Implementation of flipped learning with flipbook media assistance on learning outcomes and critical thinking abilities

Diah Sudiarti, Universitas Islam Jember, Indonesia
Nashlul Muflihatul Ashilah, Universitas Islam Jember, Indonesia
Umi Nurjanah, Universitas Islam Jember, Indonesia

Abstract


This research was conducted as a sort of classroom action research with two learning cycles to examine whether flipped learning aided by flipbook media may enhance students' cognitive learning outcomes and critical thinking skills. This research's population consisted of tenth-grade Madrasah Aliyah Al Misri Curahmalang students for the academic year 2021-2022. Methods for collecting data include interviews, tests, observations, and documentation. The classical completeness of cognitive learning outcomes increased from 19% in the first cycle to 97% in the second cycle, according to the research findings. Whereas critical thinking abilities were acquired in the first cycle, just one student met critical criteria. In contrast, six students exceeded crucial criteria, and twenty students exceeded critical criteria in the second cycle.  Based on the analyzed research findings, it is possible to conclude that flipped learning aided by flipbook media can enhance students' cognitive learning outcomes and critical thinking skills.

Keywords


Cognitive learning outcomes; Critical thinking skills; Flipbook; Flipped learning

Full Text:

PDF

References


Ahmed, H. O. K. (2016). Flipped learning as a new educational paradigm: An analytical, critical study. European Scientific Journal, 12(10), 417–444. https://doi.org/10.19044/esj.2016.v12n10p417

Andan, D. T., & Yulian, M. (2018). Pengembangan bahan ajar electronic book menggunakan software Kvisoft flipbook pada materi hukum dasar kimia di SMA Negeri 1 Panton Reu Aceh Barat. JIPI: Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i1.10730

Aprilia, T. (2021). Efektivitas penggunaan media sains flipbook berbasis kontekstual untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 10–21. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.32059

Damayanti, A. N., & Raharjo. (2020). Validitas flipbook interaktif pada materi sistem pernapasan manusia untuk melatihkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas xi sma. Jurnal BioEdu, 9(3), 443–450. https://doi.org/10.26740/bioedu.v9n3.p443-450

Farhana, H., Awiria, & Muttaqien, N. (2019). Penelitian tindakan kelas. Harapan Cerdas.

Fithriyah, I., Sa’dijah, C., & Sisworo. (2016). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas ix-d SMPN 17 Malang. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya, 1, 580–590. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/7000

Harefa, D. (2020). Peningkatan prestasi belajar IPA siswa pada model pembelajaran learning cycle dengan materi energi dan perubahannya. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 25–36. http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v2i01.882

Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015). Pengembangan media pembelajaran flipbook fisika untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika, 4, 49–54. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingsnf/article/view/4810/3587

Hidayah, R., & Pujiastuti, P. (2016). Pengaruh PBL terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif IPA pada siswa SD. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 186–197. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.7789

Julinar, J., & Yusuf, F. N. (2019). Flipped learning model: Satu cara alternatif untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa. JPP: Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(3), 366–373. https://doi.org/10.17509/jpp.v19i3.22330

Manullang, S., Harunasari, S. Y., & Chairiyati, I. (2019). Meningkatkan keterampilan berbicara siswa dengan pendekatan flipped learning menggunakan Whatsapp. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 1–6. https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2019/article/view/337/302

Muga, W., Oje, M. S., & Laksana, D. N. L. (2018). Hasil belajar kognitif siswa SD dalam pembelajaran kontekstual media Mazi (studi pada siswa SD kelas tinggi). JET; Journal of Education Technology, 2(1), 20–25. https://doi.org/10.23887/jet.v2i1.13802

Parlin, I. D. P. L., Iswanto, B. H., & Budi, A. S. (2015). Pengembangan media pembelajaran berbasis Kvisoft untuk meningkatkan pemahaman konsep peserta didik pada materi medan magnet. Prosiding Seminar Nasional Fisika, 4(1), 135–140. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingsnf/article/view/4685

Putri, L. S., & Hasbiyati, H. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis Smartphone pada materi pencemaran lingkungan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Bioshell, 8(2), 58–60. https://doi.org/10.36835/bio.v8i2.916

Ramadhanti, A., & Agustini, R. (2021). Analisis keterampilan berpikir kritis peserta didik melalui model inkuiri terbimbing pada materi laju reaksi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 385–394. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3458

Setiana, D. S., & Purwoko, R. Y. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari gaya belajar matematika siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 163–177. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i2.34290

Susanti, L. R. R. (2020). Pengembangan e-modul berbasis software flipbook makero materi peninggalan megalitik Pasemah dalam mata kuliah sejarah Indonesia kuno di FKIP Universitas Sriwijaya. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v3i1.2790

Tresnawati, C., Aryanti, F., & Suhaerah, L. (2022). Flipped learning dalam meningkatkan berikir kritis mahasiswa pada materi fotosintesis dimasa pandemik covid-19. Biosfer: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 7(1), 41–49. https://doi.org/10.23969/biosfer.v7i1.5752

Triaji, A. H., Fitrianna, A. Y., & Zanthy, L. S. (2022). Penerapan model flipped learning terhadap peningkatan hasil belajar siswa pada materi pertidaksamaan irasional. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 813–820. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.813-820

Wahyuni, S. (2018). Implementasi pendekatan sainstifik pada pelajaran biologi untuk meningkatkan hasil belajar kognitif dan keterampilan sains siswa kelas xi-IPA SMA Negeri 2 Lambandia, Kab. Kolaka Timur-Sultra. Jurnal Pendidikan Biologi, 9(2), 47–55. http://dx.doi.org/10.17977/um052v9i2p47-55

Wibowo, E., Pratiwi, D. D., Islam, U., Raden, N., Lampung, I., Endro, J., & Putra, Y. (2018). Pengembangan bahan ajar menggunakan aplikasi Kvisoft flipbook maker materi himpunan. JDesimal: Jurnal Matematika Matematika, 1(2), 147–156. http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2279

Yulaika, N. F., Harti, & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis flipbook untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen dan Keuangan, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p67-76




DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v10i4.58191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Diah Sudiarti, Nashlul Muflihatul Ashilah, Umi Nurjanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics