OPTIMIZING PROJECT-BASED TRY ACTIVITY TO IMPROVE THE DIMENSION OF STUDENTS’ COGNITIVE PROCESS

I Wayan Widiana, , Indonesia
I Made Suarjana, , Indonesia

Abstract


This study was aimed at determining the differences in the dimensions of cognitive processes between groups of students who are taught with project-based trying learning activities and groups of students who are taught with conventional learning activities. This research is a quasi-experimental study with a post-test only control group design. The population of this study was the fifth-grade students of the 2016/2017 academic year in the Curriculum 2013 Elementary School in Buleleng Regency, which amounted to 326 students. The samples were taken by cluster random sampling which amounted to 60 students. The data collected in this study were the results of the dimensions of cognitive processes by using 20 multiple-choice tests and 5 item essays on the ecosystem theme. The hypothesis was tested using inferential t-test statistics. The results show that there are significant differences in the dimensions of cognitive processes between groups of students who were taught with project-based trying activities and groups of students who were taught using conventional learning activities. The optimizing project-based trying activities has a positive effect on the dimensions of students' cognitive processes.

PENGOPTIMALAN AKTIVITAS MENCOBA DENGAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN DIMENSI PROSES KOGNITIF SISWA

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan dimensi proses kognitif antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan aktivitas pembelajaran mencoba berbasis proyek dan kelompok siswa yang dibelajarkan dengan aktivitas pembelajaran konvensional. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen dengan rancangan penelitian post test only control group design. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas V Tahun Pelajaran 2016/2017 di SD rintisan Kurikulum 2013 Kabupaten Buleleng yang berjumlah 326 orang. Sampel diambil dengan cara cluster?random sampling yang berjumlah 60 orang. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah hasil dimensi proses kognitif dengan menggunakan tes pilihan ganda sebanyak 20 butir dan esai 5 butir soal pada tema ekosistem. Hipotesis diuji dengan menggunakan statistik inferensial t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan pada dimensi proses kognitif antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan aktivitas pembelajaran mencoba berbasis proyek dan kelompok siswa yang dibelajarkan dengan aktivitas pembelajaran konvensional Pengoptimalan aktivitas mencoba berbasis proyek berpengaruh positif terhadap dimensi proses kognitif siswa.


Keywords


try learning activity, project, cognitive process dimension

Full Text:

PDF

References


Agung, A. A. G. (2014). Metodologi Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Media Publishing.

Akiba, M., & Liang, G. (2016). Effects of Teacher Professional Learning Activities on Student Achievement Growth. The Journal of Educational Research, 109(1) 22 Januari 2016, 99–110. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.924470

Anderson,Larin W dan David R. Krathwohl. (2010). Kerangka Landasan Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Astuti D, Siti Irene & Widyastuti Purbani. (2012). Manusia Berkarakter dalam Presfektif Guru dan Siswa. Universitas, F. I. P., Yogyakarta. JurnalKependidikan, 42 (1) Mei 2012. Dari http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/2234/1845

Novianto, Anwar & Ali Mustadi. (2015). The analysis of integrative thematic content, scientific approach, and authentic assessment in elementary school textbooks. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. JurnalKependidik¬an,45 (1) Mei 2015. Dari http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/7181/6192

Cahyani. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas pendidika Ganesha 4 (1). Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/7124/4859

Daryanto. (2014). “Pendekatan Pembelajaran Saintifik”. Yogyakarta: Gava Media

Hajar, Siti. (2017). “ Learning Geometry through Discovery Learning Using a Scientific Approach”. Dalam http://www.e-iji. Net /dosyalar /iji _2017 _14.pdf .

Hanum. Farida, Sisca Rahmadonna, dan Y. A. (2016). Modal Sosial yang Dikembangkan Guru di Sekolah Berkualitas di Yogyakarta.Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.JurnalKependidik¬an, 46 (2) November 2016. Dari http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/10107/pdf

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif : Teori Piaget, 3, 27–38. Dari http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/viewFile/197/178

Ida Ayu Km Mirah Wartini, I Wayan Lasmawan, A. A. I. . M. (2014). Sikap Sosial dan Hasil Belajar PKn DI KELAS VI. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 4.

Indraloka, I Putu. (2015). “Studi tentang Pengembangan Rancangan Pelaksanaan Pembelajaran Tema Ekosistem pada Siswa Kelas V SD di Sekolah Rintisan Kurikulum 2013 Kabupaten Buleleng”. Singaraja: E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar. (Tesis Undiksha)

Kesyfia., & Pgsd, J. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek dari Kemampuan Numerik Siswa Kelas IV, (3). 1-12 Dari ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/5739/4169

Karina, N. K. D., Sadia, I. W., & Suastra, I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis, 4.

Kemendibud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kosasih. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Koswara. (2014). Pembelajaran Kreatif dan Bermakan. (c), 1–11 http://file.upi.edu/Direktori/FPBS/JUR._PEND._BAHASA_DAERAH/195906141986011-DEDI_KOSWARA/PEMBELAJARAN_KREATIF_DAN_BERMAKN1.pdf

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.

Langbeheim, E. (n.d.). (2015). A project-based course on Newton ’ s laws for talented junior high-school students. Physics Education, 410, 50 (4). Dari https://doi.org/10.1088/0031-9120/50/4/410

Niron, Sesilia Kendari. (2016). Pelaksanaan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran di Kelas IV SD Negeri Nirmala Kabupaten Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. (jurnal diterbitkan)

Nonitha. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas pendidika Ganesha 3 (1). Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/5647

Nyoman, N., Dewi, P., Agung, I. G., Negara, O., & Suadnyana, I. N. (2014). Model Pembelajaran Examples Non-Examples Berbasis Lingkungan Berpengaruh terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri Gugus Kapten Japa. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).1-10 Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/3224/2679

Rachmawati,Tutik dan Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. 2 (1), 1-11. Dari http://ejournal.Undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/2444

Raresik. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V SD Gugus IV. Jurnal Mimbar PGSD Universitas pendidika Ganesha. 4 (1),1-11 Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/download/7454/5081

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Pt. Rajagrafindo Persada.

Sintadevi. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbasis Proyek terhadap Pemecahan Masalah matematika Sisaw di Gugus III Desa Mambang. Jurnal Mimbar PGSD Universitas pendidika Ganesha 3 (1) 2015. Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/6188

Suyantiningsih, Isniatun Munawaroh, dan S. R. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Scientific Terintegrasi Nilai Karakter. Universitas Negeri Yogyakarta.(JurnalKependidik¬an 46 (1) Mei 2016) Dari http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/9571/pdf

Wahyuni, I. (2016). Influence Based Learning Program Scientific Learning Approach to Science Students Generic Skills, 7(32), 104–108.

Widiana Pendidikan, J., Sekolah, G., & Ganesha, U. P. (2016). Pengembangan asesmen proyek dalam pembelajaran ipa di sekolah dasar, (Jurnal Pendidikan Indonesia 5 (2) Oktober 2016) 823–834. Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPI/article/view/8154

Widyani,Luh, N., , S., Suwatra, I. I. W., & Widiana, I. W. (2017). The Discrepancy of Curriculum 2013 in Teaching and Learning Process Based on Permendikbud No 65 of 2013 in SD Laboratorium Undiksha, (Journal of Education Research and Evaluatio 2 (1) Mei 2017).57–64. Dari http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JERE/article/view/9840




DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v3i1.14422

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL KEPENDIDIKAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2580-5525 || e-ISSN: 2580-5533

Indexed by:

          


Creative Commons License

Jurnal Kependidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jk is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Journal Stats