Model pembelajaran proyek bermuatan budaya lokal dalam meningkatkan kecerdasan interpersonal dan visual-spasial

Rabihatun Adawiyah, Universitas Hamzanwadi Selong, Indonesia

Abstract


Penetian ini bertujuan untuk mengetahui: struktur, kelayakan, dan efektiftas model pembelajaran proyek dengan muatan budaya lokal dalam meningkatkan kecerdasan interpersonal dan visual-spasial anak. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model ADDIE. Model pengembangan ADDIE terdiri dari lima tahap yaitu: Analyze (analisis), design (perancangan), develop (pengembangan), implement (implementasi), dan evaluate (evaluasi). Teknik analisis data menggunakan independent t-test. Hasil dari penelitian ini adalah: (1) struktur pengembangan berupa langkah-langkah model pembelajaran, silabus, RPPM, RPPH, buku panduan guru, (2) produk hasil pengembangan ditinjau dari konsep teori dan media dinyatakan layak digunakan dengan memberikan skor rata-rata “Baik”, (3) terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil pre perlakuan dan post perlakuan pada kecerdasan interpersonal dan visual-spasial anak kelompok B TK Aisyiah Bustanul Athfal.

 

Developing project study model local culture content in increasing interpersonal and visual-spatial intelligence

 

Abstract

This research aimed to identify: (1) the structure, the feasibility and the effectiveness of the project learning model with the content of local culture in improving the interpersonal and visual-spatial intelligence of the child. The development model which was used in this research was  ADDIE model. The development model consisted of five steps, that was: analyze, design, develop, implement, and evaluate. Data analysis technique using independent t-test. The conclusion of the development of project learning model with the content of local culture obtained in this research was: (1) development structure was in the form of learning model steps, syllabus, RPPM, RPPH, teacher manual, (2) development result product from the concept of theory and Media is considered feasible to be used by getting the average score of "Good", (3) there is a significant difference between pre treatment and post treatment result on interpersonal and visual-spatial intelligence of children of group B TK Aisyiah Bustanul Athfal, so that the use of project learning model with local culture content is said to be effective in improving the interpersonal and visual-spatial intelligence of the child.


Keywords


project study model; local culture; interpersonal intelligence; visual-spatial intelligence; model pembelajaran proyek; budaya lokal; kecerdasan interpersonal; kecerdasan visual-spasial

Full Text:

FULLTEXT PDF

References


Dewantara, K.H. (1977). Bagian pertama pendidikan. Yogyakarta: Persatuan taman Siswa.

Gardner, H. (2013). Multiple intelligence: Memaksimalkan potensi & kecerdasan individu dari masa kanak-kanak hingga dewasa (Terjemahan Alexander Sindoro). Tangerang Selatan: interaksara.

Jackman, H. L. (2009). Early education curriculum: A child’s connection to the word internasional edition. United States: Wadsworth Cengage Learning.

Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., Whiren, A. P., & Rupiper, M. L. (2007). Developmentally appropriate curriculum: Best practices in early childhood education 4th. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Lin, Y.M, Moore, L & Jang, L.A. (2012). The power of projects incorporating the project approach in the preschool and primary curriculum in varied ways: Incorporating the Project Approach in Preschool. A journal for education of and advocacy for young children, vol 31, number 1.

Mills, J. E & Treagust, D.F. (2003). Engineering education is problembased or project-based learning the snswer?. Australasian J. Of Engng. Educ., online publication 2003-04 http:// www.aaee.com.au/journal/2003/mills treagust03.pdf

Mulyasa, H.E. (2014). Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Noorlaila, I. (2010). Panduan lengkap mengajar PAUD: Kreatif mendidik dan bermain bersama anak. Yogyakarta: Pinus Book Publisher.

Saemah. (2012). Project-based approach at preschool setting. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 Bangi, Selangor, Malaysia. World Applied Sciences Journal 16 (1): 106-112, 2012 ISSN 1818-4952, IDOSI Publications, 2012.

Safaria, T. (2005). Interpersonal intelligence: Metode pengembangan kecerdasan interpersonal anak. Yogyakarta: Amara Books

Saleh, S., & Sugito, S. (2015). Implementasi metode bermain peran untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal anak usia 5-6 tahun di TK Barunawati. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(1), 85-93. doi:http://dx.doi.org/10.21831/jppm.v2i1.4845

Sari, W.W., Nuryadin, S., & Sujiono, Y.N. (2014). Peningkatan kemampuan sains melalui pendekatan proyek. Jurnal pendidikan usia dini Volume 8 Edisi I.

Soekamto. (1980). Petunjuk guru antropologi budaya. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Suyadi. (2010). Psikologi belajar pendidikan anak usia dini. Yogyakarta: Pedagogia

Tamim, S.R., & Grant, M.M. (2013). Definitions and uses: Case study of teachers implementing project-based learning. Volume 7 Published online: 5-16-2013.

Widiastuti, S. (2015). Pembelajaran proyek berbasis budaya lokal untuk menstimulasi kecerdasan majemuk anak usia dini. Jurnal pendidikan anak, 1(1).

Widoyoko, E.P. (2009). Evaluasi program pembelajaran panduan praktis bagi pendidik dan calon pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sari, W. W., Nuryadin, S., & Sujiono, Y. N. (2014). Peningkatan kemampuan sains melalui pendekatan proyek. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 55-64




DOI: https://doi.org/10.21831/jppm.v5i1.15436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) indexed by:

 
 
Creative Commons License
JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) by http://journal.uny.ac.id/index.php/jppm/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats