IDENTIFIKASI KESALAHAN DALAM MELAKUKAN LOMPAT TINGGI GAYA GULING PERUT SISWA KELAS V sdn iii PENGASIH WATES KULONPROGO

Sriawan Sriawan,

Abstract


Abstract
The research was started from a survey that students experienced struggles in participating the learning that was
also a desire to find out the obstacle factors in the high jump material. The purpose of this study was to determine
the error and difficulty factors experienced by students in participating the high jump straddle style of high jump
learning. This study used survey method with observation sheets and questionnaires. The subjects were fifth grades
students of State Elementary School in Pengasih, Wates, Kulon Progo. The data analysis employed quantitative
descriptive analysis. The results showed that the percentage of data classification of straddle high jump as follows;
the most error factor was when floating, the second error factor was landing, the third error factor was pushing, and
the fourth error factor was the beginning.
Keywords: error, straddle high jump
Abstrak
Penelitian dimulai dari suatu survei bahwa siswa mengalami hambatan dalam mengikuti pembelajaran juga suatu
keinginan untuk mengetahui faktor penghambat itu dalam materi lompat tinggi. Tujuan penelitian ini adalah untuk
mengetahui faktor-faktor kesalahan dan kesulitan yang dialami oleh siswa dalam mengikuti pelajaran lompat tinggi
guling perut. Penelitian ini menggunakan metode survei dengan lembar pengamatan dan angket. Subyek penelitian
adalah siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri III Pengasih Wates Kulon Progo, analisis data menggunakan analisis
deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa klasifikasi data persentase pelaksanaan lompat tinggi
guling perut sebagai berikut; faktor paling banyak kesalahan adalah saat melayang, tingkat kesalahan kedua adalah
mendarat, tingkat kesalahan ketiga adalah tolakan, dan tingkat kesalahan keempat adalah awalan.
Kata kunci: kesalahan, lompat tinggi guling perut

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v11i1.8171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats