PENGEMBANGAN TES GRAMATIKA BERBASIS WEB UNTUK MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA INGGRIS IAIN SULTAN AMAI GORONTALO

Hasan Ayuba, , Indonesia
Pratomo Widodo, Pendidikan Bahasa Jerman, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan tes kompetensi gramatikal bahasa inggris berbasis web yang berkualitas untuk mata kuliah Structure 4 Prodi Pendidikan Bahasa Inggris Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sultan Amai Gorontalo. Evaluasi produk dilakukan oleh 1 orang ahli media dan 1 orang ahli materi. Subjek coba berjumlah 34 mahasiswa terdiri atas: 6 mahasiswa uji coba satu-satu, 12 mahasiswa uji coba kelompok kecil, dan 34 mahasiswa uji coba lapangan (termasuk subjek coba pada uji coba satu-satu dan uji coba kelompok kecil). Instrumen pengumpulan data berupa lembar evaluasi untuk ahli materi, ahli media, dan angket untuk mahasiswa yang mencakup aspek tampilan web dan aspek sistem. Data dianalisis secara deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian dan pengembangan menunjukkan bahwa: (1) kriteria tes yang berkualitas ditinjau dari skor Alpha 0.823 (Reliabel), Item-Tot. 0.299 (diterima), dan Mean Biserial 0.402 (diterima). (2) tes kompetensi gramatikal bahasa Inggris ditinjau dari aspek materi dinilai “sangat baik” oleh ahli materi dengan skor 4,23. (3) tes kompetensi gramatikal bahasa Inggris ditinjau dari aspek tampilan web dinilai “baik” oleh media (web) dengan skor 4,07. (4) tes kompetensi gramatikal bahasa Inggris ditinjau dari aspek sistem dinilai “baik” oleh media dengan skor 4,10.

Kata Kunci: tes, gramatika, kompetensi, dan web

 

DEVELOPING WEB-BASED GRAMMAR FOR ENGLISH DEPARTMENTIAIN SULTAN AMAI GORONTALO

Abstract

The aim of this research was to produce a Web-Based Test of English grammatical competence for Structure 4 Subject at the English Department, State Institute of Islamic Studies (IAIN) Sultan Amai Gorontalo. The evaluation was conducted by a media expert and a material expert. The subjects of the trial constituted of 34 students consisting of: 6 students of one-to-one trial, 12 students of small group trial, and 34 students of field trial (including those are in one-to-one and small group trial students). The data collecting instrument was an evaluation sheet for material expert, media expert, and questionnaire for students involved appearance and system aspects. The data were analyzed by using the descriptive quantitative and qualitative technique. The results of the research and development show that: (1) test criteria qualities referred to Alpha score 0.823 (reliable), Item-Tot 0.299 (accepted), and Mean Biserial 0.402 (accepted). (2) test of English Grammatical Competence which was developed determined by material expert assessed “good” (score 4, 07). (3). the web-based test of English grammatical competence which is developed determined by media expert indicated from the web appearance aspect assessed “good” (4,07). (4) the web-based test of English grammatical competence which was developed determined by media expert indicated from the system aspect assessed “good” (4,10).

Keywords: test, grammatical, competence, and web

Keywords


tes; gramatika; kompetensi; dan web

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2002). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Bachman, L.F. (1990). Fundamental considerations in language testing. New York: Oxford University Press.

Borg, W.R., Gall, M.D., & Gall, J.P. (2003). Educational research: an introduction (7th ed.).New York: Longman.

Brinton, L.J. (2000). The structure of modern English. Amseterdam: John Benjamins Publishing Company.

DeCapua, A. (2008). Grammar for teachers: A guide to american English for native and non-native speakers. New Rochelle: Springer Science+Business Media, LLC.

Dixon, R.M.W. (2005) A semantic approach to English grammar (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Mulyatiningsih, E. (2012). Metode penelitian terapan bidang pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. (Edisi pertama). Yogyakarta: BPEF-Yogyakarta.

O’Grady, W., Dobrovolsky, M., & Katamaba, F. (1996). Contemporary Linguistics: an introduction. Longman: Pearson Education Limited.

Sukardjo. (2005). Evaluasi pembelajaran. Yogyakarta: Program Pascasarjana.

Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. England: Pearson education Limited.

Widoyoko, S.E.P. (2009). Evaluasi program pembelajaran; panduan praktis bagi pendidik dan calon pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.21831/lt.v2i2.7224

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Hasan Ayuba, Pratomo Widodo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Our Journal indexed by:

     


 Creative Commons License
LingTera is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/ljtp.

View My Stats