Primary school teacher education students' response to the use of Zoom meeting breakout rooms for small group discussions

Risdalina Risdalina, Universitas Jambi, Indonesia
Desy Rosmalinda, Universitas Jambi, Indonesia
Issaura Sherly Pamela, Universitas Jambi, Indonesia
Zareena J.M., National Institute of Technology Hamirpur, India

Abstract


Learning that is carried out in class should be student-centered learning. One of the ways of student-centered learning is small group discussions. Developing technology also contributes to the development of the world of education. Learning using the small group discussion method can be presented online using Zoom Meeting. This application provides the Breakout Rooms feature, allowing users to create separate additional rooms in one meeting session. Therefore, this study aims to determine how students respond to using Breakout Rooms at Zoom Meetings. The research was carried out at the Primary School Teacher Education Study Program, Jambi University, in the even semester of 2023. This research was conducted on 34 semester four students. Research subjects were selected using a cluster random sampling technique. This research is descriptive. Data was collected using a questionnaire given to students via Google Forms. The data were analyzed by calculating the percentage of each statement on aspects of student response. The results of student responses are that Breakout Rooms are easy to use, helpful in supporting the learning process, making learning fun, and making discussions more focused and productive.

Keywords


Breakout room; Zoom meetings; Student's response; Small group discussion

Full Text:

PDF

References


Anggreni, N. L. O. (2019). Prestasi belajar bahasa Indonesia siswa sekolah dasar dapat ditingkatkan melalui optimalisasi penerapan metode diskusi kelompok kecil (small group discussion). Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3, 201-208.

Cahyo, K. N., Martini, & Riana, E. (2019). Perancangan sistem informasi pengelolaan kuesioner pelatihan pada PT Brainmatics Cipta Informatika. Journal of Information System Research (JOSH), 1(1), 45–53. http://ejurnal.seminar-id.com/index.php/josh/article/view/44

Fauzan, M. F., Nadhir, L. A., Kustanti, S., & Suciani, S. (2022). Pembelajaran diskusi kelompok kecil : seberapa efektif kah dalam meningkatkan keterampilan berfikir kritis pada siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1805–1814. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1805-1814.2022

Fikri, A. A., Nurona, A., Saadah, L., Nailufa, L. E., & Ismah, V. (2021). Keterampilan guru dalam membimbing diskusi pada pembelajaran abad 21. Journal of Education and Teaching, 2(1), 1–7.

Hayun, S. (2019). Jurnal ilmiah wahana pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(3), 77–90. https://doi.org/10.5281/zenodo.3386561

Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2020). Peran Seorang guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628

Kemendikbud. (2020). Salinan peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan republik Indonesia nomor 3 tahun 2020 tentang standar nasional pendidikan tinggi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kurniawan, Y., & Roniwijaya, P. (2015). Penerapan strategi belajar diskusi kelompok kecil/buuz group untuk meningkatkan proses dan hasil belajar pendidikan dasar otomotif mata diklat alat ukur di Kelas 10 TKR D SMKN 1 Sedayu Tahun 2014/2015. 3(2), 704–712.

Lathifah, A. S., Istikomayanti, Y., & Mitasari, Z. (2021). Kepercayaan calon guru sebagai faktor keberhasilan pembelajaran berpusat pada siswa. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 9–18. https://doi.org/10.33366/ilg.v4i1.2477

Lestari, P., & Sukanti. (2016). Membangun karakter siswa melalui kegiatan intrakurikuler, ekstrakurikuler, dan hidden curriculum di SD Budi Mulia Dua Pandeansari Yogyakarta. Jurnal Penelitian, 10(1), 71–96. https://doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1367

Nugraha, M. (2018). Manajemen kelas dalam meningkatkan proses pembelajaran. Tarbawi : Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(1), 27–44. https://doi.org/10.52434/jp.v14i1.913

Perawati, N. M. (2021). Penerapan metode diskusi kelompok kecil dalam model pembelajaran think-talk-write sebagai upaya meningkatkan prestasi belajar bahasa Inggris siswa kelas x. Journal of Education Action Research, 5(1), 145–150. https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.31931

Prasetyo, M. S. A. (2022). Analisis kesulitan belajar pembelajaran daring siswa Kelas IV SDN 02 Purbosari Kabupaten Temanggung. Praniti Jurnal Pendidikan, Bahasa, & Sastra, 2(2), 138–145.

Putri H., R. E., & Wulandari, T. A. (2020). Pemanfaatan aplikasi Zoom cloud meeting sebagai media e-learning dalam mencapai pemahaman mahasiswa di tengah pandemi covid-19. Jurnal Common, 4(2), 171–190. https://doi.org/10.34010/common.v4i2.4436

Rahman, M. S. (2019). Aplikasi rekapitulasi kuesioner hasil proses belajar mengajar pada STMIK Indonesia Banjarmasin menggunakan java. Technologia: Jurnal Ilmiah, 10(3), 165–171. https://doi.org/10.31602/tji.v10i3.2231

Ratnadi, N. K. S. (2018). Metode diskusi kelompok kecil untuk meningkatkan prestasi belajar IPA siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 8(3), 156–164.

Rizal, R., Surahman, S., Rahayu, D. T., Lapasere, S., Hariana, K., & Sari, M. (2022). Inovasi guru dalam Pembelajaran IPS pada masa pandemi covid-19 di Kelas V SD Integral Hidayatullah Tondo. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 8(1), 32–38. https://doi.org/10.30596/edutech.v8i1.9352

Rohima, R., Wardhani, S., & Sumah, S. W. A. (2021). Analisis keterampilan mengajar guru ipa pada masa pandemi di SMP Islam Terpadu Se-Kota Palembang. BIODIK, 7(4), 136–144. https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.14523

Rusmiati, N. M. (2022). Upaya meningkatkan prestasi belajar PPKn siswa kelas vi melalui metode diskusi kelompok kecil. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 36–42. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.45486

Sari, A. N., Subanji, S., & Sisworo, S. (2021). Analisis interaksi siswa pada aktivitas diskusi kelompok dalam pembelajaran matematika secara daring. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2636–2651. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.949

Suandi, I. N. (2022). Metode diskusi kelompok untuk meningkatkan hasil belajar matematika kelas vi SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 135–140. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/45083

Tambunan, P., Ardhiansyah, M. F., & Kurniawan, M. G. (2020). Pengaruh suasana lingkungan belajar terhadap konsentrasi belajar siswa dalam mata pelajaran produktif. Jurnal Pensil : Pendidikan Teknik Sipil, 9(3), 175–182.

https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i3.16674

Wijayanti, W. (2011). Student centered: Paradigma baru inovasi pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 1(7), 64–75.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Fondatia, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom : Jurnal Media dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20




DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v11i1.66419

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Risdalina Risdalina, Desy Rosmalinda, Issaura Sherly Pamela, Zareena J.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics