ANALIZING ACADEMIC PROKRASTINATION CAUSING FACTORS IN DESIGNING THESIS OF ATHLETE STUDENTS

Soegiyanto Soegiyanto, Lecture in Departement of Sport Science, Faculty Sport Science, Semarang State University, Indonesia
Ipang Setiawan, Lecture in Departement of Physical Education, Health, and Recreation, Faculty of Sports Science, Semarang State University, Indonesia
Moch Fahmi Abdulaziz, Lecture in Departement of Physical Education, Health, and Recreation, Faculty of Sports Science, Semarang State University, Indonesia
Dhimas Bagus Dharmawan, Teacher of Physical Education in SDIT Al Furqon, Slawi, Kabupaten Tegal, Jawa Tengah, Indonesia, Indonesia
Vivi Septiana Parista, Teacher of Physical Education in SMA Negeri 1 Kesesi, Kabupaten Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia, Indonesia

Abstract


This study was aimed at identifying the factors that caused students of the athletes of the Faculty of Sport Sciences, Semarang State University (UNNES) to carry out procrastination actions in the preparation of the thesis and create a measure of academic procrastination in the preparation of thesis. This study used a mixed method with a sequential exploratory design. The population in this study were the students of Faculty of Sport Sciences, 2010, 2011 and 2012 UNNES who were preparing a thesis. The sampling method used was purposive random sampling. The qualitative data were gathered using questionnaires and interviews, while for quantitative data using the scale of academic procrastination made by the researchers themselves based on the results of qualitative data analysis. Qualitative data analysis technique used was interactive models while Lisrel item analysis was used to analyze quantitative data to confirm which factors had an influence on academic procrastination. The results show that 3 factors causing procrastination namely physical, psychological, and environmental factors. The factors that have the highest influence on academic procrastination are psychic aspects, namely internal factors in each athlete.

ANALISIS FAKTOR PENYEBAB PROKRASTINASI AKADEMIK DALAM PENYUSUNAN SKRIPSI PADA MAHASISWA ATLET

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi faktor-faktor penyebab mahasiswa atlet Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Semarang (UNNES) melakukan tindakan prokrastinasi dalam penyusunan skripsi serta membuat alat ukur prokrastinasi akademik penyusunan skripsi. Pendekatan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan metode kombinasi (mixed method) dengan rancangan eksploratoris sekuensial. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa atlet Fakultas Ilmu Keolahragaan UNNES angkatan 2010, 2011 dan 2012 yang sedang menyusun skripsi, selanjutnya pengambilan sampel dengan menggunakan purposive random sampling. Perolehan Data kualitiatif dikumpulkan dengan instrumen berupa angket dan wawancara, sedangkan untuk data kuantitatif menggunakan Skala prokrastinasi akademik yang dibuat oleh peneliti sendiri berdasarkan hasil analisis data kualitatif. Teknik analisis data kualitatif menggunakan model interaktif sedangkan data kuantitatif menggunakan analisis item Lisrel untuk mengkonfirmasi faktor mana yang memiliki pengaruh terhadap prokrastinasi akademik. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh 3 faktor yang menyebabkan prokrastinasi yaitu fisik, psikis, dan lingkungan. Faktor yang memiliki pengaruh paling tinggi terhadap prokrastinasi akademik adalah aspek psikis yaitu faktor internal pada dalam diri mahasiswa atlet masing-masing.


Keywords


procrastination academic, thesis, students athlete

Full Text:

PDF

References


Ahmaini, D. (2010). Perbedaan Prokrastinasi Akademik Antara Mahasiswa yang Aktif Dengan yang Tidak Aktif Dalam Organisasi Kemahasiswaan Pema USU (Skripsi USU). Ghufron, S. R. (2011). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. Hendrianur. (2015). Hubungan Dukungan Sosial dan Regulasi Diri dengan Prokrastinasi dalam Menyelesaikan Skripsi. Jurnal Psikoborneo. 3(2). 528-542. Kusuma, F. I, Sutadji, E, dan Tuwoso. (2014). Kontribusi Dukungan Orang Tua, Penguasaan Pengetahuan Dasar, dan Motivasi Berprestasi Terhadap Pencapaian Kompetensi Kejuruan. Jurnal Kependidikan. 44(1), 1-14. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/ 2187. Lastuti, S dan Jaedun, A. (2014). Evaluasi Pelaksanaan Program S1 PGSD di Unit Program Belajar Jarak Jauh UT DIY. Jurnal Kependidikan. 44(1), 39-50. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/2190. Poerwodarminto. (2008). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. Rekapitulasi progres skripsi, diakses melalui laman www.skripsi.unnes.ac.id /17/11/2016. 21.05). Retnawati, H. (2015). Perbandingan Akurasi Penggunaan Skala Likert Dan Pilihan Ganda Untuk Mengukur Self-Regulated Learning. Jurnal Kependidikan. 45(2), 156-167. Dari: http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/7493. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta. Sutriyono, Riyani, dan Prasetya, B.E.A. (2012). Perbedaan Prokrastinasi Akademik Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UKSW Berdasarkan Tipe Kepribadian A Dan B. Jurnal Satya Widya. 28(2), 127-135. Ursia, N.R, Siaputra, B.I, dan Sutanto, N. (2013). Prokrastinasi Akademik dan Self-Control pada Mahasiswa Skripsi Fakultas Psikologi Universitas Surabaya. Jurnal Makara Seri Soisal Humaniora. 17(1), 1-18. Z.M, Tatan. (2012). Analisis Prokrastinasi Tugas Akhir/Skripsi. Jurnal Formatif. 2(1), 82-89.




DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v3i1.13282

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL KEPENDIDIKAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2580-5525 || e-ISSN: 2580-5533

Indexed by:

          


Creative Commons License

Jurnal Kependidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jk is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Journal Stats