ASPEK PENDUKUNG PERILAKU ATAU KARAKTER MENUNDA PENYELESAIAN TUGAS KULIAH JPTE

Herlambang Sigit Pramono, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Abstract

The purpose of this research to know relationship of intelligence adversitas and learning climate to the behavior of delaying completion of academic tasks of students, and to know the condition of climate study in electro department of YSU. The method used by the questionnaire is quantitative to obtain the respondent's response. Place of study in the Department of Electrical Engineering Education using sample Mechatronics class of 2014 and Electro class of 2015. Data analysis technique using quantitative descriptive analysis. The results of this research is a adversity intelligence seen from the self, the habits, the duties, the self-factor and the responsibility of the students is well, this is in line with the average length of the student study in 2017 is 4-5 years. Factors that support a good learning climate have been given and self-awareness factors are classified.

 

Keywords: Adversity, Character, Delaying Task Settlement

 

Abstrak

Penelitian yang telah dilakukan bertujuan untuk Mengetahui seberapa jauh hubungan kecerdasan adversitas dan iklim belajar terhadap perilaku menunda penyelesaian tugas akademik mahasiswa, dan mengetahui kondisi iklim belajar di Jurusan Pendidikan Teknik Elektro FT UNY. Metode yang digunakan angket tertutup kuantitatif untuk memperoleh respon responden. Tempat penelitian di Jurusan Pendidikan Teknik Elektro dengan menggunakan sampel Prodi P.T. Mekatronika angkatan 2014 dan prodi S1 P.T. Elektro angkatan 2015. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil yang diperoleh menyatakan kecerdasan adversitas yang dilihat dari pengendalian diri, kebiasaan, penundaan penyelesaian tugas, faktor diri dan tanggung jawab mahasiswa JPTE dikatakan baik, hal ini selaras dengan lama rata-rata studi mahasiwa pada tahun 2017 ini 4-5 tahun. Sedangkan faktor yang mendukung iklim belajar yang baik telah diberikan Jurusan Pendidikan Teknik Elektro dan faktor kesadaran diri sendiri digolongkan cukup serta perlu ditingkatkan.

 

Kata kunci: Adversitas, Karakter, Menunda Penyelesaian Tugas

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jee.v2i1.19946

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Edukasi Elektro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by:

Supported by:

RJI Main logo

Lisensi Creative Commons

JURNAL EDUKASI ELEKTRO by Jurusan Pendidikan Teknik Elektro, Fakultas Teknik UNY distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License based on the copyright of https://journal.uny.ac.id/index.php/jee/.