Implementation of school based management in christian religion high school Kupang

Yusuf Elpontus Tanaem, Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia

Abstract


This study aims to analyze the implementation of school-based management in the Christian Religion High School (CRHS) Kupang. The method used in this research is a qualitative method with a descriptive approach. The subjects in this study amounted to 3 (three) people consisting of the principal, vice principal and school committee. Data collection techniques used are interviews and documentation. The data analysis technique used is Analysis Interactive which is divided into four parts, namely data collection, data condensation, data presentation and conclusion. The results of the study show that the implementation of school-based management at CRHS Kupang has been carried out in almost all areas of school-based management which are the indicators in this study. CRHS Kupang has carried out school program planning, implemented the learning process, conducted curriculum management, managed personnel, managed facilities, implemented financial management, implemented student services, built good relations with the community, and carried out a good evaluation of school programs. CRHS Kupang still needs to pay attention to managing the school climate.

Keywords


Implementation; school-based management; school autonomy

Full Text:

PDF

References


Achadah, A. (2019). Manajemen berbasis sekolah (MBS): Konsep Dasar dan Implementasinya pada Satuan Pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 4(2), 77–88.

A’ing, A. (2015). Studi Tentang Pembangunan Bidang Pendidikan di Daerah Perbatasan Kecamatan Kayan Hulu Kabupaten Malinau. Pemerintahan Integratif, 3(4), 545–559.

Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Aspirasi, 5(1), 51–58.

Alawiyah, F. (2017). Standar Nasional Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Aspirasi, 8(1), 81–92.

Amah, N., & Nugroho, A. D. (2015). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap hasil belajar akuntansi dengan lingkungan sosial sebagai pemoderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPA), 2(4), 1–12.

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Keksesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dan proses pembelajaran. JURNAL PESONA DASAR, 6(2), 55–65.

Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 5(4), 2415–2422.

Arifandi, A. S. D. (2020). Evaluasi Kinerja Guru. EDUKAIS : Jurnal Pemikiran Keislaman, 4(2), 106–119.

Arifianto, E. Y. (2017). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dengan Pendekatan Pola Komunikasi Efektif dalam Mewujudkan Konsep Malang Smart City. Jurnal Komunikasi Global, 6(2), 175–184.

Awwaliyah, R. (2019). Pendekatan Pengelolaan Kurikulum dalam Menciptakan Sekolah Unggul. Jurnal Insania, 24(1), 25–52.

Elitawati, P., & Haq, M. S. (2020). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah melalui strategi Entrepreneurship. Jurnal Administrasi, Kebijakan dan Kepemimpinan Pendidikan, 1(2), 162–170. https://doi.org/10.36781/tarbawi.v8i1.3052

Huberman, A. M., Miles, Matthew. B., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis; A Methods Sourcebook. SAGE.

Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 52–75.

Mubin, N. (2018). Integritas dan Akuntabilitas dalam pengelolaan keuangan Sekolah/Madrasah. Jurnal ATTAQWA, 14(2), 80–92.

Mufidah, L. I. (2019). Tantangan Profesionalisme guru pada Era Globalisasi. Jurnal Lentera : Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 18(2), 175–186.

Muhtar, M. A., BK, T., & Akil, H. (2021). Perencanaan Keuangan Sekolah dan Upaya Perbaikan Sistem Manajemen Keuangan di RA-ABATA Mardhotillah. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran), 4(3), 524–531.

Mulyadi, Y., Hermawan, I. C., & Sulaeman, T. (2021). Manajemen berbasis sekolah dalam peningkatan kualitas pendidikan. PPHK (JUrnal Pendidikan Politik, Hukum dan Kewarganegaraan), 11(1), 40–47.

Najamudin, Bagye, W., & Ashari, M. (2019). Aplikasi penerimaan peserta didik baru berbasis WEB pada SMK Negeri 2 Kuripan. MISI (Jurnal Manajemen Informatika & Sistem Informasi, 2(2), 17–26.

Nur, M., Harun, C. Z., & Ibrahim, S. (2016). Manajemen Sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan pada SDN Dayah Guci Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(1), 93–103.

Pasaribu, A. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam pencapaian tujuan pendidikan nasional di Madrasah. Jurnal EduTech, 3(1), 12–34.

Purnama, J. (2016). Sistem Pendukung Keputusan Penerimaan Siswa Baru Menggunakan Metode Simple Aditive Weighting (SAW). Konferensi Mahasiswa Siste Informasi, 4(1), 235–241.

Sabil, H. (2014). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) di SMPN 11 kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 8(1), 1–12.

Safitri, J., & Prasetyo, M. A. M. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Inovatif dan Iklim Sekolah terhadap Muru Layanan Pendidikan. Jurnal Sustainable, 5(1), 28–41.

Saputra, Y. M. (2011). Supervisi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Jasmani. Jurnal IlmupPendidikan, 17(5), 417–424.

Sendov, J., & Mekel, P. A. (2015). Pengaruh perekrutan, motivasi dan pelatihan kerja terhadap kinerja pegawai pada PT. PLN (Persero) wilayah Suluttenggo. Jurnal EMBA, 3(1), 1152–1161.

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. WidyaCarya : Jurnal Pendidikan, Agama & Budaya, 4(2), 88–100.

Sukarti, & Wibowo, U. B. (2013). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) − Sukarti, Udik Budi Wibowo 269. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 1(2), 269–284.

Sulistyo, A. (2017). Evaluasi Program Budaya Membaca di Sekolah Dasar Negeri. Kelola : Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 48–58.

Usman, A. S. (2014). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(1), 13–31. https://doi.org/10.33654/sti.v4i1.973

Wati, E. (2015). Manajemen Hubungan Sekolah dengan Masyarakat. Jurnal Manajer Pendidikan, 9(5), 659–664.

Winoto, S. (2020). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep dan Aplikasi dalam Aktvitas Manajerial di Sekolah atau Madrasah (M. Chotib, Ed.; I). LKIS Pelangi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.21831/jamp.v11i1.57583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:



ISSN 2461-0550 (online) || ISSN 2337-7895 (print)

 

RJI Main logo

Creative Commons LicenseJurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jamp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats