Matemathics Students’ Misconception in Research Proposal Using Certainty of Response Index

Pardimin Pardimin, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Indonesia

Abstract


This study was aimed at identifying the misconception of Mathematics Education students in the formulation of research methods in their proposals. This study was descriptive quantitative. The population consisted of 195 students of Mathematics Education Department, year 2014, Sarjanawiyata Tamansiswa University. The sample was collected using exhaustive sampling on the entire research population. Data were collected by documentation and closed-option questionnaires. The data were analyzed by descriptive statistical analysis. Analysis of Certainty of Response Index (CRI) was used to find out errors and misconceptions. The results show that most of the students have good understanding in the concepts of research methods. The other have misconceptions and limited understanding. The student misconceptions occur in the aspects of population, research variables, operational definitions and instrument reliability. The students do not explain fully and clearly the operational definition of the variables studied. On the aspect if reliability, errors are made by the students in the unexplained explanation of the reliability test used for the test instrument.

MISKONSEPSI MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA
PADA KONSEP METODE PENELITIAN

Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kesalahan penyusunan metode penelitian dalam penulisan proposal. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Sampel penelitian ini yaitu mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Angkatan 2014 Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta sebanyak 195 orang. Sampel penelitian diambil menggunakan teknik sampling jenuh yaitu keseluruhan populasi penelitian dijadikan sampel. Instrumen yang digunakan dalam penelitian yaitu kuesioner. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik dokumentasi dan angket. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian adalah analisis statistik desktiptif. Analisis Certainty of Response Index (CRI) digunakan untuk mengetahui kesalahan dan miskonsepsi yang dialami mahasiswa pada konsep metode penelitian. Hasil analisis menunjukkan bahwa sebagian besar mahasiswa sudah memiliki pemahaman yang baik dan sebagian kecil tidak paham konsep. Miskonsepsi mahasiswa banyak terjadi pada aspek populasi, variabel penelitian, definisi operasional, dan reliabilitas instrumen. Mahasiswa tidak menjelaskan secara lengkap dan jelas definisi operasional dari variabel yang diteliti. Pada asepk reliabilitas, kesalahan yang dibuat mahasiswa yakni dengan tidak tercantumnya penjelasan uji reliabilitas yang digunakan untuk uji instrumen penelitiannya.


Keywords


misconception, mathematics education student, certainty of response index

Full Text:

PDF

References


Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., & Moseley, C. (2012). A Three-Tier Diagnostic Test to Assess Pre-Service Teachers’ Misconceptions about Global Warming, Greenhouse Effect, Ozone Layer Depletion, and Acid Rain. International Journal of Science Education, Vol. 34, No. 11, pp. 1667-1686.
Ary, D., Jacob, L. C., & Soresen, C. K. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Belmont: Wadsworth.
Bordens, K. S., & Abbott, B. B. (2013). Research Design and Methods: A Process Approach, 9th Ed. New York: McGraw-Hill Education.
Colclough, N. D., Lock, R., & Soares, A. (2011). Pre-service teachers’ subject knowledge of and attitudes about radioactivity and ionising radiation. International Journal of Science Education, 33(3), 423-446.
Cresswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed method approach. London: Sage Publications, Inc.
Direktorat Tenaga Kependidikan. (2008). Pendekatan, jenis, dan metode penelitian pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.
Fitria, A. (2014). Miskonsepsi mahasiswa dalam menentukan grup pada struktur aljabar menggunakan certainty of response index (CRI) di Jurusan Pendidikan Matematika IAIN Antasari. JPM IAIN Antasari, 1(2), 45-60.
Garson, D. (2012). Sampling. Asheboro: Statistical Associates Publishing.
Hakim, A., Liliasari & Kadarohman, A. (2012). Student Concept Understanding of Natural Products Chemistry in Primary and Secondary Metabolites Using the Data Collecting Technique of Modified CRI. International Online Journal of Educational Sciences, 4 (3), 544-553.
Jannah, M., Ningsih, P. & Ratman. (2016). Analisis miskonsep siswa kelas XI SMA Negeri 1 Banawa Tengah pada pembelajaran larutan penyangga dengan CRI (Certainty of Response Index). Jurnal Akad. Kim., 5(2), 85-90.
Kaur, S. P. (2013). Variables in research. Review article. IJRRMS, 3(4), 36-38.
Lucariello, J., Tine, M.T., & Ganley, C.M. (2014). A formative assessment of student’s algebraic variable misconceptions. Journal of Mathematical Behavior, 33, 30-41.
Muhson, A. (2009). Peningkatan minat belajar dan pemahaman mahasiswa melalui penerapan problem-based learning. Jurnal Kependidikan, 39(2), 171-182.
Mustaqim, T. A., Zulfiani, Z., & Herlanti, Y. (2014). Identifikasi miskonsepsi siswa dengan menggunakan metode Certainty of Responde Index (CRI) pada konsep fotosintesis dan respirasi tumbuhan. Edusains, 6(2), 146-152.
Newby, P. (2014). Research Methods for Education, 2nd Ed. New York: Routledge.
Ojose, B. (2015). Students’ misconceptions in mathematics: Analysis of remedies and what research says. Ohio Journal of School Mathematics, 72, 30-34.
Pertiwi, W. H. S., & Weganofa, R. (2015). Pemahaman mahasiswa atas metode penelitian kualitatif: Sebuah refleksi artikel hasil penelitian. LiNGUA, 10(1), 18-23.
Pratiwi, D. & Lepiyanto, A. (2017). Profil Miskonsepsi Calon Guru Biologi pada Mata Kuliah PPL II. Bioedukasi Vol. 8. No. 1.
Salirawati, D., & Wiyarsi, A. (2012). Pengembangan instrumen pendeteksi miskonsepsi materi ikatan kimia untuk peserta didik. Jurnal Kependidikan, 42(2), 118-129.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill-building approach (7th ed.). Chichester: John Wiley & Sons.
Setiyaningsih, Y., Rahardi, R. K., & Juningsih, L. (2014). Tipifikasi kesalah-an kebahasaan dalam penulisan skripsi mahasiswa Universitas Sanata Dharma dan strategi minimalisasinya sebagai upaya pemartabatan bahasa Indonesia. Widya Dharma Jurnal Kependidikan, 27(1), 50-72.
Subayani, N. W. (2016.) The profil of misconceptions among science subject student teacher in primary school. International Journal of Education & Literacy Studies, 4(2), 54-61.
Wagiran. (2007). Peningkatan keaktifan mahasiswa dan reduksi miskonsepsi melalui pendekatan problem based learning. Jurnal Kependidikan, 37(1), 1-22.
Yeasmin, S., & Rahman, K. F. (2012). ‘Triangulation’ research method as the tool of social science research. BUP Journal, 1(1), 154-163.




DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v2i1.18389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2580-5525 || e-ISSN: 2580-5533

Indexed by:

          


Creative Commons License

Jurnal Kependidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jk is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Journal Stats