Redefining School Libraries for the Digital Age: Developing Comprehensive Digital Collection Strategies
Rahmat Fadhli, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Miftahunnisa' Igiriza, Universitas Terbuka, Indonesia
Abstract
This study aims to analyze the strategy for developing digital collections in school libraries. The method used is qualitative research with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The research was conducted at the Widura Library of Vocational High School 3 Yogyakarta. The study involved three informants, consisting of the head librarian and school library staff. The results show that the school library already has a digital collection as part of its development. The process of developing digital collections in school libraries includes analyzing user needs, mapping digital collection sources, and evaluating development. The development of digital collections is still limited to obtaining electronic school book collections from the Ministry of Education. Some strategies that can be implemented by school libraries include collaborating with other libraries and downloading digital collections that are available for free from digital collection providers.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aan, P., & Heriyanto, H. (2013). Analisis pemanfaatan buku elektronik (e-book) oleh pemustaka di perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 1–9. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/jip%5CnANALISIS
Agusta, A. S. (2019). Proses pengembangan koleksi serial elektronik: Pengembangan koleksi digital layanan serial elektronik perpustakaan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta ”. Jurnal Iqra’, 1(2), 178–206.
Andayani, U. (2013). Pemanfaatan e-resource di perpustakaan sekolah untuk mendukung proses pembelajaran. Media Pustakawan, 20(3), 21–29. https://ejournal.perpusnas.go.id/mp/article/view/942%0Ahttps://ejournal.perpusnas.go.id/mp/article/download/942/916
Dahlia, N. (2021). Studi tentang proses pengembangan koleksi pada perpustakaan STITMA Yogyakarta. Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 9(2), 14. https://doi.org/10.24036/113163-0934
Fadhli, R., Bustari, M., Suharyadi, A., & Firdaus, F. M. (2021). Manajemen perpustakaan sekolah: Teori dan praktik. Yogyakarta: Pena Persada.
Fahrizandi, F. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi di perpustakaan. Tik Ilmeu: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 4(1), 63. https://doi.org/10.29240/tik.v4i1.1160
Fatimah, F. (2021). Kerjasama perpustakaan dalam upaya pengembangan koleksi di perpustakaan sekolah tinggi agama islam negeri (STAIN) Mandailing Natal [Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan]. http://repository.uinsu.ac.id/15234/
Husna, A. (2017). Kemitraan dan kerjasama perpustakaan perguruan tinggi negeri. Jurnal Iqra’, 11(1). https://media.neliti.com/media/publications/196930-ID-kemitraan-dan-kerjasama-perpustakaan-per.pdf
Mansyur, M. (2021). Optimalisasi manajemen perpustakaan dan signifikansinya bagi peningkatan mutu pembelajaran di sekolah/madrasah. Al-Manar, 10(2), 12–30. https://doi.org/10.36668/jal.v10i2.301
Mehta, D., & Wang, X. (2020). Covid-19 and digital library services – a case study of a university library. Digital Library Perspectives, 36(4), 351–363. https://doi.org/10.1108/DLP-05-2020-0030
Qurthubi, S. (2021). Manajemen layanan perpustakaan dalam meningkatkan minat baca peserta didik di MAN Bondowoso [Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember]. http://digilib.uinkhas.ac.id/8411/
Rahma, A. (2022). Perbedaan yang ada pada perpustakaan konvensional dengan perpustakaan pada saat ini. IQRA`: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi (e-Journal), 16(2), 13. https://doi.org/10.30829/iqra.v16i2.10961
Ridwan, M. M., Ismaya, Syahdan, Aminullah, A. M., & Jamaluddin, N. (2021). Perpustakaan konvensional, hibrida, perpustakaan digital dan bookless library. Maktabatun: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 53–62.
Sari, F. I., Yusniah, Y., Daulay, A., Sari, D. P., & Ramadani, S. (2022). Analisis jaringan kerjasama perpustakaan sekolah di Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Konsel, 4(6), 3332–3337. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8738
Suprihatin, S. (2022). Strategi pustakawan dalam optimalisasi meningkatkan minat baca peserta didik di perpustakaan sekolah. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 5(2), 219–232. https://doi.org/https://doi.org/10.20885/bpuii.25805
Syam, R. Z. A., Indah, R. N., & Fadhli, R. (2021). Perpustakaan sekolah sebagai sumber informasi guru dalam meningkatkan proses pembelajaran di madrasah aliyah. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 5(1), 151–169. https://doi.org/10.18326/pustabiblia.v5i1.151-169
Syarif, V. D. P. (2020). Peningkatan kerjasama perpustakaan perguruan tinggi dalam pelayanan informasi. Jurnal Ecodunamika, 3(2), 4. https://ejournal.uksw.edu/ecodunamika/article/view/3285/1547
Wahdah, S. (2020). Perpustakaan digital, koleksi digital dan undang-undang hak cipta. Pustaka Karya: Jurnal Ilmiah Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 8(2), 26. https://doi.org/10.18592/pk.v8i2.5132
Widayanti, Y. (2015). Pengelolaan perpustakaan digital. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 3(1), 125–137. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/libraria.v3i1.1579
DOI: https://doi.org/10.21831/jump.v5i1.60752
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License