How is the basics of marketing e-module developed in vocational high schools?

Faridatul Lailiyah, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
Novi Marlena, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Abstract


The development of information and communication technology has driven progress in the development of e-module teaching materials. This study aims to determine; 1) e-module feasibility; 2) the effectiveness of the e-module assisted by sigil software. The research model used is the ADDIE R&D model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) by (Branch, 2009) . The subjects of this research were students in class X Digital Business 2 at school Intermediate Vocational (SMK). Expert review and validation sheets, and pretest and posttest question sheets are the instrument used. Evaluation data from experts has been analyzed descriptively qualitatively, while validation by experts has been analyzed using percentages and testing product effectiveness using the N-Gain value formula. The research results show that; 1) e-module assisted by sigil software in element 3 of phase E of the basics of marketing class X subject was declared very feasible by experts with a validation result score of 94.45%; 2) the effectiveness test obtained an N-Gain value of 0.73 in the high effectiveness category, so e-modules are feasible and effective to be used as teaching materials in the process of learning the basics of marketing

Keywords


E-Modules, Sigil Software, Marketing Basics

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Lif Khoiru, dkk. (2011). Strategi Pembelajaran Sekolah Terpadu. Prestasi Pustaka Publisher.

Amalia, F., & Kustijono, R. (2019). Efektifitas Penggunaan E-Book dengan Sigil untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF), 1(November), 81–85.

Andi Prastowo. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Kencana.

Andiyanto, C., Hawanti, S., & Kuntoro, K. (2021). Pengembangan E-Modul Pengayaan Materi Debat Berbasis Software Sigil untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X SMA di Purbalingga. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 8(2), 111. https://doi.org/10.30595/mtf.v8i2.12411

Andri, R. M., Universitas, D., & Utara, T. (2017). Peran dan fungsi teknologi dalam peningkatan kualitas pembelajaran. 3(1).

Anwar, I. (2010). Pengembangan Bahan Ajar Bahan Kuliah Online. Direktori UPI.

Arikunto, S. (2013). Dasar - Dasar Evaluasi Pendidikan. PT Bumi Aksara.

Azhar, A. (2014). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Branch, R. (2009). Instructional Design : The ADDIE Approach. Spinger Science & Business Media. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6

Daryanto, A. D. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran (Silabus, RPP, Bahan Ajar(. Gava Media.

Fatikhah, F. F., & Anggaryani, M. (2022). Development of Articulate Storyline -based Dynamic Fluid Learning Media For Grade XI High School Students. 6(16), 26–34.

Firmansyah. (2021). Pengembangan E-Modul Mata Pelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negerei 9 Pagar Alam. 11(1), 157–168.

Fitri, A., Andriani, S., Studi, P., & Matematika, P. (2021). Sigil Software sebagai Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika 1,2,3. 7(May), 1–10.

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores.

Hirzan, L., & Yuhendri, M. (2020). Pengembangan E-Modul Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik untuk Pembelajaran Daring. 01(01), 142–146.

Intan, N. (2019). Cara Membuat Ebook dengan Sigil. Deepublish.

Kemdikbud. (2022). Salinan Keputusasan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikaan Kementrian pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 033/H/KR/2022.

Kunandar. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Raja Grafindo Persada.

LPMP Jatim. (2018). Membuka Cakrawala Dunia Sejak Dini.

Made, N., Candra, L., Agung, I. G., & Negara, O. (2021). Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Melalui Video Animasi IPA pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas V. 8(1), 122–130.

Malik, A. S. (2021). Pengembangan E-Modul Berbantuan Sigil Software Dan Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(Vol 11 No 1). https://doi.org/10.23969/pjme.v11i1.3731

Munandar, R. R., Cahyani, R., & Fadilah, E. (2021). Pengembangan E-Modul Sigil Software Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Biodik, 7(4), 191–202. https://doi.org/10.22437/bio.v7i4.15204

Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi Abstrak. 6(2301), 79–83.

Natshia, H., & Abadi, M. (2022). Analisis Strategi Guru Bahasa Indonesia dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Basastra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), 227–245.

Nurmala, S., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kreativitas SiswaSD/MI Siti Nurmala 1  , Retno Triwoelandari 2 , Muhammad Fahri 3. 5(6), 5024–5034.

Pangaribuan, P. (2018). Tantangan Revolusi Industri 4.0 Untuk SMK.

Prastowo, A. (2014). Panduan Kreatif Pembuatan Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.

Puspasari, D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Sigil pada Materi Komunikasi Efektif Kehumasan di SMKN 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 10311–10322.

Rafmana, H., & Chotimah, U. (2018). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS ARTICULATE STORYLINE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SMA SRIJAYA NEGARA PALEMBANG. 52–65.

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.

Taufik, S. (2018). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS WEB UNTUK MENINGKATKAN PENCAPAIAN KOMPETENSI PENGETAHUAN FISIKA PADA MATERI LISTRIK. 3(2), 51–61.

Umiyatun, Purnomo, M. E., & Indrawati, S. (2020). Moodle Based Worksheet on Scientific Article Writing : A Students. 10(1), 117–132. https://doi.org/10.23960/jpp.v10.i1.202013

Wati, M., Apriani, R., Miriam, S., & Mahtari, S. (2021). PENGEMBANGAN E-MODUL SUHU DAN KALOR BERMUATAN Pendahuluan Perkembangan teknologi telah merambah luas sehingga dapat memengaruhi berbagai bidang. 8(1), 112–121.

Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA Developing Android-Based Instructional Media of Solubility to Improve Academic Performance of High School Students. 2(1), 88–99.




DOI: https://doi.org/10.21831/jptk.v30i1.66686

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Faridatul Lailiyah, Novi Marlena

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Online (e-ISSN): 2477-2410 || Printed (p-ISSN): 0854-4735

Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jptk was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

Supported by:

Jurnal Ilmiah Magister Managemen

Social Media: