IGNITING FOLKTALES AS CHILDREN’S LEARNING SOURCES IN SENTANI JAYAPURA PAPUA

Wigati Yektiningtyas, Universitas Cenderawasih Jayapura PAPUA, Indonesia

Abstract


Sentani is one of more than two hundred tribes in Papua that has various folklore as their invaluable cultural heritages. One of them is folktale.  Folktales that used to be passed down with some purposes are not recognised by the people anymore. This serious phenomenon cannot be ignored since there are philosophy, mythology, and indigenous knowledge they carried with that can be used to build identity and the whole social life of Sentani people.  This writing aims at igniting Sentani folktales and using them as learning sources for children. Data were collected through observation, deep interview, and recordings in three areas of Sentani, namely East, Central, and West Sentani. The research used socio-cultural approach and involved tribal chiefs, elderly people, parents, and teachers as the informants.  The research found that folktales were still recognised in remote areas of Sentani, known by some tribal chiefs and elderly people and told mostly in Indonesian. Folktales collected can be used as various learning sources for children, i.e. (1) Sentani language, (2) literacy, (3) indigenous knowledge, and (4) character building. Igniting folktales as learning sources also means doing preservation of Sentani cultural heritages. Initiatives and discussion with tribal chiefs, government, and educators are urgently needed.

 

Keyword: Sentani, cultural heritages, folktales

 

MENGHIDUPKAN KEMBALI CERITA RAKYAT  SEBAGAI SUMBER BELAJAR ANAK-ANAK DI SENTANI JAYAPURA PAPUA

 

Abstrak

Sentani adalah satu dari ratusan suku di Papua yang mempunyai berbagai pusaka budaya yang tak ternilai harganya. Salah satunya adalah cerita rakyat. Cerita rakyat yang dahulu dituturkan dengan bermacam tujuan ini kini telah ditinggalkan oleh sebagian besar  masyarakat. Fenomena seperti ini tak dapat dibi­ar­kan karena dalam cerita rakyat terdapat filosofi, mitologi, pengetahuan, dan nilai kearifan masyarakat yang dapat digunakan untuk membangun identitas dan kehi­dupan masyarakat secara keseluruhan. Artikel ini bertujuan untuk menghidupkan kembali cerita rakyat dan menggunakannya sebagai sumber pembelajaran untuk anak-anak. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara mendalam, dan rekaman di tiga wilayah Sentani, yaitu Sentani Timur, Sentani Tengah dan Sentani Barat. Penelitian menggunakan pendekatan sosial-budaya dan  melibatkan pe­mang­ku adat, tokoh masyarakat, orang tua dan guru sebagai informan.  Penelitian ini menemukan bahwa cerita rakyat masih dikenali di wilayah terpencil Sentani, dikuasai oleh sebagian kecil pemangku adat dan tokoh masyarakat, dan dituturkan sebagian besar dalam Bahasa Indonesia. Cerita yang diperoleh dapat digunakan sebagai sumber pembelajaran bagi anak-anak, yaitu (1) bahasa Sentani, (2) lite­rasi, (3) kearifan lokal, dan (4) pengembangan karakter. Menghidupkan kembali cerita rakyat sebagai sumber pembelajaran berarti melakukan preservasi pusaka budaya masyarakat. Inisiatif dan diskusi dengan para pemangku adat, pemerintah dan pemangku pendidikan perlu segera dilakukan.

 

Kata Kunci: Sentani, pusaka budaya, cerita rakyat

Keywords


Sentani, cultural heritages, folktales

Full Text:

PDF

References


Bunanta, M. (2012). Anak Perlu Buku Baik. Diunduh dari Laman: www.perspektifbaru.com/ wawancara/857.

Crippen, M. (2012). The Value of Children’s Literature. Oneota Reading Journal. Spring. www.luther.edu.

Chiparausha, B. and Frereick M. (2018). The Role of Folktales in the Preservation of Indigenous Knowledge Among the Shona: A Review Based on Aaron C. Hodza’s Ngano Dzamatambidzanwa. Southern African Journal for Folklore Studies. 24 (2), 2007-219.

Danandjaja, J. (2002). Folklor Indonesia: Ilmu Gosip, Dongeng, dan lain-lain. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Deda, A. (2018). Kamus Trilingual: Sentani-Indonesia-English. Yogyakarta: Penerbit Kepel.

Dundes, A. (ed). 1984. Sacred Narrative: Readings in the Theory of Myth. Berkeley: University of California Press.

Hartzler, M.. 1992. A Brief Phonology of the Sentani, Afeu year III no. 4. Jayapura: Percetakan Universitas Cenderawasih.

Hastuti, E., Reza C., and Teddy O. (2017). Minang Language Learning Through Folklore. Man in India. 97 (24), 469-476.

Kementrian Pendidikan Nasional. (2011). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Kristanto, M. (2014). Pemanfaatan Cerita Rakyat sebagai Penanaman Etika untuk Membentuk Pendidikan Karakter Bangsa. Mimbar Sekolah Dasar. 1 (1), 59-64.

Lazar, G. (2002). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Lwin, S M. (2016). Using Folktales for Language Teaching. The English Teacher. 44 (2), 74-83.

Masoni, L. (2018). Folk Narrative and EFL: A Narrative Approach to Language Learning. Journal of Literature and Art Studies. 8 (4) 111-117.

Normawati. (2014). Penentuan Cerita Rakyat Sentani Jayapura Kasuari dan Burung Pipit sebagai Bahan Bacaan Siswa SD. Jurnal Metasastra. 7 (2), 201-214.

Poley, J. (1978). American Folklore and Legend. New York: The Reader’s Digest Association, Inc.

Prasetyo, A. (2016). Folklore in EFL: The Local Wisdom Implementation of Indonesian Curriculum. Journal of ELT Research. 1 (2), 194-199.

Rahayu, K. (2010). Arti Penting Folklore dan Traditional Knowledge bagi Indonesia sebagai ‘The County of Origin’. https://www.neliti.com/id/ publication/241671.

Ratna, N.K. (2014). Peranan Karya Sastra, Seni dan Budaya dalam Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Setyawan, A., Sarwiji S., & Slamet (2017). Character Education Values in Pacitan Folklore. Komposisi: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Seni. 18 (1), 91-106. DOI: https://doi.org/10.24036/komposisi.v18i1. 7925.

Yektiningtyas M. dan Monika G. (2017). Pemertahanan Bahasa Sentani untuk Anak dengan Menggunakan Cerita Rakyat, Kabupaten Jayapura, Papua. Laporan Penelitian PDUPT DIKTI 2017.




DOI: https://doi.org/10.21831/ltr.v18i1.18841

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




______________________

 

                                 

 

__________________________________________________________________________________________________

 

 

RJI Main logo

 

      

The International Journal of Linguistic, Literature, and Its Teaching at http://http://journal.uny.ac.id/index.php/litera/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 __________________________________________________________________________________________________ 

 

Flag Counter