The Development of A Learning Media for Visualizing the Pancasila Values Based on Information and Communication Technology

Buchory MS,
Selly Rahmawati,
Setia Wardani,

Abstract


Abstract:The goal of the study is to design a learning media to improve the learning achievement of Pancasila values and to foster attitudes that reflect such values. Research Development (R & D) design was adopted. Data were collected through observation, questionnaires, interviews, and tests and were analyzed using quantitative method, i.e. inferential statistics with the help of SPSS 16 program. Before performing the data analysis, a prerequisite test was done through normality and homogeneity test. Prerequisite test for hypothesis 1 indicated that the data were homogenous but not normal so that hypothesis 1 was further analysed using Mann Whitney U test. Prerequisite test for hypothesis 2 showed that data were homogeneous and normally distributed so that the analysis for hypothesis 2 wasfurther carried out using an independent sample t-test. The results of this study show that (1) the design of the learning media for visualizing Pancasila values can bedeveloped through 6 steps, namely research and collecting, planning, product draft development, initial field trial, revision and field trial; (2) media for the visualization of Pancasila values is found more effective to improve the learning achievement of Pancasila Values; (3) the media is more effective to improve attitudes reflectingPancasila values.
Keywords: media, visualization, pancasila values

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VISUALISASI NILAI-NILAI PANCASILA BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah merancang sebuah media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar nilai Pancasila dan sikap yang memuat nilai-nilai Pancasila. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Pengembangan (R & D).Pengumpulan data dengan observasi, angket, wawancara, dan tes.Data dianalisis menggunakan analisis kuantitatif statistik inferensial dengan bantuan spss 16.Sebelum melakukan analisis data, dilakukan uji prasyarat yaitu uji normalitas dan uji homogenitas. Berdasarkan uji prasayarat untuk uji hipotesis 1 yaitu perbedaan prestasi diketahui bahwa data homogen namun tidak normal sehingga analisis hipotesis pertama diuji hipotesis dengan menggunakan Mann Whitney U test. Pada uji prasyarat untuk hipotesis 2 diketahui bahwa data homogen dan berdistribusi normal sehingga analisis untuk hipotesis ke-2 dilakukan menggunakan t-test independent sample dengan bantuan SPSS 16. Hasil penelitian disimpulkan: (1) perancangan media pembelajaran visualisasi nilai-nilai Pancasila dikembangkan dengan 6 langkah, yaitu penelitian dan pengumpulan, perencanaan, pengembangan draf produk, ujicoba lapangan awal, merevisi hasil uji coba dan uji coba lapangan; (2) media visualisasi nilai-nilai Pancasila lebih efektif untuk meningkatkan prestasi belajar nilai Pancasila; (3) media visualisasi nilai-nilai Pancasila lebih efektif untuk meningkatkan sikap yang mengandung nilai-nilai Pancasila.
Kata Kunci: media pembelajaran, visualisasi, nilai Pancasila, teknologi informasi

Keywords


media; visualization; pancasila values; media pembelajaran; visualisasi; nilai Pancasila; teknologi informasi

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/cp.v36i3.12748

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Social Media:

     


 

 Creative Commons License
Jurnal Cakrawala Pendidikan by Lembaga Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan UNY is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/index.

Translator
 
 web
    analytics
View Our Stats