DINAMIKA KONFLIK ANTARA PERSATUAN GURU REPUBLIK INDONESIA DAN PARTAI KOMUNIS INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.21831/istoria.v16i1.28355Abstract
ABSTRAK
Persatuan Guru Republik Indonesia atau disingkat PGRI merupakan wadah organisasi
yang menampung semua guru di Indonesia. PGRI memiliki peran yang sangat penting dalam
pendidikan, terutama dalam perbaikan kualitas guru di Indonesia. PGRI juga berperan aktif
dalam pembangunan pendidikan dengan adanya universitas atau sekolah yang dikelola oleh
PGRI. PGRI juga berperan dalam perlawanan guru-guru dalam kemerdekaan Indonesia.
Selain itu perjuangan PGRI tidak terlepas dari dinamika setiap masa di Indonesia antara lain;
masa orde lama, masa orde baru, masa reformasi sampai sekarang. Dalam sejarah berdirinya
PGRI sampai sekarang tidak terlepas dari tantangan dan hambatan yang muncul dari factor
internal maupun eksternal. Pada masa orde lama menuju orde baru, muncul konflik didalam
organisasi PGRI, yaitu dimana diakibatkan oleh oleh ikut campurnya PKI yang menyebabkan
dualisme organisasi dan kepemimpinan. Dimana PKI membentuk sebuah organisasi serupa
dengan PGRI, akan tetapi bermuatan paham komunis. Upaya PKI ini merupakan cara agar
PGRI runtuh dan digantikan organisasi guru yang berafiliasi dengan PKI. Perseteruan ini
muncul dalam kongres-kongres PGRI. Upaya yang dilakukan orang-orang yang berafiliasi
dengan PKI adalah mengganggu semua kegiatan yang dilakukan PGRI. Basis-basis kekuatan
orang-orang yang berafiliasi dengan PKI terdapat di beberapa daerah di pulau Jawa,
sedangkan untuk diluar wilayah jawa dukungan untuk kelompok-kelompok ini sangat kecil,
bahkan tidak ada. Setelah munculnya pemberontakan PKI yang gagal pada saat itu, berakhir
juga kelompok-kelompok tersebut dalam menggangu kegiatan organisasi PGRI.
ABSTRACT
Indonesian Teachers Association or abbreviated as PGRI is an organization that
accommodates all teachers in Indonesia. PGRI has a very important role in education,
especially in improving the quality of teachers in Indonesia. PGRI also plays an active role in
the development of education with the existence of universities or schools managed by PGRI.
PGRI also played a role in the resistance of teachers in Indonesian independence. In addition,
the struggle of PGRI is inseparable from the dynamics of every period in Indonesia, among
others; the old order, the new order, the reformation until now. In the history of PGRI's
establishment until now it is inseparable from the challenges and obstacles that arise from
internal and external factors. During the old order to the new order, conflicts emerged within
the PGRI organization, which was caused by the interference of the PKI which led to
organizational dualism and leadership. Where the PKI This PKI effort was a way for PGRI to
collapse and was replaced by teacher organizations affiliated with PKI. This dispute arose in
the PGRI congresses. The effort made by people affiliated with PKI was to disrupt all
activities carried out by PGRI. The power bases of people affiliated with the PKI were found
in several areas on the island of Java, while outside Java the support for these groups was
very small, even non-existent. After the emergence of the PKI rebellion that failed at that time,
these groups also ended in disrupting the activities of the PGRI organization.
References
Hadiatmadja, R.A. Soepardi., dkk., 2000. Pedidikan sejarah perjuangan PGRI (PSP- PGRI), Jilid II, III, IV, V. Semarang : IKIP PGRI
Kosasih.Ahmad.2016.Perjuangan Organisasi Guru Di Masa Revolusi Sejarah PGRI di Awal Pendiriannya.Bali: Universitas Indraprasta PGRI
Kartodirdjo, Sartono. dkk. 1975. Sejarah Nasional Indonesia Jilid III. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Kartodirdjo, Sartono.. dkk. 1975. Sejarah Nasional Indonesia Jilid III. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
PGRI., 2010. Buku Sejarah Perjuangan Jatidiri PGRI 2010. "Sejarah Lahirnya PGRI Dan Kongres PGRI (http://pgrikarangtengah.blogspot.com/201 0/07/tujuan-organisasi-pgri.html/ ) Diakses pada 22 Mei 2014.
Rakhmat Hidayat,2011.Dinamika Sosial Gerakan Guru di
Indonesia. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Tedjasukmana, Iskandar. 2008. Watak Politik Gerakan Serikat Buruh Indonesia (terjemahan Oey Hay Djoen). Ithaca: Seri Modern Indonesia Project Southeast Asia Program Department of Far Eastern Studies Cornell University.
Yunus., 2003. PGRI dari masa ke masa. Jakarta: PGRI YPLP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with journal ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah agrees to retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work, with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Journal ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, is published by the History Education Study Program Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Masyarakat Sejarawan Indonesia (MSI) and Keluarga Alumni Prodi Pendidikan Sejarah (KAPPS), with ISSN: 1858-2621 (Print), ISSN: 2615-2150 (Online).
Journal Istoria by History Education Study Program is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/istoria/index