REPLIKA BENDA KERJA MENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN PEKERJAAN DASAR ELEKTROMEKANIK DI SMKN 2 YOGYAKARTA
Abstract
ABSTRACT:
The purpose of this study was to improve the learning outcomes of work materials from non-metallic materials in the subject of Basic Electromechanical Work (PDE). This research is a two-cycle Classroom Action Research, by implementing four actions in each cycle, namely: 1) planning, 2) action, 3) observation, and 4) reflection. The action used is to apply learning with the assignment method. The teacher gives assignments to students to carry out learning activities, then students present the results of the assignment. The learning outcomes of the first cycle, the activities and skills of students are still low, so that the learning outcomes are also low (below 50%). In cycle II learning outcomes, activities and skills experienced positive changes, namely student activity increased from 48% to 93%, while skills increased from 44% to 90%, so that learning outcomes also increased from 38% to 90%. 10% of students who are not yet competent because they do not enter and their health is disturbed. The results of the data analysis indicate that the PDE Practice learning activities by utilizing a replica of the workpiece using the assignment method can improve learning outcomes.
ABSTRAK:
Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar materi pekerjaaan dari bahan non logam pada mata pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik (PDE). Studi ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas dua siklus, dengan menerapkan empat Tindakan pada masing-masing siklus, yaitu: 1) perencanaan, 2) tindakan, 3) observasi, dan 4) refleksi. Tindakan yang digunakan yaitu dengan menerapkan pembelajaran menggunakan metode penugasan. Guru memberikan tugas kepada siswa untuk melakukan kegiatan belajar, kemudian siswa mempresentasikan hasil tugas tersebut. Hasil belajar siklus pertama, aktifitas dan ketrampilan siswa masih rendah, sehingga hasil belajar juga rendah (dibawah 50%). Hasil belajar siklus kedua, aktivitas dan keterampilan mengalami perubahan positif, yaitu aktifitas siswa naik dari 48% naik menjadi 93%, sedangkan ketrampilan naik dari 44% menjadi 90%, sehingga hasil belajar juga naik dari 38% menjadi 90%. 10% dari siswa yang belum kompeten dikarenakan tidak masuk serta terganggu kesehatannya. Hasil analisis data menunjukkan bahwa aktivitas pembelajaran Praktik PDE dengan pemanfaatan replika benda kerja menggunakan metode penugasan dapat meningkatkan hasil belajar.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar Sa’adun, MpD.Dr.2010. Penelitian Tindakan Kelas, Filosofi, Metodologi & Implementasi, Yogyakarta: Cipta Media Aksara.
Darsono, Ponijo Agus, 1979, Teori dan Praktek Kejuruan Dasar Listrik, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Darsono, Ponijo Agus, 1979. Petunjuk Praktek Listrik, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Depdiknas, 2003. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Depdiknas.
Kamus Besar Bahasa Indonesia Daring, 2016. Diakses pada laman https://kbbi.kemdikbud.go.id/
DOI: https://doi.org/10.21831/jee.v5i1.39194
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Edukasi Elektro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
Supported by:
JURNAL EDUKASI ELEKTRO by Jurusan Pendidikan Teknik Elektro, Fakultas Teknik UNY distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License based on the copyright of https://journal.uny.ac.id/index.php/jee/.