PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF MODEL PERMAINAN PADA SISWA SMPN 1 BANTARSARI CILACAP

Parwanti Parwanti, SMP Negeri 1 Bantarsari, Cilacap
Marzuki Marzuki, Universitas Negeri Yogyakarta

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan keaktifan dan hasil belajar IPS siswa melalui pembelajaran kooperatif  model permainan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan desain spiral Kemmis & Taggart. Subjek penelitian adalah siswa pada kelas VIII B SMPN 1 Bantarsari Cilacap. Penelitian ini dilaksanakan pada semester pertama tahun pelajaran 2013/2014. Peneliti sebagai pelaksana tindakan sedangkan kolaborator (guru IPS setempat) bertindak sebagai observer. Penelitian ini terlaksana dalam tiga siklus, masing-masing siklus terdiri atas dua pertemuan. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan tehnik analisis deskriptif. Hasil penelitian adalah sebagai berikut: keaktifan siswa pada siklus pertama memperoleh skor rerata 61,61 (sedang), pada siklus kedua meningkat menjadi 72,58 (baik), dan pada siklus ketiga meningkat menjadi 80,65 (sangat baik). Hasil belajar IPS siswa pada akhir  siklus pertama 48,48 % dengan skor rerata 63, pada akhir siklus kedua meningkat menjadi 80,65 % dengan skor rerata 72, dan pada akhir siklus ketiga meningkat menjadi 96,78 % dengan skor rerata 81.

Kata kunci: pembelajaran kooperatif, permainan, keaktifan, dan hasil belajar.

______________________________________________________________

IMPROVING ACTIVENESS AND LEARNING OUTCOMES IN SOCIAL STUDIES THROUGH COOPERATIVE LEARNING OF THE GAME MODEL OF STUDENTS OF SMPN 1 BANTARSARI CILACAP

Abstract This study aims to improve the students’ activeness and learning outcomes of Social Studies through cooperative learning of the game model. This was a classroom action research study employing a spiral design by Kemmis & Taggart. The research subjects were grade VIIIB students of SMPN 1 Bantarsari, Cilacap. The study was conducted in the first semester in academic year of 2013/2014. The researcher was the action implementer whereas the collaborator was the Social Studies teacher, who acted as the observer. The study was conducted in three cycles, each of which consisted of two meetings. The collected data were analyzed by means of the descriptive analysis technique. The results of the study are as follows: the students’ activeness in Cycle I attained a score of 61.61 (moderate), in Cycle II it improved to 72.58 (good), and in Cycle III it improved to 80.65 (very good). The class mastery of the students’ learning achievement in Social Studies at the end of Cycle I was 48.48 % with a mean score of 63, at the end of Cycle II it improved to 80.65 % with a mean score of 72, and at the end of Cycle III it improved to 96.78 % with a mean score of 81.

Keywords: cooperative learning, game, activeness, and learning outcomes.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4621

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

Supervised by:

RJI Main logo


Printed ISSN (p-ISSN): 2356-1807 | Online ISSN (e-ISSN): 2460-7916

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Harmoni Sosial Stats