Abdul Rivai: Potret Intelegensia Bumiputra Pada Awal Abad Kedua Puluh
DOI:
https://doi.org/10.21831/istoria.v17i1.29834Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengetahui perkembangan pendidikan Barat di Hindia Belanda pada abad kesembilan belas, (2) mengetahui Transformasi Elit Bumiputra Terpelajar pada Awal Abad Kedua Puluh, (3) mengetahui kiprah Abdul Rivai sebagai salah satu intelegensia bumiputra. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode sejarah yang terdiri dari tahap pengumpulan sumber, kritik sumber, interpretasi, dan historiografi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penyelenggaraan pendidikan Barat di Hindia Belanda memunculkan suatu kelompok sosial baru yang dikenal dengan istilah elit bumiputra terpelajar. Elit bumiputra terpelajar pada mulanya dirancang menjadi pangreh praja yang mendukung kekuasaan pemerintah kolonial, akan tetapi perubahan sosial politik pada awal abad keduapuluh melahirkan intelegensia bumiputra yakni elit bumiputra terpelajar yang memiliki perhatian terhadap isu-isu sosial. Abdul Rivai merupakan potret intelegensia bumiputra yang cukup berpengaruh pada awal abad kedua puluh. Gagasannya dalam Bintang Hindia merupakan suatu stimulus yang memberikan kesadaran sosial politik bagi kaum bumiputra. Gagasannya dalam Bintang Hindia serta pencapaian akademiknya merupakan inspirasi bagi intelegensia bumiputra pada masanya. Oleh karena itu, Abdul Rivai tetaplah harus diakui sebagai salah satu pionir intelegensia bumiputra yang memberi warna dalam dinamika sosial politik di Hindia Belanda pada awal abad kedua puluh.
Kata Kunci: Abdul Rivai, Bintang Hindia, Elit Bumiputra Terpelajar, Intelegensia Bumiputra
ABSTRACT
This study aims: (1) to determine the development of Western education in the Dutch East Indies in the nineteenth century, (2) to find out the Transformation of educated elite Indigenous at the Beginning of the Twentieth Century, (3) to know Abdul Rivai's gait as one of the indigenous intellectual. This research uses the historical method which consists of the stages of gathering resources, source criticism, interpretation, and historiography. The results of this study indicate that the implementation of Western education in the Dutch East Indies gave rise to a new social group known as the educated elite Indigenous. The educated elite Indigenous was originally designed to be a civil service commander who supported the power of the colonial government, but socio-political changes in the early twentieth century gave birth to the indigenous intellectual, the educated elite Indigenous who had an interest in social issues. Abdul Rivai is a portrait of indigenous intellectual which was quite influential in the early twentieth century. The idea in the Bintang Hindia is a stimulus that provides social political awareness for the indigenous people. His ideas on the Bintang Hindia and his academic achievements were an inspiration to the indigenous intellectual of his time. Therefore, Abdul Rivai must still be recognized as one of the pioneers of indigenous intellectual who gave color to the socio-political dynamics in the Dutch East Indies at the beginning of the twentieth century.
Keywords: Abdul Rivai, Bintang Hindia, Educated elite Indigenous, Indigenous intellectual
References
Abdullah, A. (2017). Ethical Politic and Emergence of Intellectual Class. Paramita: Historical Studies Journal, 27(1), 34–49.
Abdullah, T. (1972). Modernization In The Minangkabau World: West Sumatra In The Early Dacade of the Twentieth Century. In Claire Holt (Ed.), Culture and Politics in Indonesia. Itacha: Cornell University Press.
Buchori, M. (2007). Evolusi Pendidikan di Indonesia dari Kweekschool Sampai ke IKIP 1852-1998. Yogyakarta: INSIST Press.
Colombjin, F. (2005). A Moving History of Middle Sumatra, 1600-1870. Modern Asian Studies, 39.
Elizabeth E. Graves. (2007). Asal-usul Elite Minangkabau Modern: Respons terhadap Kolonial Belanda Abad XIX/XX. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Frankema, E. (2013). Why was the Dutch Legacy So Poor? Masyarakat Indonesia, 39(2), 307–326.
Hoogervorst, T., & Nordholt, H. S. (2017). Urban Middle Classes in Colonial Java ( 1900 – 1942 ) Images and Language. Bijdragen Tot de Taal-, Land- En Volkenkunde, 173, 442–474.
Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Latif, Y. (2012a). Intelegensia Muslim dan Kuasa. Jakarta: Demokrasi Project.
Latif, Y. (2012b). Negara Paripurna. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Lombard, D. (2008). Nusa Jawa: Silang Budaya Jilid I. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Nagazumi, A. (1989). Bangkitnya Nasionalisme Indonesia: Budi Utomo 1908-1918. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Niel, R. Van. (2009). Munculnya Elit Modern Indonesia. Jakarta: Pustaka Jaya.
Poeze, H. (1989). Early Indonesian emancipation; Abdul Rivai, van Heutsz and the Bintang Hindia. Bijdragen Tot de Taal-, Land- En Volkenkunde, 145 (1), 87–106.
Poeze, H. (2008). Di Negeri Penjajah: Orang Indonesia di Belanda (1600-1950). Jakarta: Penerbit KPG.
Pols, H. (2019). Merawat Bangsa: Sejarah Pergerakan Para Dokter Indonesia. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
Rahzen, dkk, T. (2007). Tanah Air Bahasa. 2007: I:BOEKOE.
Simbolon, P. T. (2006). Menjadi Indonesia. Jakarta: Penerbit Kompas.
Sjamsudin, H. (2012). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Suratminto, L. (2013). Educational Policy In The Colonial Era. Historia: International Journal of History Education, XIV(1), 77–84.
Suryani, A., Zed, M., & Hardi, E. (2019). STUDI KOMPARATIF : SISTEM TANAM PAKSA SUMATERA BARAT DENGAN JAWA ABAD 19. Jurnal Kapita Selekta Geografi, 2 (4), 11–20.
Sutherland, H. (1983). Terbentuknya Sebuah Elit Birokrasi. Jakarta: Sinar Harapan.
Surat Kabar:
Bintang Hinda, No. 9 tahun 1905
Bintang Hindia, No. 14, tahun 1905
Bintang Hindia, No. 23 tahun 1905
Bintang Hindia, No. 11, tahun 1906
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with journal ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah agrees to retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Journal ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, is published by the History Education Study Program Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Masyarakat Sejarawan Indonesia (MSI) and Keluarga Alumni Prodi Pendidikan Sejarah (KAPPS), with ISSN: 1858-2621 (Print), ISSN: 2615-2150 (Online).
Journal Istoria by History Education Study Program is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/istoria/index