PENGEMBANGAN MODUL PADA MATA PELAJARAN PRODUKKREATIF DAN KEWIRAUSAHAAN UNTUK SISWA KOMPETENSIKEAHLIAN TEKNIK KENDARAAN RINGAN OTOMOTIF SMK N 2PENGASIH
Abstract
Abstract
This research aims to compile learning module for Creative Products and Entrepreneurship which is in accordance with XI class of Automotive Light Vehicle Engineering Skills Competencies, and to find out the feasibility of the Creative Products and Entrepreneurship module in SMK N 2 Pengasih. This method used 4D development research model from Thiagarajan. The subjects were material experts, media experts, and 36 TKRO XI students in SMK N 2 Pengasih. Collecting data using a questionnaire with Likert scale and analyzed to obtain feasibility results. The validity used content with expert opinion (expert judgment). Data analysis used quantitative descriptive analysis. The result: compilation of learning modules for Creative Products and Entrepreneurship for learning activities in SMK N 2 Pengasih in XI Class of Automotive Light Vehicle Engineering Skills Competency. Feasibility according to material experts obtains a percentage score of 88.6% which is included in "very feasible" category. Based on media experts, the feasibility according to the media expert gets a percentage score of 94.8% which is included in "very feasible" category, and the feasibility according to the user gets a percentage score of 85.9% and it is included in "very feasible" category to be used as a media of learning.
Key Words: Development of Learning Module, Creative Products and Entrepreneurship, Automotive.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Baharuddin, & Wahyuni, E.N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Daryanto, D. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Penulisan Modul. Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kerja Kependidikan: Departemen Pendidikan Nasional.
Dimyati & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Efendi. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Dasar Instalasi Listrik Untuk Pendidikan dan Pelatihan Tenaga Kerja di Industri. Laporan Penelitian Tugas Akhir Skripsi. Yogyakarta: UNY.
Hamiyah, N. & Jauhar, M. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka Jakarta.
Hanafiah, Nanang, Suhana, dkk. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.
Kholiq, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Autobody Book Sebagai Kamus Istilah Asing Perbaikan Bodi Otomotif Untuk Siswa Program Keahlian Teknik Perbaikan Bodi Otomotif SMK Negeri 2 Depok Sleman. Laporan Penelitian Tugas Akhir Skripsi. Yogyakarta: UNY
Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi: Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Laporan Penelitian Tugas Akhir Skripsi. Padang: Akademia.
Majid, A. (2012). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasution. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Pambudi. (2017). Pengembangan Media Belajar Kamus Pengecatan Otomotif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Pengecatan Bodi di SMK Negeri 2 Depok. Laporan Penelitian Tugas Akhir Skripsi. Yogyakarta: UNY
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press
Pujiriyanto. (2012). Teknologi untuk Pengembangan Media dan Pembelajaran. Laporan Penelitian Tugas Akhir Skripsi. Yogyakarta: UNY Press.
Ruhimat, T. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada.
Sadiman, A., Rahardjo, R., Haryono, A., dkk. (2014). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatanya. Depok: Raja Grafindo.
Saefuddin, A. & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sudira, P. (2006). Pembelajaran di SMK. Departemen Pendidikan Nasional: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.
Sudjana, N. & Rivai, A. (2017). Media Pengajaran. Bandung: CV. Sinar Baru Algesindo
Sugihartono, Fathiyah. K.N., Harahap. F., Setiawati. F.A., dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
________. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
________. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook.
Tim Penyusun Direktorat Pembinaan Sekolah Menegah atas Dirjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Atas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Wina, S. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada: Jakarta
DOI: https://doi.org/10.21831/jpvo.v3i1.36211
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by
Supported by:
Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpvo.