PEMBELAJARAN NILAI KEBERAGAMAN DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR INKLUSI

Mumpuniarti Mumpuniarti,

Abstract


Abstrak: Nilai keberagaman merupakan fakta yang ada pada anak-anak didik kita yang secara makro mereka berasal dari berbagai latar belakang budaya dan memengaruhi cara hidup yang diejawantahkan pada level mikro di dalam kelas. merupakan sebuah kaidah yang menjadi pegangan dalam berinteraksi dengan sesama manusia dalam kehidupan bermasyarakat. Nilai tersebut perlu dijunjung bersama oleh suatu komunitas agar terjadi keadaan saling menghargai, toleransi, serta menghargai perbedaan dan persamaan dalam kehidupan bersama. Hal tersebut seharusnya menjadi pegangan bagi peserta didik di sekolah yang menyelenggarakan model inklusi. Nilai keberagaman dapat diinternalisasikan ke dalam diri peserta didik sekolah dasar penyelenggara inklusi melalui pembelajaran pemodelan, pembiasaan, saling berdiskusi, model kognitif, dan pengondisian sekolah dalam menghargai prestasi yang berdasarkan keunikan masing-masing peserta didik. Kata Kunci: nilai keberagaman, pembentukan karakter, inklusif di sekolah dasar

VALUE DIVERSITY’ LEARNING TO BUILDING FOR CHARACTER’ STUDENT IN INCLUSIVE ELEMENTARY SCHOOL

Abstract: Diversity value is a fact that exist between our students who come from various cultural background and affect the way of life embodied in the micro level in the classroom. It is a rule that a credential in interacting with others in public life. This value should be upheld together by a community to state a mutual respect, tolerance, and respect the differences and similarities in life. It should become a handbook for students in schools that held a model of inclusion. The diversity value can be internalized into the self-organizing primary school learners through learning inclusion modeling, habituation, mutual discussion, cognitive models, and schools conditioning in honoring achievement by the uniqueness of each learner. Keyword: diversity value, inclusive in elementary school


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1231

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)




Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Karakter by Institute of Research and Community Service (LPPM - UNY) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/jpka.

 

Jurnal Pendidikan Karakter Support by:

 

 

Jurnal Pendidikan Karakter indexed by:

          

 
  View My Stats

Flag Counter