CHARACTER-BASED ECONOMIC LEARNING IMPLEMENTATION AND TEACHER’S REINFORCEMENT ON STUDENT’S AFFECTIVE COMPETENCE IN MINIMIZING HOAX

Hendro Prasetyono, Universitas Indraprasta PGRI, Indonesia
Agus Abdillah, , Indonesia
Toto Widiarto, , Indonesia
Heru Sriyono,

Abstract


Abstract: Minimizing hoaxes that occur in students is closely related to learning outcomes in the affective domain. Therefore, the purpose of this research is to find out and analyze implementation of character- based economic learning and teacher’s reinforcement influence on student’s affective competence. Type of this research is descriptive and associative analysis. The populations of this research were 10 th class of senior high school student in East Jakarta amounting to 1793 students. The sample in this research amounted to 95 students. The sampling method was done by using proportionate random sampling. Data collection is done by filling questionnaires. Analysis of the data used is descriptive statistic and multiple regression. The results showed that there were simultaneously positive and significant effects between implementation of character-based economic learning and teacher’s reinforcement on students’ affective competencies in minimizing hoax news on online social media. However, partially teacher’s reinforcement has a positive but not significant effect on students’ affective competencies. Overall, the magnitude of the effect is known to be 43.50%. This gives a considerable meaning, because almost half of its contribution. Even though there are still many other factors that contribute to affective competence, namely the remaining 56.50% as other factors not examined in this study
Keywords: affective competence, hoax information, implementation of character-based economic learning, reinforcement


IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN EKONOMI BERBASIS KARAKTER DAN REINFORCEMENT GURU PENGARUHNYA TERHADAP KOMPETENSI AFEKTIF SISWA DALAM MEMINIMALISIR HOAX


Abstrak: Meminimalisir hoax yang terjadi pada siswa, erat kaitannya dengan hasil belajar pada ranah afektif. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh implementasi pembelajaran ekonomi berbasis karakter dan reinforcement guru terhadap kompetensi afektif siswa. Penelitian ini menggunakan analisis deskriptif dan asosiatif. Populasi penelitian adalah siswa kelas X ilmu sosial di Jakarta Timur yang berjumlah 1.793 siswa dan sampel penelitian sebanyak 95 siswa. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan proporsional random sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan kuesioner. Analisis data yang digunakan adalah deskriptif dan regresi berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara simultan terdapat pengaruh positif dan signifikan implementasi pembelajaran ekonomi berbasis karakter dan reinforcement guru terhadap kompetensi afektif siswa dalam meminimalkan berita hoax di media sosial onlin e. Namun, reinforcement guru memiliki pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap kompetensi afektif siswa. Secara keseluruhan, besarnya pengaruh diketahui 43,50%. Hal ini memberi makna cukup besar, sebab mencakup hampir separuh kontribusinya. Padahal masih banyak faktor lain yang berkontribusi terhadap kompetensi afektif yaitu 56,50% sisanya sebagai faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Kata kunci: kompetensi afektif, berita hoax, implementasi pembelajaran ekonomi berbasis karakter, reinforcemen


Keywords


affective competence; hoax information; implementation of character-based economic learning; reinforcement

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran dan Minat Belajar Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Pada Siswa Kelas XI SMK Negeri dan Swasta Di Jakarta Timur. Jupeko (Jurnal Pendidikan Ekonomi). 1(2), 11-25. DOI: 10.29100/.v1i2.222.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, dan Prosedur. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Barnawi & Arifin. (2011). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Chatib, M. (2012). Orang Tuanya Manusia: Melejitkan Potensi dan Kecerdasan Dengan Menghargai Fitrah Setiap Anak. Bandung: Kaifa.

Chau-kiu, Ch. & Lee, Ty. (2010). Improving Social Competence through Character Education. Evaluation and Program Planning, 33(3), 255-263, from http://doi.org/10.1016/evalprogplan.2009.08.006.

Sabani, D. & Mihardi, S. (2015). Improved Characters and Student Learning Outcomes through Development of Character Education Based General Physics Learning Model, Journal of Education and Practice, 6(21), 162-170, from www.iiste.org.

Ghufron, A., Budiningsih, C.A., & Hidayati. (2017). “Pengembangan Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Budaya Yogyakarta di Sekolah Dasar”. Cakrawala Pendidikan, 36 (2): 309-319. DOI: http://dx.doi.org/10.21831/cp.v36i2.12449.

Katilmis, A., Eksi, H., & Ozturk, C. (2011). Efficiency of Social Studies Integrated Character Education Program. Educational Sciences: Theory & Practice, 11( 2), 854-859.

Kemdiknas. 2010. Grand Design Pendidikan Karakter Renstra 2010-2014.

Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran, Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Jakarta: PT. Rosda Karya.

.

Marzuki. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: FIS-UNY.

Mujiyati, N., Warto, & Agung, S. L. (2017). The Strategies To Improve Social Solidarity of Senior High School Students Through History Module Based On Problems. The Journal of Education and Learning. 11 (2),130-137. DOI: 10.11591/edulearn.v11i2.5833.

Mulasari, S.A., Suksesi, T.W., & Sulistyawati. (2016). Teenager Attitude in Globalization Era in Senior High School in Yogyakarta. Journal of Education and Learning. 11(4),358-367. DOI: 10.11591/edulearn.v11i4.5820.

Pipin, E. Chotimah, U. (2016, 29 Oktober) Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Aspek Afektif Siswa. Seminar Nasional “Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Membentuk Karakter Bangsa Dalam Rangka Daya Saing Global” Kerja sama: Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar dan Himpunan Sarjana Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial Indonesia Grand Clarion Hotel, Makassar.

Nurvalah, S., Wiharna, O., & Yayat. (2016). Pemberian Reinforcement Untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa SMK Pada Kompetensi Dasar Pemeliharaan/Servis Sistem Kopling dan Komponennya, Jurnal of Mechanical Engineering Education, 3(1).

Sugiono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Umar, H. (2009). Metode Riset Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Uno, Hamzah B. (2010). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wibowo, A. (2015). Aplikasi Reinforcement oleh Guru Mata Pelajaran dan Implikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling. Guidena, Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 5(2), ISSN 2088-9623.

Wuryandani, W., Faturrohman, & Ambarwati, U. (2016).”Implementasi Pendidikan Karakter Kemandirian di Muhammadiyah Boarding School”. Cakrawala Pendidikan, 34(2): 208-216. https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/9882.




DOI: https://doi.org/10.21831/cp.v38i3.21583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Social Media:

     


 

 Creative Commons License
Jurnal Cakrawala Pendidikan by Lembaga Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan UNY is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/index.

Translator
 
 web
    analytics
View Our Stats