INOVASI TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAGI PENERAPAN KEMAHIRAN INSANIAH DALAM MATA KULIAH TAMADUN ISLAM DAN ASIA (TITAS) DI UNIVERSITI MALAYA KUALA LUMPUR MALAYSIA
Faezah Kassim, University of Malaya, Malaysia
Abstract
Penumpuan berlebihan kepada akademik dan suasana pembelajaran yang cenderung mengukur kecemerlangan berdasarkan prestasi dalam peperiksaan didapati tidak memberi kelebihan kepada mahasiswa dalam memperolehi kemahiran insaniah melalui proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) sesuatu mata kuliah. Kajian ini merupakan satu kajian awal dan sebagai permulaan memfokuskan kepada salah satu MPU iaitu TITAS. Ia bertujuan untuk menjelaskan inovasi yang dilaksanakan terhadap kursus TITAS khususnya berkaitan strategi pembelajaran di Universiti Malaya dan melihat persepsi pelajar terhadap inovasi strategi pembelajaran yang menerapkan elemen Kemahiran Insaniah (KI) serta pencapaian mereka di dalam memperolehi KI tersebut. Sebagai satu kajian awal hanya dua elemen KI sahaja yang menjadi fokus iaitu kemahiran kerja berpasukan dan kemahiran berkomunikasi. Metode kajian yang digunakan adalah kajian perpustakaan bagi menjelaskan tentang pelaksanaan kursus TITAS dan menganalisis pencapaian pelajar dalam KI kursus ini. Soal selidik juga diedarkan kepada 120 mahasiswa yang telah mengambil mata kuliah TITAS dan dapatan kajian adalah secara deskriptif iaitu dalam bentuk peratusan dan kekerapan atau frekuensi untuk menganalisis data. Hasil kajian ini mendapati bahawa persepsi mahasiswa terhadap inovasi strategi pembelajaran dan metode penilaian yang dilaksanakan adalah baik. Ini telah memberi kesan yang baik juga kepada pencapaian yang diperoleh dalam penilaian kerja kursus dan pencapaian KI mereka. Mahasiswa tidak menghadapi masalah dalam melaksanakan tugasan secara berkumpulan yang terdiri daripada pelbagai etnik dan latar belakang.
INNOVATION ON TEACHING AND LEARNING FOR THE APPLICATION OF HUMAN SKILLS IN THE COURSE OF ISLAMIC CIVILIZATION AND ASIA (TITAS) AT THE UNIVERSITY OF MALAYA KUALA LUMPUR MALAYSIA
Excessive focus on academics and learning environment that tends to measure excellence based on performance in examinations was found not to give an advantage to students in acquiring soft skills through the teaching and learning process (T&L) of a subject. This study is a preliminary study and as a start focuses on one of the MPU which is TITAS. It aims to explain the innovations implemented on TITAS courses, especially related to learning strategies at the University of Malaya, and look at students' perceptions of learning strategy innovations that apply the elements of Soft Skills (KI) and their achievements in obtaining the KI. As a preliminary study, only two elements of KI were the focus, namely teamwork skills and communication skills. The research method used is a library study to explain the implementation of the TITAS course and analyze student achievement in the KI of this course. Questionnaires were also distributed to 120 students who have taken TITAS courses and the findings of the study are descriptive in the form of percentage and frequency or frequency to analyze the data. The results of this study found that students' perceptions of the innovation of learning strategies and assessment methods implemented are good. This has also had a positive impact on the achievements obtained in the evaluation of coursework and their KI achievement. Students do not face problems in performing tasks in groups consisting of various ethnicities and backgrounds.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abd. Aziz Abd. Talib. (2000). Pedagogi Bahasa Melayu: Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Abdul Latif Samian dan Mohamad Sabri Haron. (2000). Pengajian Umum di Alaf Baru. Dalam Wan Kamal Mujani (eds.). Tamadun Islam DalamPendidikan Liberal: Pendekatan Yang Sewajarnya Pada Alaf Baru. Cet. 1. Bangi: Pusat Pengajian Umum UKM.
