Sundanese ethnoastronomy-based astronomy bulletin as an alternative to astronomy learning: A feasibility test

Salsabila Husna, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Tsania Nur Diyana, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


This study aims to determine the feasibility of independently developing a Sundanese ethnoastronomy-based astronomy bulletin as an alternative astronomical learning media. This research uses the ADDIE method, which consists of five stages, namely (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation (5)  Evaluation. However, this research only reached the determination of the feasibility of the bulletin, so the implementation and evaluation stages still needed to be carried out. The subjects of this study were one physics education lecturer and one physics teacher. The results of the feasibility test on the three indicators include (1) content validation tests obtained an average value of 81.25%, (2) language validation tests obtained an average value of 81.25%, and (3) presentation validation tests obtained a value of 80%, and the overall indicators showed reliable results. Therefore, the bulletin learning media developed is feasible and can be used as an alternative learning media for Sundanese ethnoastronomy-based astronomy. 

Keywords


Bulletin; Sundanese; Ethnoastronomy; Astronomy

Full Text:

PDF

References


Afifah, S. R., Safitri, N. A. W., & Setiaji, B. (2022). BUKA FENAM (buletin fisika fenomena alam) sebagai alternatif untuk meningkatkan minat baca: Sebuah uji kelayakan. Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 2(2), 169–179. http://dx.doi.org/10.52434/jkpi.v2i2.1935

Arsanty, V. N., & Wiyatmo, Y. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis model pembelajaran STS dalam peningkatan penguasaan materi dan pencapaian kreativitas peserta didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1). https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/article/view/6911

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajran IPA terpadu. Al-Biruni: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v5i1.100

Britto, J. de. (2022). Selamat! inilah daftar lengkap pemenang OSN tingkat kabupaten/kota (OSN-K) jenjang SMA/MA 2022. KalderaNews, 1. https://www.kalderanews.com/2022/06/selamat-inilah-daftar-lengkap-pemenang-osn-tingkat-kabupaten-kota-osn-k-jenjang-sma-ma-2022/

Budiarti, L. (2022). Meningkatkan hasil belajar siswa SMP kelas ix melalui penerapan model pembelajaran teams games tournaments pada materi sistem reproduksi manusia. JSSAH: Journal of Social, Studies, Arts and Humanities, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.33751/jssah.v2i1.5052

Cotte, M. (2016). What makes astronomical heritage valuable? identifying potential outstanding universal value in cultural properties relating to astronomy. Proceedings of the IAU, 93–96. https://doi.org/10.1017/S1743921316002465

Elzulfiah, R., Mahanti, D. E., Ramadhan, F., & Nasbey, H. (2015). Kajian perkembangan pendidikan astronomi untuk SMA di Indonesia. E-Jurnal Prosiding Seminar Nasional Fisika UNJ, 4(1), 37–42. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingsnf/article/view/5023

Fahrozy, F. P. N., Nurdin, A. A., & Hadiansyah, Y. (2022). Analisis unsur kearifan lokal dalam pembentukan karakter siswa di sekolah dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 6(2), 237–254. https://doi.org/10.32507/attadib.v6i2.1255

Firman. (2018). Ilmu pengetahuan, teori dan penelitian. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/328430251_ILMU_PENGETAHUAN_TEORI_DAN_PENELITIAN

Hikmatiar, H., Khusnani, A., Jufriansyah, A., & Hikmah, F. N. (2023). Stellarium sebagai media pengamatan astronomi: Respon siswa suku sikka krowe kelurahan Waipare. Berkala Fisika Indonesia: Jurnal Ilmiah Fisika, Pembelajaran Dan Aplikasinya, 14(1), 19–26. http://dx.doi.org/10.12928/bfi-jifpa.v14i1.24240

Istiqomah, A. D. R., & Trilaksana, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran discovery learning berbasis platform learning Edmodo terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran sejarah Indonesia Kelas X MIA 1 SMA Labschool UNESA, Surabaya. Avatara:E-Jurnal Pendidikan Sejarah, 12(1), 1–13. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/avatara/article/view/45290

Latifah, S. (2016). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berorientasi nilai-nilai agama islam melalui pendekatan inkuiri terbimbing pada materi suhu dan kalor. Al-Biruni: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 43–51. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v5i1.104

Listianingsih, Ajri, A. S., & Setiaji, B. (2022). Pengembangan physics SSP model discovery learning berbantuan Edmodo untuk meningkatkan minat belajar siswa: Uji kelayakan. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(2), 67–74. https://doi.org/10.31851/luminous.v3i2.8173

Mikraj, A., Utami, L. S., & Zulkarnain. (2019). Pengaruh buletin fisika berbentuk buku saku untuk meningkatkan hasil belajar siswa di MAN 2 Bima kelas x materi hukum newton tahun pelajaran 2018/2019. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(1), 7–14. https://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/894

Paramitasari, W., Permana, H., & Nasbey, H. (2023). Video animasi materi gerak parabola berbasis problem based learning dilengkapi dengan PHET simulation. E-Jurnal Prosiding Seminar Nasional Fisika UNJ, 11(1), 81–88. https://doi.org/10.21009/03.1102.PF12

Permana, A. (2021). Etnoastronomi, ilmu astronomi lewat pendekatan budaya dan kearifan lokal. Institut Teknologi Bandung, 1. https://www.itb.ac.id/berita/detail/58036/etnoastronomi-ilmu-astronomi-lewat-pendekatan-budaya-dan-kearifan-lokal

Pratiwi, N. (2021). Network for astronomy School education for Indonesian teachers. Institut Teknologi Bandung. https://www.as.itb.ac.id/astroedu70/wp-content/uploads/sites/12/2022/05/Prosiding_SPA2021_Pratiwi_dkk.pdf

Putri, N. P. (2019). Media luar ruang di Pacitan. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Abdimas 2019, 120. https://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/1270/5/2. Pembelajaran Problem B.....pdf

Putri, N. R., Kurniawan, E. S., & Fatmaryanti, S. D. (2015). Pengembangan buletin pembelajaran fisika pokok bahasan gerak melingkar pada siswa Kelas X IPA SMA Negeri 3 Purworejo tahun pelajaran 2014/2015. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 6(1), 24–29. https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/274

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suherman, R. P. (2017). Perancangan informasi etno-astronomi sunda melalui video motion graphic [Universitas Komputer Indonesia]. https://repository.unikom.ac.id/57431/

Utami, R. A., Rohmadi, M., & Septiana, N. (2022). Pengembangan media pembelajaran fisika berbentuk buletin pada materi usaha dan energi di SMA Negeri 2 Laung Tuhup. Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 2(1), 126–132. http://dx.doi.org/10.52434/jkpi.v2i1.1352

Venia, S. (2020). Etnoastronomi masyarakat nelayan di Desa Bonang Kecamatan Lasem Kabupaten Rembang [Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang]. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/15945/1/SKRIPSI_1602046117_SUSAN_VENIA.pdf

Wahyuni. (2019). Pengembangan buletin pembelajaran fisika materi tata surya peserta didik Kelas VII MTs DDI Seppong Kabupaten Majene [UIN Alauddin Makassar]. https://repositori.uin-alauddin.ac.id/14873/1/WAHYUNI 20600115006.pdf

Wahyuningsih, A. N. (2011). Pengembangan media komik bergambar materi sistem saraf untuk pembelajaran yang menggunakan strategi PQ4R. JPP, 1(2), 102–110. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpppasca/article/view/1533

Wiguno, P. S., Kusmana, S., Wilsa, J., & Al’Aiman, M. N. (2021). Pengembangan bahan ajar teks surat untuk SMP dari surat-surat di lingkungan siswa. Jurnal Tuturan, 10(1), 1–10. http://dx.doi.org/10.33603/jt.v10i1.5238

Wijayanti, R., Hasan, B., & Loganathan, R. K. (2018). Media comic math berbasis whiteboard annimation dalam pelajaran matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 53–63. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.19207

Wulandari, S. (2020). Media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan minat siswa belajar matematika di SMP 1 Bukit Sundi. IJTIS: Indonesia Journal Technology, Informatics and Science, 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891




DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v10i3.57059

Refbacks



Copyright (c) 2023 Salsabila Husna, Tsania Nur Diyana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics