THE STYLES’ VARIATION CONTAINED IN FRENCH MEDIA

Roswita Lumban Tobing, Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-7378-4112; Sinta ID: 6651832; Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Siti Perdi Rahayu, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Rohali Rohali, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Nastiti Utami, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


The use of language styles has a widely varied purpose to convey information that is not explicitly expressed by the speaker. This study is aimed at describing the form and function of the styles contained in the French media. The subjects of this research are phrases and sentences contained in the CDP Lyrics in the Blonde albums, alcoholic beverages and advertisement aplle in French-language magazines, and in the speech by François Hollande in ‘Le Figaro’ newspaper. Data collection is done by observation and recording techniques using data tables. Data analysis uses the agih method. The analysis of the language style functions is done by using the speech components of SPEAKING. The validity is obtained through semantic validity and reliability through intra-rater reliability.  The results of the study show that the style of language in the media is necessary for speech so that the content of communication is more beautiful and attractive. Language style functions depend on the context and purpose of the speech. The most dominant function in the lyrics of the song is the poetic, which prioritizes beauty. In Alcoholic Beverage Ads, the expressive function becomes dominant to make the advertisement more alive. In the Apple Product Advertising on the Internet, the language function is referential for emphasizing the topics described.

Keywords: language style, form and function 

 

VARIASI GAYA BAHASA DALAM MEDIA PERANCIS 

Abstrak

Penggunaan gaya bahasa mempunyai tujuan yang sangat bervariasi untuk menyampaikan informasi yang tidak akan dinyatakan secara eksplisit oleh si penutur.   Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bentuk dan fungsi gaya bahasa pada media komunikasi yang berupa lagu, iklan, dan Surat Kabar berbahasa Prancis. Subjek penelitian ini adalah frasa dan kalimat yang terdapat dalam Lagu CDP pada album Blonde, iklan minuman beralkohol, iklan aplle dalam majalah berbahasa Prancis, dan Pidato François Hollande dalam Surat Kabar Le Figaro. Pengumpulan data dengan metode simak dan teknik catat dengan tabel data. Analisis data menggunakan metode agih. Penentuan fungsi gaya bahasa menggunakan metode padan referensial. Fungsi penggunaan gaya bahasa dianalisis  dengan komponen tutur SPEAKING. Keabsahan data melalui validitas semantis, reliabilitas dengan intra-rater. Hasil penelitian menunjukkan bahasa gaya bahasa yang paling menonjol pada lagu adalah asonansi dan hiperbola, pada iklan minuman beralkohol adalah aliterasi dan hiperbola, pada pidato François Hollande adalah repetisi dan hiperbola, pada iklan apple adalah asonansi dan aliterasi. Fungsi bahasa yang sering muncul adalah referensial kecuali pada iklan minuman beralkohol, yang dominan adalah fungsi emotif.  Fungsi gaya bahasa tergantung pada konteks dan tujuan. Gaya bahasa di media diperlukan agar konten indah dan menarik. 

Kata kunci : Gaya Bahasa, Bahasa Prancis, Bentuk dan Fungsi

Keywords


Style, French, Form and Function

Full Text:

PDF

References


Efendi, A. (2008). Bahasa dan Pembentukan Citra dalam Komunikasi Periklanan di Televisi. Jurnal Komunika, 2(2), 140-160. DOI 10.24090/KOMUNIKA.V2I2.96.

Baha, O. M. A. (2014). Language Variation and Style: What Makes People More Careful about their Style of Speech and Why? International Journal of English and Education, 3(4), 146-159. http://ijee.org/yahoo_site_admin/assets/docs/12.265143149.pdf.

Budiyanto, D. (2014). Persuasive Aspects in the Language of Political Party Advertisements Litera, Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 13(1), 43-52 DOI: https://doi.org/10.21831/ltr.v13i1.1902

Dubois J, Mathée G., Louis G., Marcellesi C. (2005). Dictionnaire de la Linguistique. Paris: Librairie Larousse

Dyer, G. (2009). Advertising as Communication.London: The Taylor & Francis. E-Library.

Farhana, J. M. (2013) A Stylistic Approach of William Shakespeare’s “SONNET 138”. Saudi Journal of Humanities and Social Sciences (SJHSS). 2 (12A), 1163-1167. DOI: 10.21276/sjhss.2017.2.12.1.

Fromilhague, C. (2010). Le figures de style. Paris: Armand Coliion

Gönezer, E. Ç. (2016). L’utilisation des Figures de Styles dans les Campagnes Anti-Tabac, International Journal of Language Academy 4(3), 18-32, ISSN: 2342-0251. http://dx.doi.org/10.18033.ijla.416.

Halliday, MAK dan Hasan. R. (1994). Bahasa, Konteks, dan Teks: Aspek-aspek Bahasa dalam Pandangan Semiotik Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada Universty Press

Hasanah, D. U., Achsani, F., & Al Azis, I. S. A. (2019). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa pada Puisi-Puisi Karya Fadli Zon. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 13-26. DOI: https://doi.org/10.22219/KEMBARA.Vol5.No1.13-26

Herring, S. C. & Paolillo, J. C. (2006). Gender and Genre Variation. Journal of Sociolinguistics 10(4), 439 - 459 https://doi.org/10.1111/j.1467-9841.2006.00287.x

Johnstone, B. and Marcellino, W. (2010). Dell Hymes and the Ethnography of Communication. The Sage Handbook of Sociolinguistics. London: Sage Publishers

Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Khusnin, M. (2012). Habiburrahman El Shirazy's Novel "Ayat-Ayat Cinta" and Their Implementation of Literature Teaching in High School. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(1), 45-53. https://doaj.org/toc/2301-6744

Kridalaksana, H. (2008). Kamus Lingustik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Larousse, P. (2009). Dictionnaire du Français. Paris: Larousse.

Nurgiyantoro, B. (2017). Stilistika. Yogyakarta: UGM Press

Puspidalia, Y. S. (2015). Bentuk Fungsi, dan Makna Kias dalam Judul Berita Majalah Gatra dan Pemanfaatannya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di PGMI STAIN Ponorogo. Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan, 13(2), 253-274, DOI: https://doi.org/10.21154/cendekia.v13i2.248

Rohmadi, M. (2004). Karakteristik Bahasa Penyiar Radio JPI FM Solo. Humaniora. 16(2), 211-222. DOI: https://doi.org/10.22146/jh.820

Rahayu, S. P. (2012). Bentuk dan Fungsi Tuturan Ekspresif dalam Bahasa Perancis. Litera, Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11(1), 124-135. DOI: https://doi.org/10.21831/ltr.v11i1.1152

Syarifuddin, S. (2017). Assonance in Shakespeare’s Poem ‘The Rape of The Lucrece’, International Journal of English Research. 3(2), 84-86. http://www.englishjournals.com/archives/2017/vol3/issue2/3-2-25.

Sharndama, E. C. & Suleiman, J. B. A. (2013). An Analysis of Figurative Languages in Two Selected Traditional Funeral Songs of The Kilba People of Adamawa State. International Journal of English and Literature. 4(4), 166-173 https://doi.org/10.5897/IJEL12.156.

Sudaryanto (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Yogyakarta: Universitas Sanata Darma Press.

Sulistiyono, Y. (2016) Struktur dan Fungsi Eufemisme dalam Rubrik 'Obituari' Harian Kompas. LEKSEMA, Jurnal Bahasa dan Sastra. 1(2), 73-79. DOI: 10.22515/ljbs.v1i2.248

Syaifullah, Andriani, R., & Kasriyati, D. (2018). The Analysis of Figure of Speech on Students’ Translation of “My Mistress’ Eyes Are Nothing Like the Sun” of English Education Department of Education and Teachers Training Faculty of University of Lancang Kuning. Lectura: Jurnal Pendidikan, 9(1), 95-104. DOI: 10.31849/lectura.v9i1.954.

Tarigan, H. G. (2013). Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: CV. Angkasa.

Tutescu, M. (1979). Précis de Semantique Française. Deuxième édition revue et augmentée. Paris: Librairie C. Klinck Sieck.

Wyer, R.S. (2002). Language and Advertising Effectiveness: Mediating Influences of Comprehension and Cognitive Elaboration. Psychology & Marketing, 19(7-8), 693-712. https://doi.org/10.1002/mar.10031.




DOI: https://doi.org/10.21831/ltr.v19i1.30515

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




______________________

 

                                 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

 

RJI Main logo

 

      

The International Journal of Linguistic, Literature, and Its Teaching at http://http://journal.uny.ac.id/index.php/litera/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 __________________________________________________________________________________________________ 

 

Flag Counter