Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Komunikasi Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Daring
Aziza Lukmitasari, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Novita Indriyani, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Vila Suvia Ramadzani, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
The study aims to describe the role of parents and to determine the factors which influence the development of students’ communication skills in grade four at one of the public elementary schools in Kutoarjo during online learning. The research method used a qualitative approach with a case study research type. The subjects of this study were 3 parents, 3 students, and a teacher of SDN 1 Kutarjo who conducted online learning during the pandemic. Data collection techniques include interviews and observation. In analyzing data used Milles, Huberman, and Saldana model which consists of data collection, data display, and conclusion. The results showed that (1) the role of parents in students’ communication development online learning includes openness, empathy, supportiveness, positiveness, and equality; (2) parents supporting factors in developing students, communication skills in grade four of SDN 1 Kutoarjo during online learning are communicator’s messages, creation of a message, understanding of the message, relationships of the message, and feedback. Meanwhile, the inhibiting factor is the parents’ busyness. Through the implementation of parents’ attitude in giving guidance on effective communication to students, it can assist students in developing communication skills in online learning.
Keywords: the role of parents, communication, online learning, elementary school
=====================================================
Riset ini bertujuan untuk menganalisis peran orang tua serta dapat mengetahui faktor yang memengaruhi dalam pengembangan komunikasi siswa kelas IV di salah satu sekolah negeri dasar Kutoarjo selama pembelajaran daring. Metode riset memanfaatkan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Subjek dalam riset ini ialah 3 orang tua, 3 siswa, dan 1 guru yang menjalankan pembelajaran di rumah bagi anak-anak sekolah dasar pada masa pandemi. Teknik pengumpulan data yang mencakup wawancara serta pengamatan. Dalam menganalisis data mengggunakan model Milles dan Huberman yaitu pengumpulan data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil analisis memperlihatkan bahwasanya (1) peran orang tua dalam perkembangan komunikasi siswa selama pembelajaran daring yaitu keterbukaan (openness), empati (empathy), sikap mendukung (supportiveness), sikap positif (positiveness), dan kesetaraan (equality); (2) faktor pendukung orang tua dalam mengembangkan komunikasi siswa kelas IV SD selama pembelajaran daring yakni pesan komunikator, pembuatan pesan, pemahaman pesan, hubungan pesan, serta umpan balik sedangkan faktor penghambat yaitu kesibukan orang tua. Melalui sikap yang diterapkan orang tua dalam memberikan bimbingan komunikasi yang efektif kepada siswa mampu membantu siswa dalam mengembangkan komunikasinya dalam pembelajaran daring.
Kata kunci: peran orang tua, komunikasi, pembelajaran daring, sekolah dasar
Full Text:
PDFReferences
Anastasiou, S., & Papagianni, A. (2020). Parents’, teachers’ and principals’ views on parental involvement in secondary education schools in Greece. Education Sciences, 10(3). https://doi.org/10.3390/educsci10030069
Barseli, M., Sembiring, K., Ifdil, I., & Fitria, L. (2019). The concept of student interpersonal communication. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(2), 129. https://doi.org/10.29210/02018259
Benner, A. D., Fernandez, C. C., Hou, Y., & Gonzalez, C. S. (2021). Parent and teacher educational expectations and adolescents’ academic performance: Mechanisms of influence. Journal of Community Psychology, 49(7), 2679–2703. https://doi.org/10.1002/jcop.22644
Farzana Bibi, F. B. (2013). Contribution of Parenting Style in life domain of Children. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 12(2), 91–95. https://doi.org/10.9790/0837-1229195
Garcia, D., Bagner, D. M., Pruden, S. M., & Nichols-Lopez, K. (2015). Language Production in Children With and At Risk for Delay: Mediating Role of Parenting Skills. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 44(5), 814–825. https://doi.org/10.1080/15374416.2014.900718
Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1568
Islami, D. I. (2018). Pengaruh Komunikasi Produktif Orangtua Terhadap Perkembangan Emosi Anak. Jurnal Pustaka Komunikasi, 1(2), 238–245.
Jordan, T. L., Bartholomay, K. L., Lee, C. H., Miller, J. G., Lightbody, A. A., & Reiss, A. L. (2021). OUP accepted manuscript. Journal Of Pediatric Psychology, 1–12. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsab106
Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.
Leask, J., & Hooker, C. (2020). How risk communication could have reduced controversy about school closures in Australia during the COVID-19 pandemic. Public Health Research and Practice, 30(2), 1–5. https://doi.org/10.17061/phrp3022007
Lilawati, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630
Meliana, M., Yusuf, K., & Rustina, R. (2020). Pelaksanaan Bimbingan Belajar Pada Mata Pelajaran Agama Islam Pasca Gempa di SMP Negeri 10 Palu. AL-TAWJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 151–178.
Narvaez, D., Wang, L., Gleason, T., Cheng, Y., Lefever, J., & Deng, L. (2013). The evolved developmental niche and child sociomoral outcomes in Chinese 3-year-olds. European Journal of Developmental Psychology, 10(2), 106–127. https://doi.org/10.1080/17405629.2012.761606
Nugroho, A., Hawanti, S., & Pamungkas, B. T. (2021). Kontribusi Orang Tua Dalam Pendampingan Belajar Siswa Selama Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 5(4), 1690–1699. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.969
Pakseresht, M., Rassouli, M., Rejeh, N., Rostami, S., Barasteh, S., & Molavynejad, S. (2021). Explore the Bereavement Needs of Families of Children With Cancer From the Perspective of Health Caregivers: A Qualitative Study. Frontiers in Psychology, 12(October), 1–9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750838
Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1191–1197. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.898
Puji Asmaul Chusna, & Ana Dwi Muji Utami. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Anak Usia Sekolah Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30. https://doi.org/10.51675/jp.v2i1.84
Purnomo, Y. W., Safitri, E., Rohmah, N., Rahmawati, R. D., & Abbas, N. (2021). Parental Involvement in Online Mathematics Learning: Examining Student Report and Links with Engagement. The New Educational Review, 66, 120–130.
Purnomo, Y. W., Salsabila, J. L., Nafisah, A., Rahmawati, R. D., & Mawaddah, F. (2021). Pembelajaran Matematika Secara Daring Membosankan Bagi Siswa Sekolah Dasar: Studi Self-Report Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1351–1359.
Putra, N. F. P. (2013). Peranan komunikasi interpersonal orang tua dan anak dalam mencegah perilaku seks pranikah di sma negeri 3 samarindah kelas xii. Ejurnal Ilmu Komunikasi, 1(3), 35–53.
Rahayu, P., Rohana, R., & Febriani, E. (2021). Analisis Peran Orang Tua Sebagai Pengganti Guru Sekolah di Masa Pandemi Covid-19 Siswa SMP Negeri 1 Panai Tengah Kabupaten Labuhanbatu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 87–95. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i1.157
Rahmania, S., Wijayanti, R., & Hakim, S. L. (2021). Strategi Orang Tua Dalam Pendampingan Belajar Anak Selama Pandemi Covid-19. Literasi : Jurnal Kajian Keislaman Multi-Perspektif, 1(1), 99–110. https://doi.org/10.22515/literasi.v1i1.3259
Rosikum. (2018). Peran Keluarga dalam Implementasi Pendidikan Karakter Religius Anak. Jurnal Kependidikan, 6(2), 293–308.
Sari, A. (2015). Model Komunikasi Keluarga pada Orangtua Tunggal (Single Parent) dalam Pengasuhan Anak Balita. Avant Garde, 3(2), 126–145.
Sinaga, E. U., Muhariati, M., & Kenty, K. (2016). Hubungan Intensitas Komunikasi Orang Tua Dan Anak Terhadap Hasil Belajar Siswa. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 3(2), 80–84. https://doi.org/10.21009/jkkp.032.06
Sulistiani, I., & Ulya, H. (2021). EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2240–2246.
Syukur, M., & Hamdani. (2017). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Anak Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 2(November), 1–7.
Ulfa, H. N. (2020). Vol. 2 No.5 Edisi 1 Oktober 2020 http://jurnal.ensiklopediaku.org Ensiklopedia of Journal. 2(5), 13–18.
Utaya, S., Dasar, P., & Malang, P. N. (2016). Pengaruh Latar Belakang Tingkat. 486–491.
Vinorita, D., & Muhsin. (2018). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Komunikasi Guru, Pemberian Reward, Dan Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 2(1), 18–23.
Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740
DOI: https://doi.org/10.21831/didaktika.v5i1.46296
DOI (PDF): https://doi.org/10.21831/didaktika.v5i1.46296.g18000
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 arif trimuktiyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
DIDAKTIKA has been abstracted and indexed by