ANALISIS DAN REKONSTRUKSI MATERI KESEHATAN REPRODUKSI PADA SKKD PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN
Abstract
Abstract
Health education has been included in Standard Competence and Basic Competence (SKKD) of Physical,Sport and Health Education Curriculum. However, most sport teachers seem reluctant and are incapable ofdelivering the content of reproductive health which was not explicitly addressed in that guideline. This paperaims to review how importance is sport teacher involved in reproductive health education as well as to criticallyanalyze the suitability and adequacy of reproductive health topics in the SKKD. Furthermore this paper also triesto reconstruct the guideline and to provide some feasible indicators to cope with the restrains and to deliversome crucial matters.
Keywords: Reproduction, SKKD, Physical Education, Sport, Health
Abstract
Pendidikan Kesehatan telah dimasukkan dalam Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar (SKKD) KurikulumPendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Namun, guru olahraga tampak enggan dan tidak mampumemberikan materi dari kesehatan reproduksi yang tidak secara eksplisit dibahas dalam pedoman itu. Makalahini bertujuan untuk meninjau bagaimana pentingnya guru olahraga terlibat dalam pendidikan kesehatanreproduksi serta secara kritis menganalisis kesesuaian dan kecukupan topik kesehatan reproduksi dalamSKKD. Selain itu, makalah ini juga mencoba untuk merekonstruksi pedoman dan untuk memberikan beberapaindikator layak untuk mengatasi dengan menekankan dan memberikan beberapa hal penting.Kata kunci: Reproduksi, SKKD, Pendidikan Jasmani, Olahraga, Kesehatan
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v8i1.3484
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.