THE EXPANSION OF JEPARA IN THE XVI CENTURY AND ITS POTENTIAL AS A SUPPLEMENT TO HISTORY LEARNING MATERIALS

Muhammad Yusril Hana, Universitas Negeri Malang, Indonesia
Daya Negri Wijaya, University of Malang, Indonesia

Abstract


This research aims to develop a history learning supplement on the XVI Century Jepara Expansion. This article is made using historical research methods, in the form of topic selection, source collection or heuristics in the form of "Suma Oriental" by Tome Pires; Jorge de Lemos's chronicle, “Cercos de Malaca”; Diogo do Couto's chronicle "Decada da Asia", source criticism or verification, interpretation, and historical writing or historiography. The results of this research explain the political conditions of Jepara in the 16th century. Jepara is an area on the north coast of Java Island which has a strong sea fleet. This led to several kingdoms asking for help againts the Portuguese, such as the Sultanate of Aceh, the Sultanate of Johor, and the Sultanate of Maluku. The expansion of Jepara in the 16th century was carried out by several Jepara leaders since 1512 during the reign of Pati Unus. Expansion was then carried out again during the reign of Queen Kalinyamat, which was the heyday of the Jepara Kingdom. The XVI Century Jepara Expansion material has the potential to be a supplement to history learning in textbook form, because this material is not discussed in textbooks published by the Ministry of Education and Culture.

Keywords


Expansion, Jepara, Sultanate, Supplement, Learning

Full Text:

PDF

References


Afidah, N. (2021). Perkembangan Islam pada Masa Kerajaan Demak. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 1(1), 64-76.

Akhmad, A., Badruddin, S., Januaripin, M., Salwa, S., & Gaspersz, V. (2024). INOVASI DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN TINGGI: Membangun Masa Depan yang Berkelanjutan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Al Anshori, M. J. (2011). Sejarah nasional Indonesia: masa prasejarah sampai masa proklamasi kemerdekaan. PT Mitra Aksara Panaitan.

Anis, M. Z. A., & Mardiani, F. (2022). Digitalisasi sumber belajar sejarah menyongsong pendidikan era 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah (Vol. 7, No. 2).

Ansyar, M. (2017). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Prenada Media.

Arif, M. (2011). Pengantar Kajian Sejarah.

Atmosiswartoputra, M. (2020). Perempuan-Perempuan Pengukir Sejarah. Bhuana Ilmu Populer.

Babad Demak. Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Babad Tanah Jawi. Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Bisyarda, M. I. (2016). Budaya keraton pada babad tanah jawi dalam perspektif pedagogi kritis. Jurnal Sejarah dan Budaya, 10(2), 174-185.

Burhanudin, J. (2012). Ulama dan kekuasaan: Pergumulan elite politik muslim dalam sejarah Indonesia. NouraBooks.

Chusnul, H. (2010). RATU KALINYAMAT: RATU JEPARA YANG PEMBERANI. Citra Leka dan Sabda.

Couto, D.D. (1586). Decada da Asia VIII (Capitulo 21, pp.131-2). Lisboa

Daliman, A. (2012). Islamisasi dan perkembangan kerajaan-kerajaan Islam di Indonesia. Ombak.

De Graaf, H.J. & T.H. Pigeaud. (2003). Kerajaan-kerajaan Islam pertama di Jawa. Grafiti.

Ermayanti, R. (2016). Pengembangan Suplemen Buku Siswa Menggunakan Mind Mapping Materi Optik Geometri.

Ernawati, Y., & Ernawati, Y. (2022). Telaah buku teks tematik terpadu Kelas IV SD kurikulum 2013. TELAAH BUKU TEKS TEMATIK TERPADU KELAS IV SD KURIKULUM 2013.

Fahmi, S. (2019). Peralihan Kesultanan Pajang Ke Mataram: Konfrontasi antara Sultan Hadiwijaya dengan Senopati Ing Alaga (1549-1586).

Fajarudin, D. (2021). Tinjauan Historis tentang Hubungan Lampung dengan Banten di Bidang Politik dan Ekonomi dalam Perkembangan Masyarakat Lampung pada Abad 16-18 M (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Metro).

Hasan, S. H. (2003). Strategi Pembelajaran Sejarah Pada Era Otonomi Daerah Sebagai Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Historia Magistra Vitae: Menyambut, 70.

Karmadi, A. D., & Kartadarmadja, M. S. (1985). Sejarah Perkembangan Seni Ukir di Jepara.

Kern, R. A. (1952). Pati Unus en Sunda. Bijdragen tot de taal-, land-en volkenkunde/Journal of the Humanities and Social Sciences of Southeast Asia, 108(2), 124-131.

Kuntowijoyo, D. R. (2005). Pengantar ilmu sejarah. Bentang Pustaka.

Lemos, J.D. (1585). Hystoria dos cercos qve em tempo de Antonio Monis Barreto governador que foi dos estados da India, os Achens & Iaos puserão à fortaleza de Malaca, sendo Tristão Vaz da Veiga capitão della. Lisboa: Casa de Manoel Lyra.

Lombard, D. (1996). Nusa Jawa: Jaringan Asia (Vol. 2). PT Gramedia Pustaka Utama.

Mahfud, M. Y., & Handayani, S. (2015). Konflik Politik Kerajaan Demak.

Maryam, M. (2016). Transformasi Islam Kultural Ke Struktural (Studi Atas Kerajaan Demak). Tsaqofah dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan dan Sejarah Islam, 1(1), 63-76.

Martha, Y., Sa’diyah, D., Maulana, H., & Warto, W. (2023). Konsep Dasar Sejarah: Implementasinya Dalam Pembelajaran. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), 164-176.

Maulana, D. (2015). Peran Jaka Tingkir dalam merintis Kerajaan Pajang 1546-1586.

Mukti, A. J. N., & Sulistyo, W. D. (2019). Pergolakan Politik Kasultanan Demak dan Ambisi Arya Penangsang sebagai Sultan Demak ke-4 Tahun 1546-1549. Yupa: Historical Studies Journal, 3(2), 69-78.

Naskah Akademik Ratu Kalinyamat untuk Persyaratan Pengajuan sebagai Pahlawan Nasional. (2021). Yayasan Dharma Bakti Lestari.

Nugroho, W., Sumarmi, S., & Ramli, M. (2021). Implementasi Suplemen Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal pada Subtema Jenis-Jenis Pekerjaan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(6), 932-939.

Nuryanti, R., & Akob, B. (2019). Perempuan dalam Historiografi Indonesia (Eksistensi dan Dominasi). Deepublish.

Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967-974.

Pianto, H. A. (2017). Keraton Demak Bintoro Membangun Tradisi Islam Maritim di Nusantara. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(1).

Pinto, D.M. (1548). Informacoes de Manuel Pinto AO Bispo de Goa Sobre Algumas Convercoes Macacar. Malaca, 7 de Dezembro de 1548, BAL: 49-IV-49; Insulindia 1, pag.589-594

Pinto, F.M. (1614). The Travel of Mendez Pinto (disunting oleh Rebecca Catz). London & Chicago: The University of Chicago Press

Pires, Tome. (2004). Suma Oriental. Ombak: Yogyakarta.

Prastowo, A. (2019). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran Yang Menarik dan Menyenangkan.

Purwadi, M. (2005). Babad Demak: sejarah perkembangan Islam di tanah Jawa.

Putri, Z. (2021). Sejarah Kesultanan Demak: dari Raden Fatah sampai Arya Penangsang. Jurnal Tamaddun, 9(1).

Putus, M. M. R. Y. (1995). Kejayaan Budaya Maritim di Pantai Utara Jawa dan Refleksi Membangun Indonesia sebagai Negara Bahari. DAFTAR ISI, 501.

Rejeki, S. K. (2019). Peranan Ratu Kalinyamat dalam Perkembangan Kota Jepara (1549- 1579). Sosio E-Kons, 11(2), 174-182.

Riyana, C. (2008). Peranan teknologi dalam pembelajaran. Universitas Indonesia, Jakarta.

Rizqillah, Z. A. (2023). RATU KALINYAMAT: KEBERDAYAAN PEREMPUAN NUSANTARA ABAD XVI (Doctoral dissertation, UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember).

Rokhmawati, S. (2022). Kepemimpinan Politik Ratu Kalinyamat sebagai Pemimpin Perempuan Muslimah di Jepara Tahun 1549-1579 M (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Romadhoni, A. A., Khaura, R. R. A., Aman, A., & Hidayat, M. E. (2023). Potensi Situs Masjid Makam Mantingan dan Makam Auliya Daeng Sebagai Sumber Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Indonesia. Jurnal Keislaman, 6(1), 61-77.

Romdhoni, A. (2021). Sunan Prawoto Penjaga Visi Politik Maritim Kesultanan Demak Bintara. Pesona Bahasa.

Rosidin, M. I. (2023). Peran Jaka Tingkir Dalam Peralihan Kerajaan Demak ke Pajang (1546-1582M) (Doctoral dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon S1 SPI).

Said, N. (2013). Spiritualisme Ratu Kalinyamat: Kontroversi Tapa Wuda Sinjang Rambut Kanjeng Ratu di Jepara Jawa Tengah. el Harakah: Jurnal Budaya Islam, 15(2), 105-123.

Soekmono, R. (1973). Pengantar sejarah kebudayaan Indonesia.

Sofiana, A. (2017). Ratu Kalinyamat Penguasa Wanita Jepara Tahun 1549- 1579. Avatara, 5(3).

Sousa, M.F. 1674. Asia Portuguesa. Lisboa: La Officina de Antonio Craesbeeck

Sudjak, S. (2016). Serat Sultan Agung: melacak jejak Islam Nusantara.

Sujarweni, V. W. (2017). Menelusuri Jejak Mataram Islam di Yogyakarta. Anak Hebat Indonesia.

Suparman, S. P. I. SUNAN GLAGAH WANGI:(ULAMA, MUBALIGH, UMARA, BUDAYAWAN). Uwais Inspirasi Indonesia.

Supriyono, A. (2013). Tinjauan Historis Jepara Sebagai Kerajaan Maritim Dan Kota Pelabuhan. Paramita: Historical Studies Journal, 23(1).

Surat Raja Sebastian untuk Gubernur Noronha, 14 Maret 1565, BNL/Fundo Geral 915ff.370v-372r (Documenta Malucensia I, halaman 460-3)

T.R.D. Souza (Ed). (1985). Indo-Portuguese History: Ol Issues, New Questions. New Delhi: Concept Publishing Company.

Triwiyanto, T. (2021). Pengantar pendidikan. Bumi Aksara

Veth, P. J. (1878). Java: geographisch, ethnologisch, historisch (Vol. 2). Erven F. Bohn.

Wahyudi, A. (2010). Joko Tingkir: berjuang demi takhta Pajang. Penerbit Narasi.

Wahyudi, D. Y., Jati, S. S. P., Wijaya, D. N., & Mufti, M. A. (2023, December). Sunan Prawata and The Geopolitics of Demak. In International Conference on Social Knowledge Sciences and Education (ICSKSE 2023) (pp. 248-255). Atlantis Press.

Wibowo, T. G. (2016). Menjadi guru kreatif. Media Maxima.

Wijaya, D. N. (2022). Malacca Beyond European Colonialism (15th-17th Centuries).

Yogyanto, R. N. (2017). PERAN RADEN PATAH DALAM MENGEMBANGKAN AGAMA ISLAM DI DEMAK TAHUN 1478-1518. Prodi Pendidikan Pendidikan Sejarah Universitas PGRI Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.21831/istoria.v20i1.72384

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Muhammad Yusril Hana, Daya Negri Wijaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Printed ISSN (p-ISSN): 1858-2621
Online ISSN (e-ISSN): 2615-2150

ISTORIA has been Indexed by:

           

Supervised by:

RJI Main logo

 

Lisensi Creative Commons
/>Jurnal ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Sejarah by History Education Study Program, UNY is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter View My Journal Stats