. Pengujian hipotesis dengan teknik MANOVA. Penelitian ini membuktikan bahwa terdapat pengaruh positif pada pembelajaran IPA yang menggunakan media video dibandingkan dengan pembelajaran IPA yang menggunakan media gambar terhadap motivasi belajar dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA.

Kata kunci: media video, motivasi belajar, hasil belajar kognitif.

 

The effect of video media on learning motivation and learning outcomes in natural science subject of the fifth grade students of elementary schools


Abstract

This research aims to describe: (1) the effects of the video media on students’ learning motivation related to the natural science subject; (2) the effects of the video media on students’ cognitive learning outcomes related to the natural science subject; (3) the effects of the video media on students’ learning motivation and cognitive learning outcomes related to the natural science subject. This research is a quasi experiment. The population was the students of Fifth Grade Students of Elementary Schools Location 04 Palangka RayaThe sample was established using the cluster random sampling technique. The data collection used a motivation scale and test. The hypotesis testing used the MANOVA. The result of the research shows that there to know the difference of learning motivation and cognitive learning result in natural science subject of the fifth grade students of elementary schools location 04 Palangka Raya between before and after using video media.

Keywords: video media, learning motivation, cognitive learning result.


Keywords


video media; learning motivation; cognitive learning result

Full Text:

FULLTEXT PDF

References


Adedapo, Y. A., Salawu, I. O., & Afolabi, A. O. (2010). Effects of video and audio taped instruction on cognitive learning outcomes in economics. Ilorin Journal of Education, 1-8. Diakses pada tanggal 25 Oktober 2015 pukul 16.30 WIB, dari http://www.aessweb.com.org/index.php?ht=action/GetDocumentAction/i/13334.

BNSP. (2006). Standar Isi. Jakarta: BNSP.

Brophy, J. (2010). Motivating students to learn third edition. London: Routledge.

Buxton, C. A. & Provenzo, E. F, Jr. (2007). Teaching science in elementary & middle school, a cognitive and cultural approach. London: Sage Publications, Inc.

Edna, B., Beatriz, A., Pep, S., Enache, M & Fernandez, V. (2008). Video as a new teaching tool to increase studentmotivation. Technical University of Catalonia Barcelona, Spain. Diakses pada tanggal 4 September 2015, dari

Greenberg, A. D., & Zanefis, J. (2012). The impact of broadcast and streaming video in education. London: Report commissioned by Cisco Systems.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi multivatiate dengan program ibm spss 19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hee Jun Choi & Minwha Yang. (2011). The effect of problem-based video instruction on student satisfaction, empathy, and learning achievement in the Korean teacher education context. Springer Science+Business Media, 62, 551–561. Diakses pada tanggal 2 November 2015, dari dari http://www.vdac.de/vdac/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=149.

Housand, B. C., & Housand, A. M. (2012). The role of technology in gifted students’ motivation. Psychology in the Schools, 49(7). Diakses pada tanggal 12 Oktober 2015, dari http://e-resources.pnri.go.id:2057/docview/1509047421?pq-origsite=summon.

Indaryati, & Jailani. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3, 84-96.

Jamaris. (2013). Orientasi baru dalam psikologi pendidikan. Bogor: Ghalia Indonesia.

Jihad, A & Haris, A. (2008). Evaluasi pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kustandi, C & Sutjipto, B. (2013). Media pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Liswijaya. (2012). Pengembangan media pembelajaran kimia berbantuan komputer pada materi reaksi reduksi oksidasi untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik kelas X. Tesis magister, tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Manning, S & Johson, K. E. (2011). The technology toolbelt for teaching. San Fransisco. Published by Jossey-Bass.

Michael, O., McClendon, V., & Branch, M. (2009). Educational media and technology yearbook. London: Springer.

Muijs, D & Reynolds, D. (2008). Effective teaching, teori dan aplikasi. (Terjemahan Helly Prajitno Soetjipto & Sri Mulyantini Soetjipto). London: Sage Publication. (Buku asli diterbitkan 2008).

Munandi, Y. (2013). Media pembelajaran, sebuah pendekatan baru. Jakarta: Referensi GP Press Group.

Munir. (2012). Multimedia konsep dan aplikasi dalam pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Odera, F. Y. (2011). Motivation: the most ignored factor in classroom instruction in kenyan secondary school. International Journal of Science and Technology, 1, 283-288. Diakses pada tanggal 3 November 2015, dari http://eresources.pnri.go.id:2075/media/pq/classic/doc/1798979291/fmt/pi/rep/NONE?hl=&cit%.

Rusman. (2013). Belajar dan pembelajaran berbasis komputer: mengembangkan profesionalisme guru abad 21. Jakarta: Alfabeta, cv.

Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2010). Motivation in education: theory, research, and applications (3rd ed.). Columbus: Pearson Education.

Star, J. R., Chen, A. J., Taylor, M. W., Durkin, K., Dede, C & Chao, T. (2014). Studying technology-based strategies for enhancing motivation in mathematics. International Journal of STEM Education, 1-7. Diakses pada tanggal 10 Oktober 2015, dari http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=7f32fb47-b37e-410d-a9c4 ce9583b34c84%40sessionmgr4004&vi=1&hid=4206.

Yamin, M. & Maisah. (2009). Manajemen pembelajaran kelas. Jakarta : Gaung Persada.




DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.8461

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Prima Edukasia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Prima Edukasia indexed by:

All rights reserved p-ISSN: 2338-4743 |e-ISSN: 2460-9927

Creative Commons LicenseJurnal Prima Edukasia by http://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View Prima Edukasia Journal Stats