Andreas Totu (2010). Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa: Pengalaman dan Cabaran. Dalam MALIM - Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara. Vol. 11. Bangi: Pusat Pengajian Umum, UKM.
Good, T. L. & Brophy, J. E. (1990). Educational Psychology: a realistic approach. White Plains: Longman.
Hashim Hj. Musa. (2005). Ke Arah Pengajaran TITAS dan Hubungan Etnik Yang Holistik. Dalam Prosiding Seminar Pemantapan Kurikulum TITAS dan Hubungan Etnik Peringkat Kebangsaan 2005. Diselenggara oleh Unit TITAS, Pusat Pemikiran Dan Kefahaman Islam (CITU) UiTM. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA): UiTM Shah Alam.
Ibrahim Mamat (2000). Etika untuk Mahasiswa. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Jamaludin Haji Badusah, Rosna Awang Hashim, Mohd. Majid Konting, Turiman Suani, Maria Salih & Norhafezah Yusof. Pembangunan Pelajar: Memperkasakan Kokurikulum Institusi Pengajian Tinggi. 2009. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Malaysian Qualification Framework (MQF) 2nd Edition. 2017. Malaysian Qualification Agency (MQA).
Martin, J.R. (1994). Changing the Educational Landscape: Philosophy, Women and Curriculum. New York: Routledge.
Mok Soon Sang. (2010). Pedagogi Untuk Pengajaran-Pembelajaran. Puchong. Penerbitan Multimedia.
Muhamad Rahimi Osman. (2010). Peranan Kursus Pengajian Umum dalam Pembangunan Kemahiran Insaniah: Pengalaman UiTM. Dalam MALIM - Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara. Vol. 11. Bangi: Pusat Pengajian Umum, UKM.
Osman Abu Bakar, Azizan Baharuddin & Zaid Ahmad (eds.) (2009). Modul Pengajian Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Schuman, L. (1996). Perspectives on Instruction. Diperoleh dari http://edweb.sd.su.edu/courses/edtec540?perspectives/perspective.html. pada 22 Ogos 2009. Dipetik daripada Jamaludin Haji Badusah, Rosna Awang Hashim, Mohd. Majid Konting, Turiman Suani, Maria Salih & Norhafezah Yusof. Pembangunan Pelajar: Memperkasakan Kokurikulum Institusi Pengajian Tinggi. 2009. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Syed Hussein Alatas. (1998). Philosophical Foundation of General Education. Dalam Abdul Kadir Hj Din dan Mus Chairil Samani (eds.). General Studies: The Education of Man. Bangi: Pusat Pengajian Umum, UKM.
Ting Chew Peh. (1987). Hubungan Ras dan Etnik: Suatu Pengantar. Kuala Lumpur: Pustaka Dimensi.
Vishalache Balakrishnan (2009), Pendidikan Moral Untuk Universiti dan Kolej, Shah Alam: Arah Pendidikan Sdn. Bhd.
-----------. (2006). Tamadun Islam dan Tamadun Melayu. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
-----------. (2001). Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Dokumen MQF dan CITrA, Universiti Malaya.
Panduan Taksonomi Pengajaran dan Pembelajaran & Elemen Kemahiran Insaniah. (2010). Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Pemetaan: Kursus – Kemahiran Insaniah. (t.t). Universiti Malaya.
Penyelarasan Hasil Pembelajaran Kursus – Program, Strategi Pembelajaran dan Kaedah Penilaian. (t. t). Universiti Malaya.
Proforma Kursus GIG1001 TITAS, (t.t). Universiti Malaya.
DOI: https://doi.org/10.21831/jipsindo.v7i1.30844
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
ISSN: 2355-0139 (Print) | 2615-7594 (Online)
Published by: Universitas Negeri Yogyakarta
Website: https://journal.uny.ac.id/index.php/jipsindo
Email: jipsindo@uny.ac.id