KEMAMPUAN MOTORIK KASAR DAN HALUS ANAK USIA 4-6 TAHUN

Sujarwo Cukup Pahala Widi,

Abstract


Abstract
This study begins with the background based on the results of the initial survey of researchers in both interviews
with teachers in kindergarten, that they are difficult to test or measure the students’ motor abilities of their students.
In addition they have difficulty in finding a literature review about the instrument made to see gross and fine motor
skills to students that age. This study has the objective to look at gross and fine motor skills of student aged 4-6
years old. The research method used is survey research. This research is a descriptive technique percentages which
motor abilities of student aged 4 to 6 years old that kindergarten class A and B were assessed daily by teachers in
daily activities or in learning then categorized with 4 categories: BB: Not Growing yet, MB: Start Developing, BSH:
Developing Appropriate Hope, BSB: Growing Very Good. The research subjects in this study were all students in
kindergarten “Pembina” the District of Bantul totaling 89 student. Research shows that motor skills ability student in
kindergarten class A are: in the category is quite high at 53.66%, or 22 student, and high categories 46.34% or 19
student. Motor skillsability student in kindergarten class B are: in the category of high enough 12.50% or 6 students,
high category 87.50% or 42 student. The conclusion that the motor skills of student aged 4 to 6 years old, especially
in class A needs to be improved in order to achieve the high category.
Keywords: Abilities, Motor Skills, Student 4 to 6 Years Old.
Abstrak
Penelitian ini diawali dengan latar belakang berdasarkan hasil survei awal peneliti baik wawancara langsung dengan
guru di Taman kanak-kanak, bahwa mereka kesulitan untuk melakukan tes atau mengukur kemampuan motorik
siswa didik mereka. Selain itu, mereka kesulitan dalam mencari kajian literatur tentang instrumen yang dibuat untuk
melihat kemampuan motorik kasar dan halus untuk siswa usia tersebut. Penelitian ini memiliki tujuan untuk melihat
kemampuan motorik kasar dan halus anak usia 4 – 6 tahun. Metode penelitian yang akan digunakan adalah penelitian
survei. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan teknik persentase dimana kemampuan motorik anak
usia 4 s.d 6 tahun yaitu TK kelas A dan B yang dinilai sehari-hari oleh guru di dalam aktivitas sehari-hari atau dalam
pembelajaran kemudian dikategorikan dengan 4 kategori: BB: Belum Berkembang, MB: Mulai Berkembang, BSH:
Berkembang Sesuai Harapan, BSB: Berkembang Sangat Baik. Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah seluruh
siswa TK Pembina Kecamatan Bantul yang berjumlah 89 anak. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa kemampuan
motorik anak di taman kanak-kanak kelas A adalah: dalam katagori cukup tinggi sebesar 53.66% atau 22 anak,
dan kategori tinggi 46.34% atau 19 anak. Kemampuan motorik anak di taman kanak-kanak kelas B adalah: dalam
kategori cukup tinggi 12.50% atau 6 anak, kategori tinggi 87.50% atau 42 anak. Kesimpulannya bahwa kemampuan
motorik anak usia 4 s.d 6 tahun khususnya di kelas A perlu ditingkatkan agar bisa mencapai kategori tinggi.
Kata Kunci: Kemampuan, Motorik, Anak 4 s.d 6 Tahun

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v11i2.8185

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats