OPTIMALISASI PEMBENTUKAN KARAKTER DAN KEDISIPLINANSISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN JASMANIOLAHRAGA DAN KESEHATAN

Cerika Rismayanthi,

Abstract


Physical education, sport, and health is an integral part of overall education, which aims to develop individualorganically, neuromuscular, intellectually and emotionally. In the process of learning, growth and intellectualdevelopment, social and child emotional occurs largely through movement or motor activity that kids do. Physicaleducation, sport, and health emphasize the holistic aspects of education such as health, physical fitness, criticalthinking skills, emotional stability, social skills, reasoning and moral action, which is the goal of education ingeneral or specifically through the learning of physical education, students do activities in the form of the gamesportand exercise tailored to the growth and development of children. Education in primary schools is a formaleducation is first and foremost, so it became the foundation of all subsequent education. Therefore, through schooleducation was expected of all parties involved to provide the best in terms of optimizing the formation of characterand discipline for primary school students. Character formation and cultivation of the values of discipline isappropriate to get considerable attention. Physical education, sport, and health is an educational tool that aims todevelop students’ personalities in order to fully human formation and implementation of physical education isclosely linked to educational efforts that are orderly, planned and sustained level starting from elementary school.Keywords: characters forming, discipline, physical education, sport and healthAbstrakPendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (penjasorkes) merupakan bagian integral dari pendidikankeseluruhan, yang bertujuan untuk mengembangkan individu secara organik, neuromuskuler, intelektual danemosional. Dalam proses pembelajaran penjasorkes, pertumbuhan dan perkembangan intelektual, sosialdan emoslonal anak sebagian besar terjadi melalui aktivitas gerak atau motorik yang dilakukan anak.Penjasorkes menekankan aspek pendidikan yang bersifat menyeluruh antara lain kesehatan, kebugaranjasmani, keterampilan berfikir kritis, stabilitas emosional, keterampilan sosial, penalaran dan tindakan moral,yang merupakan tujuan pendidikan pada umumnya. Atau secara spesifik melalui pembelajaran pendidikanjasmani, siswa melakukan kegiatan berupa permainan (game), dan berolahraga yang disesuaikan denganpertumbuhan dan perkembangan anak. Pendidikan di sekolah dasar merupakan pendidikan formal yangpertama dan utama, sehingga menjadi landasan dari semua pendidikan selanjutnya. Oleh karena itu, melaluipendidikan Sekolah diharapkan semua pihak yang terkait memberikan yang terbaik dalam rangka optimalisasipembentukan karakter dan kedisiplinan bagi siswa Sekolah dasar. Pembentukan Karakter dan penanamannilai-nilai kedisiplinan sudah selayaknya mendapatkan perhatian yang cukup besar. Penjasorkes merupakansuatu sarana pendidikan yang bertujuan mengembangkan kepribadian siswa dalam rangka pembentukanmanusia seutuhnya dan pelaksanaan pendidikan jasmani tersebut berhubungan erat dengan usaha-usahapendidikan yang teratur, terencana dan berkelanjutan dimulai dari jenjang Sekolah Dasar.Kata Kunci: Pembentukan Karakter, Kedisiplinan, Penjasorkes

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v8i1.3478

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats