PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO TUTORIAL SISTEM AIR CONDITIONING DI JURUSAN PENDIDIKAN TEKNIK OTOMOTIF
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO TUTORIAL SISTEM AIR CONDITIONING DI JURUSAN PENDIDIKAN TEKNIK OTOMOTIF
Keywords:
Video Tutorial, Air Conditioning, learning mediaAbstract
Abstract
This study aims to produce a video tutorial on air conditioning (AC) system maintenance in the Department of Automotive Engineering, FT UNY, knowing the feasibility of the developed media. This development research is a type of Research and Development (R&D) research using the Borg and Gall model. The subjects of this research are students of Automotive Engineering Education who have taken or are currently taking AC System courses, totaling 40 students. The data collection techniques used were closed questions, observations of workshop facilities and Automotive Engineering students, and a questionnaire to determine the media results from experts and user's feasibility data analysis by describing into four categories as in the Likert Scale. The results of the development research are: (1) instructional media of AC system maintenance video tutorial in MP4, (2) media feasibility based on material expert assessment of (3,27) very feasible category, (3) media feasibility based on media experts on (3,54) category is very feasible, (4) user response to video tutorials (3,4513) so that the AC system maintenance tutorial video is very suitable for use in learning.
Keywords: video tutorial, Air Conditioning, learning media
AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk pengembangan video tutorial perawatan sistem air conditioning (AC) di Jurusan Pendidikan Teknik Otomotif FT UNY, mengetahui kelayakan media yang dikembangkan. Penelitian pengembangan ini merupakan jenis penelitian Research and Development (R&D) menggunakan model Borg and Gall. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa Pendidikan Teknik Otomotif yang telah menempuh atau sedang menempuh mata kuliah Sistem AC yang berjumlah 40 mahasiswa. Teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah pertanyaan tertutup dan observasi terhadap fasilitas bengkel serta mahasiswa Teknik Otomotif, dan angket untuk mengetahui hasil media dari para ahli dan pengguna. Analisis data kelayakan dengan mendeskripsikan menjadi empat kategori seperti pada Skala Likert. Hasil dari penelitian pengembangan yaitu: (1) media pembelajaran video tutorial perawatan sistem AC, di dalamnya terdapat materi cara kerja sistem, identifikasi komponen, dan tutorial menguras & mengisi refrigeran dengan format MP4, (2) kelayakan berdasarkan penilaian ahli materi terhadap video tutorial (3,27) kategori sangat layak, (3) kelayakan berdasarkan ahli media terhadap video tutorial (3,54) kategori sangat layak, (4) respon pengguna terhadap video tutorial (3,4513) sehingga video tutorial perawatan sistem AC sangat layak digunakan dalam pembelajaran.
Kata kunci: video tutorial, Air Conditioning, media pembelajaran