An exploration of ethnomathematics at Sewu Temple in Yogyakarta
Rita Pramujiyanti Khotimah, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainurriza, R., Sugiarti, T., & Hutama, F. S. (2020). Etnomatematika Pada Candi Selogending
Di Desa Kandangan Sebagai Sumber Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar.
EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 283–302. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.29
Ajmain, Herna, & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 45–54.
Albab, I. U., Hartono, Y., & Darmawijoyo, D. (2014). Kemajuan belajar siswa pada geometri transformasi menggunakan aktivitas refleksi geometri. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3). https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.2378
Anwar, H. (2017). Hasil Belajar Barisan dan Deret Aritmatika Melalui Pembelajaran Skrip Kooperatif. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 3(2), 113–122.
Asnawati, S., & Dewi, I. L. K. (2019). Pemahaman Konsep Geometri dan Self Confidence Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Mata Kuliah Pembelajaran Mikro untuk
Persiapan Pelaksanaan PPL Di Sekolah. Journal of Medives : Journal of Mathematics
Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 75. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.706
Astriandini, M. G., & Kristanto, Y. D. (2021). Kajian Etnomatematika Pola Batik Keraton Surakarta Melalui Analisis Simetri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 13–24. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.831
Hamdoun, A., Ronald, A., Ikaputra, & Adrisijanti, I. (2015). Inkonsistensi Pola Pemugaran pada Candi Sewu: Dialog Kritis antara Arkeologi dan Arsitektur. University Research Colloquium, 201–212. http://hdl.handle.net/11617/5089
Hendri, S., & Kenedi, A. K. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(2), 10–24. https://doi.org/10.21067/jip.v8i2.2635
Hsu, W. M., Lin, C. L., & Kao, H. L. (2013). Exploring Teaching Performance and Students’
Learning Effect by Two Elementary Indigenous Teachers Implementing Culture-Based
Mathematics Instruction. Creative Education, 4(10), 663–672. https://doi.org/10.4236/ce.2013.410095
Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik
Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP
Veteran Semarang, 1(2), 74–81. https://www.e-
journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/483
Isnaini, A., & Surya, E. (2017). Penggunaan Kobar Dago untuk Peningkatan Kemampuan Visual Thinking dalam Materi Barisan Aritmatika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1–3.
Jayanti, T. D., & Puspasari, R. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada Candi Sanggrahan Tulungagung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 6(2), 53–66. https://doi.org/10.29100/jp2m.v6i2.1748
Jayus, & Oktaviani, Y. (2017). Transformasi Geometri. Fakultas MIPA: Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum Jombang.
Karnilah, N., & Juandi, D. (2012). Eksplorasi Matematika dalam Produk Masyarakat Baduy. Seminar Pendidikan Matematika UPI, Bandung.
Kebudayaan, K. P. dan. (2018). Modul Pelatihan Teknis Pemugaran Cagar Budaya untuk Juru Pelestari Cagar Budaya. Depok: Pusat Pendidikan dan Pelatihan Pegawai Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khotimah, R. P., & Masduki. (2016). Improving Teaching Quality and Problem Solving Ability Through Contextual Teaching and Learning in Differential Equations: A Lesson Study Approach. JRAMathEdu: Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v1i1.1791
Krismonita, M. D., Sunardi, & Yudianto, E. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Candi Agung Gumuk Kancil Banyuwangi sebagai Lembar Kerja Siswa. Journal of
Mathematics Education and Learning, 1(2), 149–158. https://doi.org/10.19184/jomeal.v1i2.24327
Mulyo, M. R. G. T., Sari, A. F., & Syarifuddin, A. (2019). Proses Berpikir Siswa Bergaya
Kognitif Visualizer dalam Menyelesaikan Masalah TIMSS Non Geometri. Mosharafa:
Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 167–178. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.435
Murdihastomo, A. (2018). Dua Tipe Ornamentasi Candi Perwara di Kompleks Candi Sewu. KALPATARU, 27(2), 66–79. https://doi.org/10.24832/kpt.v27i2.462
Nuh, Z. M., & Dardiri. (2016). Etnomatematika dalam Sistem Pembilangan pada Masyarakat Melayu Riau. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2).
Owens, K. (2012). Policy and Practices: Indigenous Voices in Education. Journal of Mathematics and Culture, 6(1), 51–75.
Pertiwi, A. R., Hardiyati, & Winarto, Y. (2020). Evolution of Hindu–Buddhist Architectural Ornaments Into Javanese Traditional Architecture: Case Study of Sewu Temple. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 421, 119–129. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200323.017
Rani, V. (2018). Etnomatematika pada Candi Ratu Boko Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Realistik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1.
https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/semnasmpd/article/viewFile/2998/1746
Rusliah, N. (2016). Pendekatan Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Anak di Wilayah Kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Proceedings of the International Conference on University-Community Engagement, 715–726.
Safei, A. Y. (2017). Studi Etnomatematika pada Anyaman Masyarakat Adat Kasepuhan Ciptagelar Sukabumi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sari, C. K., Sutopo, & Aryuna, D. R. (2016). The Profile of Students’ Thinking in Solving Mathematics Problems Based on Adversity Quotient. JRAMathEdu: Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 1(1), 36–48. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v1i1.1784
Sirate, F. S. (2012). Implementasi Matematika. Jurnal Lentera Pendidikan, 15(1), 41–54.
Sulaeman, M. M. (2015). Ilmu Budaya Dasar (13th ed.). Bandung: PT Refika Aditama.
Sutama. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, Mix Method, R&D. Sukoharjo: Jasmine.
Sutarto, Hastuti, I. D., & Supiyati, S. (2021). Etnomatematika: Eksplorasi Transformasi Geometri Tenun Suku Sasak Sukarara. Jurnal Elemen, 7(2), 324 – 335. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.3251
Sylviyani, H. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat Pada Candi Muaro Jambi. Jurnal Aksioma, 8(2), 99–109. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1707
Utama, T. C. P. (2014). Analisis Desain Pembelajaran Kubus dan Balok Menggunakan Teori Belajar Jerome S.Bruner untuk SMP Kelas VIII. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Muhammadiyah Malang.
Utami, R. N. F., Muhtadi, D., Ratnaningsih, N., Sukirwan, S., & Hamid, H. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi Candi Borobudur. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(1), 13–26. https://doi.org/10.37058/jp3m.v6i1.1438
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogyakarta.
Widada, W., Herawaty, D., Ma’rifah, N., & Yunita, D. (2019). Characteristics of Students Thinking in Understanding Geometry in Learning Ethnomathematics. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(11), 3496–3503.
Zayyadi, M. (2017). Eksplorasi Etnomatematika pada Batik Madura. SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 35–40.
DOI: https://doi.org/10.21831/jrpm.v9i2.51756
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Riset Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Riset Pendidikan Matematika indexed by:
Jurnal Riset Pendidikan Matematika by http://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. p-ISSN 2356-2684 | e-ISSN 2477-1503
View My Stats