IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR DASAR GERAK PENCAKSILAT PADA MAHASISWA PJKR BERSUBSIDI DI FIK UNY

Nur Rohmah Muktiani,

Abstract


Abstract

The bakcground of this research is to realize the good learning of pencaksilat basic movement. The initial step of thereseach is collecting data analysis about facktors of learning difficulty. The factors are the indicator which learningdesign process would be employed for the next year. The main goal of the research is to uncover the facktors oflearning difficulty on basic movement of pencaksilat. This reseach is a discriptive quantitative research using surveymethod with quetioner as the reseach instrument. The subjects of the reseach are the students of PJKR studyprogram from class A and B of 2011. Those students have taken subject of pencaksilat basic movement. The dataanalysisi he is composed on form of percentage data. The result of the reseach indicates that there are 4 sourcesof learning difficutlties of pencaksilat basic movement. The sources are material factor (50.63%), self difficulty factor(27.53%), lecture factor (12.06%), and external factor (9.78 %).

Keywords: difficutlties, pencak silat, student

Abstrak

Penelitian diawali adanya keinginan untuk dapat mewujudkan pembelajaran dasar gerak pencaksilat yang berkualitas.Langkah awal adalah memiliki data tentang analisis kebutuhan terutama mengenai faktor kesulitan belajar yang akanmenentukan proses desain pembelajaran tahun berikutnya. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui faktor-faktorkesulitan belajar pada pembelajaran dasar gerak pencaksilat. Penelitian ini merupakan merupakan penelitian diskriptifkuantitatif, menggunakan metode survey dengan instrumen berupa angket. Subyek penelitian adalah mahasiswaprodi PJKR kelas A dan B angkatan tahun 2011, yang baru saja mengikuti perkuliahan dasar gerak pencak silat.Analisis data menggunakan analisis diskriptif dalam bentuk persentase. Hasil penelitian bahwa kesulitan belajardasar gerak pencaksilat bersumber dari faktor materi (50,63%), bersumber dari faktor dirisendiri(27,53%), bersumberdari faktor Dosen(12,06 %), dan bersumber dari faktor luar (9,78).

Kata Kunci: kesulitan belajar, pencak silat, mahasiswa


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v10i1.5685

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats