Pembelajaran pendidikan jasmani yang efektif dan berkualitas

Ari Iswanto, Faculty of Sport Science, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Esti Widayati, SMP N 16 Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Belajar adalah mengajar siswa menggunakan prinsip-prinsip pendidikan dan teori-teori belajar merupakan penentu utama keberhasilan pendidikan. Pendidikan jasmani merupakan instrumen yang efektif untuk mendidik peserta didik, pendidikan jasmani merupakan komponen kunci untuk mencapai pendidikan yang berkualitas dan menjadi bagian integral dari pembelajaran sepanjang hidup. Pendidikan jasmani merupakan sarana untuk mendorong perkembangan keterampilan motorik, kemampuan jasmani, pengetahuan dan penalaran, penghayatan nilai (sikap, mental-emosional-religius dan sosial), serta pembiasaan untuk menjalani gaya hidup sehat untuk merangsang pertumbuhan dan perkembangan yang seimbang. Tidak ada yang lengkap tanpa kehadiran pendidikan pendidikan jasmani, dan tidak ada pendidikan jasmani yang berkualitas dengan konsep pembelajaran yang memiliki inovasi sangat tinggi dan penuh improvisasi, seorang guru dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang guru. Pembelajaran juga membutuhkan guru penjas dalam melaksanakan tugas-tugasnya agar benar-benar efektif sehingga akan menjadi pendidikan yang baik dan berkualitas, terutama pemanfaatan waktu ketika proses pembelajaran berlangsung.

 

Effective and high-quality physical education learning

 

Abstract

Learning is teaching students use educational principles and theories of learning are a major determinant of educational success. Physical education is an effective instrument for educating students, physical education is a kay component to achieve quality education and become an integral part of learning throughout life. Physical education is a medium, to encourage the development of motor skills, physical ability, knowledge and reasoning, appreciation of values (attitudes, mental-emotional-religious and social), and habituation to lead healthy lifestyles to stimulate growth and balanced development. Nothing is complete without the presence of the education of physical education, and there is no qualified physical education without learning concepts that have a very high innovation and is full of improvisation, a teacher in carrying out his duties as a teacher. Learning also requires a physical education teacher in implementing the tasks to be truly effective it will be a good education and good quality, especially the use of time when progress learning process.

Keywords


Pembelajaran Penjasorkes, Teaching physical education, effective and quality

Full Text:

PDF

References


Buchar,C.A.(1983). Foundation of Physical Education & Sport. St.Louis, Missouri: Mosby Co.

Mutohir C. Lutan R. (997). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. BP3GSD. Jakarta. Ditjen Dikti.Depdiknas.

Motohir C. (2002). Gagasan-gagasan Tentang Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Surabaya . UNESA University Press.

Dimyati dan Mudjiono.(1999). Belajar dan Pembelajaran, Jakarta. Rineka: Cipta.

Effendi C. dan Herawati L. (2009). Puskesor dan Sport Clinic. Buku Saku Cedera Olahraga. Surabaya : airlangga University Press.

Gobbard,G, Lebiance, E, et al. (1987). Physical Education for Children, New Jersey: Prentice-Hal.Inc.Englewood Cliffs,h.




DOI: https://doi.org/10.21831/majora.v27i1.34259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Creative Commons License
MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats