THE TACTICAL GAMES MODELSAND MOTIVATION LEARNINGOF PHYSICAL FITNESS THE VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

Agi Ginanjar, STKIP NU Indramayu, Indonesia

Abstract


This study aims to determine differences in the physical fitness of students studying through tactical games model and students who learn through conventional learning model and to understand the interaction between the learning model with learning motivation towards physical fitness. The method used in this study is a research method experiment with a 2x2 factorial design, data collection techniques for motivation to learn using a questionnaire, to use the physical fitness Physical Fitness Test Indonesia's equivalent of high school and for hypothesis testing using ANOVA two ways. Participants in this study were students of SMK TKR NU Kaplongan Indramayu many as 276 people with a sample of 74 people, for the determination of the sample using Taro Yamane formula and sampling using simple random sampling.The results stated there are differences in the physical fitness of students studying through tactical learning model and students who learn through conventional learning modeland there is no interaction between the learning model with learning motivation towards physical fitness.

MODEL PEMBELAJARAN TAKTIS DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP KEBUGARAN JASMANI SISWA SMK

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kebugaran jasmani kelompok siswa yang belajar melalui model pembelajaran taktis dan kelompok siswa yang belajar melalui model pembelajaran langsung, serta interaksi antara model pembelajaran dengan motivasi belajar terhadap kebugaran jasmani.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian true eksperimen dengan desain faktorial. Populsi dalam penelitian ini adalah siswa Teknik Kendaraan Ringan Sekolah Menengah Kejuruan Nahdlatul Ulama Kaplongan Indramayu sebanyak 276 orang dengan sampel sebanyak 74 orang, teknik pengambilan sampel dengan random sampling. Instrumen penelitian untuk motivasi belajar menggunakan angket dan untuk kebugaran jasmani menggunakan Tes Kebugaran Jasmani Indonesia untuk Sekolah Mengah Atas sederajat.Pengujian hipotesis dengan uji anova dua jalur. Hasil penelitian menyatakan bahwa kebugaran jasmani kelompok siswa yang belajar melalui model pembelajaran taktis lebih baik daripada kebugaran jasmani kelompok siswa yang belajar melalui model pembelajaran langsung dan tidak terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan motivasi belajar terhadap kebugaran jasmani.


Keywords


Tactical games models, motivation leraning, physical fitness

Full Text:

PDF

References


Alison, S. & Thorpe, R. (1997). A Comparison of the Effectiveness of Two Approaches to Teaching Games Within Physical Education. A Skills Approach Versus a Games for Understanding Approach. The British Journal of Physical Education, 28 (3), 9-13. Dari: http://web.uvic.ca/~thopper/tactic/Annotations/Research/Alison%20Thorpe.pdf. Aunurrahman. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta. Fraenkel, J. R. dkk. (2012). How To Design and Evalute Research In Education. New York: McGraw Hill-Inc. Ginanjar, A. (2014). Hasil Belajar Pendidikan Jasmani: Disiplin Motivasi dan Percaya Diri. Indramayu: STKIP NU Indramayu. Giriwijoyo, H. Y. Santosa. dan Dikdik, Z. Sidik. (2010). Ilmu Faal Olahraga. Bandung: Jurusan Pendidikan Kepelatihan Fakultas Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Universitas Pendididkan Indonesia. Komisi Nasional Pendidikan Jasmani dan Olahraga. (2009). Menuju Pendidikan Jasmani dan Olahraga Berbasis Riset. Jakarta: Kementerian Negara Pemuda dan Olahraga Republik Indonesia. Margana & Sukarno. (2011). Pengembangan Model Pembelajaran Bilingual Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kependidikan, 41 (1), 79-93. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/1922/1575. Metzler, M. W. (2000). Intructional Models for Physical Education. Massachusetts: Allyn and Bacon. Riduwan. (2011). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru – Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta. Rismayanti, C. (2012). Hubungan Status Gizi Dan Tingkat Kebugaran Jasmani Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Kependidikan, 42 (1), 29-38. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/download/2229/1840. Subarjah, H. (2010). Hasil Belajar Keterampilan Bermain Bulutangkis Studi Eksperimen Pada Siswa Diklat Bulutangkis FPOK-UPI. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3, 325-340. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/361/pdf Suherman, A. (2012). Membangun Kualitas Hidup Bangsa Melalui Pendidikan Jasmani. Naskah Pidato dipresentasikan dalam Pengukuhan Guru Besar Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung. Dari: http://file.upi.edu/Direktori/PIDATO/Adang%20Suherman/Naskah%20pidato%20Prof.%20Dr.%20Adang%20Suherman,%20M.Pd.pdf. Sujana, R. dkk. (2014). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Dan Motor Educability Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Dan Keterampilan Bermain Sepak Bola. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1 (3), 260-274. Dari: https://www.google.co.id/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi20MfzrsvOAhVIsY8KHSzzBfEQFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fejournal.sps.upi.edu%2Findex.php%2Fedusentris%2Farticle%2Fdownload%2F150%2F120&usg=AFQjCNECgjtrPcRC_vdc_RDilpcJhl24LQ&sig2=M1osSn1ySB5AG_hQJdyj-g&bvm=bv.129759880,d.c2I. Tarigan, B. (2009). Optimalisasi Pendidikan Jasmani dan Olahraga Berlandaskan Ilmu Faal Olahraga. Bandung: FPOK UPI. Verducci, Frank. M,. (1989). Measurment Concept in Physical Education. St Louis: The C.V. Mosby Company. Yudiana, Y. (2009). Implementasi Model Pendekatan Taktis dan Teknis Dalam Pembelajaran Permainan Bolavoli Pada Pendidikan Jasmani Sswa SMP. Jurnal Pendidikan Olahraga FPOK UPI. 1 (2). Dari: http://jurnal.upi.edu/penjasor/view/1047/implementasi-model-pendekatan-taktis-dan-teknis-dalam-pembelajaran-permainan-bola-voli-pada-pendidikan-jasmani-siswa-smp.html. Wahab, R. (2011). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mewarnai Kualitas Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Kependidikan, 41 (2), 144-150. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/1928/1581.




DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v2i2.10746

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 JURNAL KEPENDIDIKAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2580-5525 || e-ISSN: 2580-5533

Indexed by:

          


Creative Commons License

Jurnal Kependidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jk is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Journal Stats