Keefektifan Pembelajaran Dengan Sumber Belajar Interaktif Berbasis Komputer Ditinjau Dari Motivasi Dan Prestasi Belajar Matematika

Satriawan Satriawan, SMK Negeri 1 Alas Sumbawa Nusa Tenggara Barat, Indonesia
Dhoriva Urwatul Wutsqa, Department of Mathematics Education, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan keefektifan pembelajaran dengan sumber belajar interaktif berbasis komputer (SBIBK) dan pembelajaran dengan buku sekolah elektronik (BSE); (2) Mengetahui apakah pembelajaran dengan SBIBK lebih efektif dibandingkan pembelajaran dengan BSE ditinjau dari motivasi dan prestasi belajar matematika. Populasi penelitian ini seluruh siswa kelas XI SMK Negeri 1 Alas, Kab. Sumbawa. Sampel ditentukan secara acak, yaitu kelas XI Multimedia menggunakan SBIBK, sedangkan XI Tekhnik Komputer Jaringan menggunakan BSE. Instrumen yang digunakan adalah angket motivasi dan tes prestasi belajar matematika. Uji keefektifan pembelajaran menggunakan one sample t test. Untuk mengetahui pembelajaran yang lebih efektif, digunakan uji independent samples t test dengan kriteria bonferroni. Hasil penelitian ini adalah: (1) pembelajaran dengan SBIBK efektif ditinjau dari motivasi dan prestasi belajar matematika; (2) pembelajaran dengan BSE efektif ditinjau dari prestasi belajar matematika, namun tidak efektif ditinjau dari motivasi belajar matematika; (3) Pembelajaran dengan SBIBK lebih efektif dibandingkan pembelajaran dengan BSE.

Kata Kunci: pembelajaran, sumber belajar interaktif berbasis komputer, buku sekolah elektronik, motivasi, prestasi belajar matematika

 

The Effectiveness of the Instruction with Computer-Based Interactive Learning Resources in Terms of Motivation and Mathematics Achievement

 

Abstract

This study aims to describe: (1) the effectiveness of the instruction with computer-based interactive learning resources (CBILR) and the instruction with electronic textbooks (ETb), in terms of students’ motivation to learn mathematics and mathematics achievement; (2) whether the instruction with CBILR is more effective than instruction with ETb in terms of students’ motivation to learn mathematics and mathematics achievement.The research population comprised all Year XI students, consisting of nine classes of SMK Negeri 1 Alas Sumbawa. From the population, two classes, Class XI Multimedia (MM) and Class XI Computer Network Technology (CNT), were established as the research sample randomly. Class XI MM learned with the CBILR and Class XI CNT learned with ETb. The data collecting instruments consisted of questionnaires for students’ motivation to learn mathematics and a learning mathematics achievement test. To test the effectiveness of the instruction with CBLIR and instruction with ETb, the data were analyzed using the one sample t-test. The data were analyzed using the independent sample t tests with the bonferroni test criteria to determine the more effective learning resources.The results are as follows: (1) the instruction with CBILR is effective in terms of motivation and mathematics achievement; (2) the instruction with ETb is effective in terms of mathematics achievement, but it is not effective in terms of motivation to learn mathematics. (3) The instruction with computer-based interactive learning resources is more effective than instruction with electronic textbooks.

Keywords: instruction, computer-based interactive learning resources, electronic textbooks, motiva-tion, learning mathematics achievement

Keywords


instruction; computer-based interactive learning resources; electronic textbooks; motivation; learning mathematics achievement

Full Text:

PDF

References


Afgani, M.W., D armawijoyo, & Purwoko. (2008). Pengembangan media website pembelajaran materi program linear untuk siswa sekolah menengah atas. Jurnal pendidikan matematika 2, 45-59.

Azwar, S. (2010). Tes prestasi. Yogyakarata: Pustaka Pelajar.

Chambers, P. (2008). Teaching mathematics. London: SAGE Publications Ltd.

Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi.

Ekawati, E. (2009). Pembelajaran matematika berbantuan ICT dalam meningkatkan kemampuan kognitif dan kemampuan afektif siswa. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Goodwin, K. (2010). Improving mathematics learning in the early years: the use of interactive multimedia. Diakses tanggal 7 September 2013 dari http://www.-curriculum.edu.au/ leader/improving_-mathematics_learning_in_the_early_years,30552.html?issueID=12074.

Heinich, R., et.al, (2002). Instructional media and technologies for learning. (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.

Indrapangastuti, D. (2011). Pengembangan multimedia pembelajaran matematika untuk kelas XI SMK teknik. Tesis tidak diterbitkan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Jorgensen, R., & Dole, S. (2011). Teaching Mathematics in Primary schools. Australia: Allen & Unwin.

Jacobsen, A. D., Eggen, P., & Kauchak, D. (2009). Methods for teaching. (Terjemahan Achmad Fawaid & Khoirul Anam). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lamprianou, I. & Athanasou, J.A. (2009). A teacher’s guide to educational assessment. (Rev. ed.). Boston: Sense Publisher.

Marsh, C. (1996). Handbook for beginning teachers. South Melbourne: Longman.

Mayer, R.D. (2009). Multimedia learning. (Terjemahan Baroto Tavip Indrojarwo). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rasto, et.al, (2011). Analisis peta kompetensi hasil ujian nasional dan model pengembangan mutu pendidikan SMA di jawa barat. Diakses tanggal 7 September 2013 dari http://file.upi.edu/ Direktori/ FPEB/PRODI.PENDIDIK-AN_MANAJEMEN_PERKANTORAN/132296305-ASTO/Artikel%20 Hasil%20Penelitian/%5B2011%5D%20Analisis%20Peta%20Kompetensi%20Hasil%20Ujian%20Nasional.pdf.

Shadiq, F. (2010). Identifikasi Kesulitan Guru Matematika SMK Pada Pembelajaran Matematika Yang Mengacu Pada Permendiknas no. 22 Tahun 2006. Journal Edukasi Matematika 1 (2), 49-60.

Stevens, J.P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences. (5th ed.). New York, NY: Routledge.

Suparno, P. (2007). Metodologi pembelajaran fisika konstruktivistik & menyenangkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Darma.

Suratno, J. (2010). Pengembangan dan penggunaan sumber belajar interaktif berbasis komputer dalam pembelajaran matematika SMP. Tesis Megister, tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Wæge, K. (2009). Motivation for learning mathematics in terms of needs and goals. Proceedings of CERME 6, 84-93.

Whitton (2007). Motivation and computer game based learning. Proceedings ascilite Singapore, 1063-1067. Diakses tanggal 7 September 2013 dari http://www.as-cilite.org.au/ conferences/singapore07-/procs/whitton.pdf




DOI: https://doi.org/10.21831/pg.v8i2.8949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika indexed by:


Creative Commons License Pythagoras is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras.

All rights reserved p-ISSN: 1978-4538 | e-ISSN: 2527-421X

Visitor Number:

View Pythagoras Stats