Performance evaluation of entrepreneurship teachers in accounting vocational program

Irena Puspitaningratri, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Nur Hidayanto Pancoro Setyo Putro, (Scopus ID: 57194874971) Faculty of Language and Art, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


This study aimed to discover the teachers’ performance of the PKK Accounting Expertise Program at State SMK 1 Samigaluh based on primary duties. This study was an evaluation using the discrepancy evaluation model. The study subjects were PKK teachers of State SMK 1 Samigaluh. Information sources for the study were the headmaster, six colleagues, and 52 students. The instruments used were questionnaires, assessment sheets, and documentation sheets. The headmaster presented an excellent assessment of the PKK subject teachers of 92.81. In contrast to the headmaster, colleagues and students presented good assessments of the PKK subject teachers. According to colleagues, the PKK subject teachers’ performance assessment was 86.42, while, according to students, it was 86.67. Based on the average performance assessment, the PKK teachers of Accounting Expertise and Institutional Financial at State SMK 1 Samigaluh were categorized as good. The headmaster presented the highest score than other assessments on all primary duties.

Keywords


Evaluation; teacher performance; Creative Products and Entrepreneurship (PKK)

Full Text:

PDF

References


Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62. http://yusuf.staff.ub.ac.id/files/2012/11/meyakinkan-validitas-data-melalui-triangulasi-pada-penelitian-kualitatif.pdf

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-a). Ajar. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/ajar

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-b). Didik. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/didik

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-c). Melatih. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/latih

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-d). Membimbing. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/bimbing

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-e). Mengarahkan. In https://kbbi.web.id/arah. https://kbbi.web.id/arah

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-f). Mengevaluasi. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/evaluasi

Badan Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (n.d.-g). Menilai. In Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online Dictionary. https://kbbi.web.id/nilai

Badan Pusat Statistik Republik Indonesia. (2019). Keadaan angkatan kerja di Indonesia Februari 2019 (Subdirektorat Statistik Ketenagakerjaan Republik Indonesia (ed.)). BPS RI. https://www.bps.go.id/publication/2019/05/31/a96ce41f72e59d5dfb1cad9f/keadaan-angkatan-kerja-di-indonesia-februari-2019.html

Bahroini, N. F. (2018). Implementasi pendidikan karakter pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan di kelas XI Jasa Boga SMK Negeri 7 Malang [Universitas Muhammadiyah Malang]. http://eprints.umm.ac.id/43716/1/NASKAH.pdf

Basri, B., & Akmaluddin, A. (2020). Evaluasi profesionalisme guru. JOURNAL OF EDUCATION SCIENCE, 6(1), 75–85. https://doi.org/10.3314/jes.v6i1.801

Husein, L. (2017). Profesi keguruan : menjadi guru profesional. Pustaka Baru Press.

Ismail, M. I. (2010). Kinerja dan kompetensi guru dalam pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 44–63. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n1a4

Kaufman, R. A. (1980). Evaluation without fear. New Viewpoints.

Khurniawan, A. W. (2016). Grand design pengembangan teaching factory dan technopark di SMK. Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Lalupanda, E. M., Sulasmono, B. S., & Iriani, A. (2019). Evaluasi kinerja guru SMA bersertifikasi dengan model Charlotte Danielson di SMA Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 11–24. https://doi.org/10.24246/j.jk.2019.v6.i1.p11-24

Manalu, S. R. I., Hermanto, S., Duling, J. R., Siswandi, G., Supriyadi, S., & Siahaan, A. P. (2017). Tata kelola pelaksanaan: Teaching factory. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. http://smk.kemdikbud.go.id/uploads/filestorage/l2T6YhfmJdfx9omMxkIznZN0wUhQ3gI7hcfayTlE.pdf

Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2007a). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2007b). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Mulyasa, E. (2018). Menjadi guru profesional: Menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan (M. Mukhlis (ed.)). Rosda.

Presiden Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Presiden Republik Indonesia. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Presiden Republik Indonesia. (2008). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.

Rusdiana, R. (2014). Kewirausahaan: Teori dan praktik. Pustaka Setia.

Suarya, D., Santiyadnya, N., & Arsa, P. S. (2018). Studi evaluasi profesionalisme guru prakarya dan kewirausahaan ditinjau persepsi siwa XI MIA SMAN 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 7(1), 20–30. https://doi.org/10.23887/jjpte.v7i1.20217

Suherman, E. (2010). Desain pembelajaran kewirausahaan. Alfabeta.

Sukanti, S. (2010). Peran penilaian kinerja guru dalam pengembangan profesi pendidik. http://staffnew.uny.ac.id/upload/130799880/penelitian/PERAN+PENILAIAN+KINERJA+GURU++DALAM+PENGEMBANGAN+PROFESI+PENDIDIK.pdf

Sumarno, S., & Gimin, G. (2019). Analisis konseptual teoretik pendidikan kewirausahaan sebagai solusi dampak era industri 4.0 di Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(2), 1–14. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i2.12557

Sumarsono, S. (2010). Kewirausahaan. Graha Ilmu.

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2016). Tugas guru dalam pembelajaran. Bumi Aksara.

Utami, A. A. N. (2019). Pengaruh pembelajaran produk kreatif dan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha siswa di SMK Pasundan 2 Bandung (Studi kasus pada kelas XI Program Keahlian Teknik Permesianan Tahun Ajaran 2018/2019) [Universitas Pasundan]. http://repository.unpas.ac.id/43291/

Widarsih, R., & Faraz, N. J. (2016). Evaluasi kinerja guru IPS SMP berdasarkan standar kompetensi guru di Kabupaten Kebumen. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 3(2), 177–187. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v3i2.7646

Wirawan, W. (2016). Evaluasi teori, model, standar, aplikasi dan profesi. Rajawali Pers.




DOI: https://doi.org/10.21831/jpv.v11i1.34933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:
       

ISSN 2088-2866 (print) || ISSN 2476-9401 (online)

View Journal Visitor Stats