EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA FILM UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR EKONOMI SISWA KELAS X
Endang Mulyani, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengatahui: 1) efektivitas media film dalam meningkatkan minat dan hasil belajar Ekonomi siswa, 2) perbedaan peningkatan minat belajar siswa yang menggunakan media film dengan siswa yang tidak menggunakan media film, 3) perbedaan peningkatan hasil belajar siswa yang menggunakan media film dengan siswa yang tidak menggunakan media film. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan metode Quasi Experiment dengan Nonequivalent Control Group Design. Sampel diambil dengan teknik purposive sampling. Perlakuan dalam penelitian ini berupa penggunaan media film pada kelompok eksperimen dan tanpa media film pada kelompok kontrol. Data hasil belajar diperoleh dari tes tertulis dan data minat belajar diperoleh dari angket tertutup. Penelitian ini menghasilkan beberapa temuan, yaitu: 1) media film efektif untuk meningkatkan minat dan hasil belajar Ekonomi siswa, 2) terdapat perbedaan minat belajar siswa yang menggunakan media film dengan siswa yang tidak menggunakan media film, 3) terdapat perbedaan hasil belajar Ekonomi siswa yang menggunakan media film dengan siswa yang tidak menggunakan media film.
THE EFFECTIVENESS OF FILM AS INSTRUCTIONAL MEDIA TO ENHANCE
GRADE X STUDENT’S LEARNING INTEREST AND LEARNING OUTCOME
Abstract
This study aims to know: a) level of film effectiveness to enhance learning interest and learning outcome of student on economic lesson, b) the difference between student learning interest of experimental class and control class, and c) the difference between student learning outcome of experimental class and control class. This study employed quantitative approach that use Quasi Experiment method by Pretest Posttest Control Group Design. The subject of this study taken by purposive sampling technique from the population is all class of grade X. The data were collected by questionnaire and test of learning outcome. The findings of this study are: 1) the film was proven that effective to enhance learning interest and learning outcome of student on economic lesson, 2) there a difference between student learning interest of experimental class with a student learning interest of control class, and there a difference between student learning outcome of experimental class with a student learning outcome of control class.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Champoux, J. E. (2007). Film as a Teaching Resouce. Journal of Management Inquiry 1999 8 (2): 240-251
Council Lottary Fundee, UK Film. (2010). Using Film in Schools: A Practical Guide, 21st Century Literacy. United Kingdom
Dale, Edgar. (1946). Audio-Visual Methods in Teaching. NY: Dryden Press
Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara
Masterpiece. (2011). Film in the Classroom: A guide for Teacher (Rev. Ed). New York: WGBH Educational Foundation.
Morris, Wayne. (2006). Creativity: its Place in Education. New Zealand. Jpb. com.
Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran; sebuah pendekatan baru. Jakarta. Referensi
Otte, R.W. (1966). Creativity in Teaching: Childhood Education Volume 43, Issue 1. Taylor fracis Online. Diunduh dari http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00094056.1966.10728017?journalCode=uced20 pada16 Desember 2015
Wibowo, K., & Marzuki, M. (2015). PENERAPAN MODEL MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA UNTUK MENINGKATAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 158-169. Retrieved from http://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi/article/view/7667/6608
Widoyoko, E.P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran, Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta. Pustaka Pelajar
DOI: https://doi.org/10.21831/hsjpi.v3i2.7931
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by:
Printed ISSN (p-ISSN): 2356-1807 | Online ISSN (e-ISSN): 2460-7916
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0