PENGEMBANGAN BUSUR DARI PRALON UNTUK PEMBELAJARAN EKSTRAKURIKULER PANAHAN SISWA SEKOLAH DASAR

Shaquila Awalia Fajri Yudik Prasetyo,

Abstract


Abstract
The development of archery bow product on this research was based on the problems such as: bows used which
do not appropriate with students ability, lack of the equipment belonging to the school, and archery equipments
which are expensive. This research aimed to create product modification of archery bow made from paralon for
elementary students especially grade 1-3 with the age range between 6-9 years old. The research was conducted
using research and development method. The steps employed in this research were: analysis of the needs, design
modification, development, experts validation, product revision, trial product, and final product. The subjects were
extracurricular participants students in Madrasah Ibtidaiyah Ashidiqy Sleman. The instruments were guide interview,
and assessment sheets. Data analysis techniques were qualitative descriptive and quantitative descriptive which
is presented in percentages. The result of this research was the archery bow made from paralon for elementary
students grade 1-3. Archery expert declared that the product is categoried very well with percentage of 92,3%. Tool
PE expert declared that the product is in the category well with percentage 76,8%. A small group trial categorized
the product with very well with percentage 84,3%. In addition, large group trial classify the product in very well with
percentage 85,3%. Therefore, the archery bow made from paralon is properly used as learning archery equipment
for elementary students.
Keywords: Learning tool, modification of bow, archery, elementary school.
Abstrak
Pengembangan produk busur panah pada penelitian ini didasarkan pada masalah seperti: busur yang digunakan
tidak sesuai dengan kemampuan siswa, kurangnya peralatan milik sekolah, dan peralatan panahan yang mahal.
Penelitian ini bertujuan untuk menciptakan modifikasi produk busur panah yang terbuat dari paralon untuk siswa SD
terutama kelas 1-3 dengan kisaran usia antara 6-9 tahun. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode
penelitian dan pengembangan. Langkah-langkah yang digunakan dalam penelitian ini adalah: analisis kebutuhan,
modifikasi desain, pengembangan, validasi ahli, revisi produk, produk percobaan, dan produk akhir. Subjek yang
digunakan adalah siswa peserta ekstrakurikuler di Madrasah Ibtidaiyah Ashidiqi Sleman. Instrumen yang digunakan
adalah pedoman wawancara dan lembar penilaian. Teknik analisis data berupa deskriptif kualitatif dan kuantitatif
yang disajikan dalam persentase. Hasil penelitian ini adalah busur panah yang terbuat dari paralon untuk siswa
SD kelas 1-3. Ahli memanah menyatakan bahwa produk tersebut dikategorikan sangat baik dengan persentase
92,3%. Ahli media pembelajaran pendidikan jasmani menyatakan bahwa produk tersebut masuk dalam kategori
baik dengan persentase 76,8%. Hasil uji coba kelompok kecil menunjukkan bahwa produk dikategorikan sangat baik
dengan persentase 84,3%. Selain itu, uji coba kelompok besar mengklasifikasikan produk dalam kategori sangat
baik dengan persentase 85,3%. Oleh karena itu, busur panah yang terbuat dari paralon sesui digunakan sebagai
peralatan pembelajaran memanah untuk siswa SD
Kata kunci: Belajar alat, modifikasi busur, memanah, SD

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v11i2.8184

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats