PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR UNTUK SISWA SMP KELAS VIII

Albertus Nur Cahya Nugraha, Program Studi Teknologi Pembelajaran PPs UNY, Indonesia
Ali Muhtadi, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk multimedia pembelajaran matematika pada materi bangun ruang sisi datar untuk siswa SMP kelas VIII Semester II yang layak, dan mendeskripsikan tingkat keefektifan penggunaan multimedia pembelajaran dan peningkatan ketuntasan belajar siswa dalam pencapaian tujuan kognitif pembelajaran matematika pada materi bangun ruang sisi datar setelah menggunakan multimedia pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D). Tahapan dalam penelitian ini terdiri dari: tahap perencanaan, tahap desain dan tahap pengembangan. Hasil penelitian menunjukkan: produk multimedia yang dihasilkan layak sebagai media pembelajaran matematika materi bangun ruang sisi datar berdasarkan validasi oleh ahli materi pada Uji Alfa dengan hasil penilaian sangat baik, validasi oleh ahli media pada Uji Alfa dengan hasil penilaian sangat baik, dan penilaian oleh 32 orang siswa pada Uji Beta dengan hasil sangat baik. Produk multimedia pembelajaran matematika pada materi bangun ruang sisi datar efektif meningkatkan hasil belajar siswa dengan kriteria sedang dan meningkatkan ketuntasan belajar siswa setelah menggunakan produk multimedia pembelajaran matematika bangun ruang sisi datar dengan rerata pretes 4,96 dan postes diperoleh rerata 7,4. Pencapaian KKM siswa pada saat pretes dinyatakan tidak tuntas 100%, sedangkan pada saat postes dinyatakan tuntas 75%.

Kata kunci: multimedia, pembelajaran matematika, bangun ruang sisi datar

_____________________________________________________________________

DEVELOPING MATHEMATICS INSTRUCTIONAL MULTIMEDIA ON THE PLANE TOPIC FOR GRADE VIII STUDENTS OF JUNIOR HIGH SCHOOL

Abstract

This research aims to: produce viable mathematics learning multimedia on the plane topic for junior high school students of class VIII, Semester II; and describe the effectiveness of the instructional multimedia use and the increase of students’ mastery learning in mathematics learning achievement of cognitive goals on the plane topic after the use of the multimedia. This research usedthe method of research and development (R&D). The stages in this study consisted of: (1) planning stage, designing stage, and development stage. The results show: the produced multimedia is viable as mathematics instructional media on the plane topic  as validated by the subject material experts based on Alfa Test with very good results of the assessment. The validation by media experts on Alfa Test shows very good results of the assessment, and assessment by 32 students in the Beta Test shows very good results, the produced mathematics learning multimedia on the flat space material can effectively improve students’ learning outcomes at average level and to improve the students’ learning completeness criteria after learning mathematics using the produced multimedia with an average pretest score of 4.96 and posttest score of 7.4. The students’ scores were 100% below the passing grade (KKM) at the pretest while at the post test 75% of the students completed the test.

Keywords: multimedia, learning mathematics, flat space material


Keywords


multimedia; pembelajaran matematika; bangun ruang sisi datar; multimedia; learning mathematics; flat space material

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/tp.v2i1.5201

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Albertus Nur Cahya Nugraha, Ali Muhtadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics