ANALYSIS OF SERVICE QUALITY AND TOURIST ATTRACTIONS ON TOURIST SATISFACTION AT LEDOK SAMBI TOURIST OBJECT

English

Authors

  • Widya Ghina Tyas Universitas Negeri Yogyakarta
  • Galih Pamungkas Universitas Negeri Yogyakarta
  • Rendy Arivaka Putra Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarukmo

Abstract

This study aims to analyze the extent to which service quality and tourist attractions affect tourist satisfaction at the Ledok Sambi Kaliurang tourist attraction. The method used in this study is a quantitative method by distributing questionnaires to 105 tourists who have visited Ledok Sambi Kaliurang. The data obtained were analyzed using a partial test (t-test) to determine the effect of each independent variable on the dependent variable. The results of the study indicate that the variables of Service Quality and Tourist Attractions have a positive and significant effect on Tourist Satisfaction. This is evidenced by the significance value of each variable which is less than 0.05, which is 0.00. The conclusion of this study is that improving the quality of service and developing tourist attractions in Ledok Sambi Kaliurang significantly increases tourist satisfaction. This study provides recommendations for tourism managers to focus on improving staff skills, improving facilities, and developing interesting and educational tourism programs. Thus, Ledok Sambi Kaliurang can improve its attractiveness and service quality, which will ultimately increase tourist satisfaction and loyalty.

Keywords: Tourist Attractions, Tourist Villages, Tourist Satisfaction, Service Quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, F. R., Wijayanti, T., & Rahayu, N. S. (2019). Pemetaan dan peningkatan kualitas layanan jasa wisata Pantai Cemara Banyuwangi. Journal of Tourism and Creativity, 2(2).

Angin, J. S. U. B. P. (2021). Partisipasi Masyarakat Lokal Dalam Pengembangan Destinasi Wisata Ledok Sambi Kecamatan Pakem Kabupaten Sleman (Doctoral dissertation, STP AMPTA Yogyakarta).

Bolang, E. H., Mananeke, L., & Lintong, D. C. A. (2021). Pengaruh Electronic Word Of Mouth, Lokasi Dan Harga Tiket Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Pada Makatete Hill’s Desa Warembungan. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 9(1).

Cutler, S. Q., & Carmichael, B. A. (2010). The dimensions of the tourist experience. The tourism and leisure experience: Consumer and managerial perspectives, 44, 3-26.

Darmanto, S. D. (2014) Dampak Lingkungan Dan Risiko Bencana Pengembangan Desa Wisata Studi Kasus Di Desa Wisata Sambi. Jurnal Kawistara, 4(2), 111- 224.

Dewi, D. N., & Adi, S. W. (2021). Analisis Sektor Pariwisata Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD)(Studi Empiris Pada Daerah Istimewa Yogyakarta Tahun 2012-2018). Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis, 702– 711.

Ethika, T. D. (2016). Pengembangan pariwisata berbasis budaya berdasarkan undang-undang no. 10 tahun 2009 di kabupaten sleman. Jurnal Kajian Hukum, 1(2), 133–158.

Fatmawati, I., & Sulistyo, A. (2022). Peningkatan Daya Saing Objek Wisata Berbasis Masyarakat melalui Strategi Digital Marketing. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 6(2), 383–391.

Fitri Nurlestari, A. (2016). Pengaruh Daya Tarik Wisata Terhadap Niat Kunjungan Ulang Wisatawan Dengan Kepuasan Wisatawan Sebagai Variabel Intervening Pada Taman Safari Indonesia Cisarua Bogor. Jurnal Pariwisata, 2, 1–9

Fu, X., & Juan, Z. (2017). Understanding public transit use behavior: integration of the theory of planned behavior and the customer satisfaction theory. Transportation, 44(5), 1021-1042.

Gani, M. A. A. (2020). Analisis Kepuasan Wisatawan Terhadap Objek Wisata Bahari di Kota Makassar. Journal of Management Science (JMS), 1(2), 309- 324.

Hanif, A., Kusumawati, A., & Mawardi, M. K. (2016). Pengaruh citra destinasi terhadap kepuasan wisatawan serta dampaknya terhadap loyalitas wisatawan (Studi pada wisatawan nusantara yang berkunjung ke Kota Batu). Brawijaya University.

Ichsan, R. N., & Setiadi, D. (2022). Sosialisasi pemberdayaan aparatur sipil negara untuk meningkatkan kualitas pelayanan pariwisata di dinas pariwisata kota medan. Jurnal PKM Hablum Minannas, 1(1), 19-24.

Kalebos, F. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan wisatawan yang berkunjung ke Daerah Wisata Kepulauan. Jurnal riset bisnis dan manajemen, 4(3).

Kurniyati, N. N., Dari, W., Izzah, N., Astuti, W.,& Juliyadin, M. (n.d.). Consumer Education in Service System of Ledok Sambi Tourist Village, Sleman Regency.

Listyawati, I. H. (2020). Pengaruh Fasilitas Wisata, Citra Destinasi, Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Wisatawan. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Akuntansi, 6(2), 35–44. Lokasi Dan Harga Tiket Terhadap Niat Berkunjung Wisatawan Pada Makatete HillS Desa Warembungan. Jurnal EMBA, 9(1), 1360–1370. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Nugraha, R., & Achmad, V. (2023). Strategi pengiklanan dan pelayanan pariwisata di Indonesia pasca pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(11), 510–516.

Pemdiansyah, Y., Gani, R. A., & Nasution, N. S. (2021). Persepsi Siswa Kelas VIII Terhadap Pembelajaran Aktivitas akuatik. Jurnal Penjakora, 8(1), 34. https://doi.org/10.23887/penjakora.v8i1.31186

Riyanti, A., & Lesmana, A. C. (2022). Pengembangan Daya Tarik Wisata di Kaliurang, Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 5(1), 115–126.

Rosyid, I., & Widiartanto, W. (2021). Pengaruh Fasilitas Wisata Dan Experiential Marketing Terhadap Kepuasan Berkunjung (Studi Pada Wisatawan Objek Wisata Grand Maerakaca Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10(2), 1135–1143.

Supriyanto, A., Alim, A. M., Sunaryo, S., & Nugroho, A. W. (2024). SPORT TOURISM SEBAGAI STRATEGI PROMOSI DAN PENDAPATAN BADAN USAHA MILIK KALURAHAN (BUMKAL) CANDI ARTA KABUPATEN BANTUL. MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga, 30(2), 86–92. Wisatawan pada Goa Lowo Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (Penataran), 5(2), 180–194.

Vol. 1(1), 2025

Downloads

Published

2025-04-26

How to Cite

Widya Ghina Tyas, Galih Pamungkas, & Rendy Arivaka Putra. (2025). ANALYSIS OF SERVICE QUALITY AND TOURIST ATTRACTIONS ON TOURIST SATISFACTION AT LEDOK SAMBI TOURIST OBJECT: English. Journal of Sport Recreation and Leisure Management, 1(1), 1–11. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/publications/jsrlm/article/view/1297