Pengembangan perangkat menulis teks eksposisi berdasarkan pendekatan pembelajaran berbasis masalah bagi siswa sekolah menengah pertama

Cipto Cipto, SMP Negeri 2 Jawai Selatan Kabupaten Sambas Kalimantan Barat, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran menulis teks eksposisi berdasarkan pendekatan PBM bagi siswa SMP yang layak, praktis, dan efektif. Penelitian pengembangan ini mengacu pada langkah yang dikembangkan oleh Borg and Gall. Desain pengembangan dikelompokkan dalam lima tahap prosedur pengembangan yang meliputi: studi pendahuluan, desain produk, validasi produk, uji coba terbatas dan luas, dan produk akhir. Subjek uji coba terbatas terdiri atas 10 siswa kelas VII SMPN 1 Jawai, sedangkan subjek uji coba luas terdiri atas 20 siswa kelas VII SMPN 2 Jawai Selatan Kabupaten Sambas. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah lembar validasi untuk ahli materi dan ahli pembelajaran, lembar keterlaksanaan pembelajaran, lembar respon siswa, angket penilaian guru, dan instrumen evaluasi pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan perangkat pembelajaran menulis teks eksposisi meliputi: silabus, RPP, buku ajar siswa (BAS), dan instrumen evaluasi pembelajaran (IEP) masuk dalam kategori “baik”; perangkat yang dikembangkan untuk aspek keterlaksanaan pembelajaran, aspek penilaian guru, dan lembar respon siswa dinyatakan praktis dengan seluruh lembar penilaian masuk dalam kategori “baik”; dan dinilai efektif dalam meningkatkan hasil belajar aspek sikap, aspek pengetahuan, dan aspek keterampilan. Hasil penelitian menunjukkan perangkat pembelajaran berdasarkan pendekatan PBM layak, praktis, dan praktis digunakan sebagai salah satu sumber belajar untuk meningkatkan keterampilan siswa dalam menulis teks eksposisi.

 

Developing of writing exposition-text teaching kits based on Problem based learning approach for junior high school students

 

Abstract

This study aims to develop of a writing exposition-text teaching kit based on the Problem-Based Learning (PBL) Approach for junior high school students which is appropriate and valid, the feasibility, and the effectiveness. This study used the research and development model developed by Borg and Gall. It consisted of five steps consisting of: preliminary study, product design, validation, limited-test of the product design and field-test of the primary developed-product, and final products. Ten grade VII students of SMPN 1 Jawai involved in limited test, and 20 students of SMPN 2 Jawai Selatan Sambas Regency involved in the field-test of the products. The instruments used to gather the data included a set of validation sheets for the expert (pedagogical and content aspects), observation sheet of teaching-learning process, questionnaire for students’ response, evaluation sheet for the teacher, and a test. The results of the study are the writing exposition-text teaching kit consists of syllabi, lesson plan, students’ book and the assessment in a ‘good’ category; the developed teaching kit is in a ‘good’ category based on the students achievement in teaching learning processes, evaluation from the teacher, and students’ response to the questionnaire; and teaching kit effective in improving students’ achievement in cognitif aspect, students’ skill in writing exposition-text. Hence, the teaching kit based on PBL approach is valid, effective and feasible as learning sources to improve students’ skill in writing exposition-text.


Keywords


Pengembangan perangkat pembelajaran, teks eksposisi, pendekatan Pembelajaran berbasis masalah, siswa SMP.

Full Text:

FULLTEXT PDF

References


Arends, R. I. (2012). Learning to teach. (Ninth.ed). New York: McGraw-Hill Companies, Inc.

Daryanto, D., & Dwicahyono, A. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational research: An introduction. Boston: Pearson/Allyn & Bacon.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Materi pelatihan guru implementasi kurikulum 2013 tahun 2014 mata pelajaran bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Khatiban, M., & Sangestani, G. (2014). The effects of using problem-based learning in the clinical nursing education on the students' outcomes in Iran: A quasi-experimental study. Nurse education in practice, 14(6), 698-703.

Mahsun. (2014). Teks dalam pembelajaran bahasa Indonesia Kurikulum 2013. PT RajaGrafindo Persada.

Nely, A. (2014). Pengaruh model gambar dan gambar terhadap kemampuan menulis teks eksposisi oleh siswa kelas X SMA Negeri 1 Gebang tahun pembelajaran 2013/2014. Basastra, 3(1).

Nurgiyantoro, B. (2013). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Prabhu, N. S. (1987). Second language pedagogy. Oxford: Oxford University Press.

Prastowo, A. (2012). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Priyatni, E. T. (2014). Desain pembelajaran bahasa indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Poerwati, L. E., & Amri, S. (2013). Panduan memahami Kurikulum 2013. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Richards, J. C., & Renandya, W. A. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge university press.

Slavin, R. E (2011) Psikologi pendidikan: teori dan praktik edisi kesembilan, jilid 2. (Terjemahan Marianto Samosir). Jakarta: PT Indeks.

Sukardjo. (2014). Evaluasi pembelajaran IPA (buku pegangan kuliah). Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Sains PPS UNY.

Syamsi, K. (2012). Model perangkat pembelajaran menulis berdasarkan pendekatan proses genre bagi siswa SMP. LITERA, 11(2). doi:https://doi.org/10.21831/ltr.v11i2.1070

Tarigan, H.G. (2013). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa Bandung.

Tomlinson, B. (Ed.). (2011). Materials development in language teaching. Cambridge University Press.

Ur, P. (2009). A cource in language teaching practice and theory. (Rev.ed). New York: Cambridge University Press.

Williford, B. (2015). Combining problem based learning and activism in a feminist classroom. Theory in Action, 8(1).

Wong, R.Y.L. (2002). Teaching text type in the Singapore primary classroom. Prentice Hall SprintPrint.




DOI: https://doi.org/10.21831/lt.v5i2.6908

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Cipto Cipto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Our Journal indexed by:

     


 Creative Commons License
LingTera is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/ljtp.

View My Stats